AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Hei, jeg planlegger mitt prosjekt i loftstua og har følgende spørsmål: 1. Er det egen takmaling for panel? Jeg tenker standardhvit farge for tak, men for panel? Deres anbefaling? 2. Kan alle tapeter males over? Det er en gammel tapet fra 80-tallet, ikke glatt men litt ujevn overflate som jeg vil male for å unngå å legge nytt tapet over. 3. Trenger man sperregrunnlag på tapet og panel før man maler? Begge to er ikke malt, men panel på taket virker litt hvitaktig som om den har blitt behandlet med noe hvit samtidig ikke helt dekkende, typ hvit olje til trebenkeplate. Takk for svar. Anonymkode: 13d0a...05e
PoisonIwy Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 1. Egen for panel ja, spør i butikken. 2. Bare å male 3. Da er det enten "lutet" eller lasert. Du må bruke kvist og sperregrunn, også takmaling for treverk etterpå. Tapet spørs hvilken farge, men best resultat med grunning. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #3 Skrevet 20. januar 2022 For å slippe at kvist blir synlig kort tid etterpå bør du ha to lag med kvist og sperregrunn Anonymkode: 6838f...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #4 Skrevet 20. januar 2022 Og for å få det penest på panelet bør du ta på maling med kost og gå over med rulle rett etterpå (før malingen tørker) så du slipper veldig synlige kostestrøk. Anonymkode: 6838f...e5f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 19.51): Hei, jeg planlegger mitt prosjekt i loftstua og har følgende spørsmål: 1. Er det egen takmaling for panel? Jeg tenker standardhvit farge for tak, men for panel? Deres anbefaling? 2. Kan alle tapeter males over? Det er en gammel tapet fra 80-tallet, ikke glatt men litt ujevn overflate som jeg vil male for å unngå å legge nytt tapet over. 3. Trenger man sperregrunnlag på tapet og panel før man maler? Begge to er ikke malt, men panel på taket virker litt hvitaktig som om den har blitt behandlet med noe hvit samtidig ikke helt dekkende, typ hvit olje til trebenkeplate. Takk for svar. Anonymkode: 13d0a...05e 1. Angående paneltak, ja det er egen maling. Sjekk på malingsspannet selv! Vi kjøpte takmaling til panel, og presiserte at det var panel, men fikk takmaling til slette tak. Resultatet ble at vi måtte male flere strøk, 3 ekstra, litt av en jobb! Da vi sa fra på obs bygg, påstod de at de ikke hadde gjort noe feil, men neste dag hengte de opp en plakat rett over denne malingen hvor det var presisert at den var til slette tak 😄 Vi fikk refundert 75 % av prisen på malingen. Taket ble flott det, og malingen holder seg like fin etter 7 år. Den ansatte påstod at malingen ville sprekke opp og at vi burde fjerne all maling 🤯 og male om igjen med riktig malingstype. Hvordan i huleste fjerner man all maling i et tak?? Vi har lært vår lekse nå, stoler ikke på at betjeningen kan sine saker, vi sjekker alltid selv! Anonymkode: 287f9...3bb 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Takk til alle for svar og råd. I dag skal jeg til byggvarebutikken og kjøpe det jeg trenger Anonymkode: 13d0a...05e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk til alle for svar og råd. I dag skal jeg til byggvarebutikken og kjøpe det jeg trenger Anonymkode: 13d0a...05e Du bør absolutt ikke dra til en byggevarebutikk å handle. De har generell kompetanse, ihvertfall de fleste. Du bør dra til en malerforretning for der har spesialkompetanse på maling, og kan rådgi deg rett. Det er mange som har fått feil info og dårlig info på byggevareforretninger. Anonymkode: 70dbd...06e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 Taket er nok blitt lutet og bør vaskes, deretter grunnes med egnet grunning som inneholder kvist og sperregrund. To strøk. Viktig å la det stå herdetiden ut mellom strøkene. Slike tak bør alltid fuges for å få bort mest av de synlige sprekkene i skjøtene, samt spiker hull og lignende. Bruk en elastisk fug da treet beveges mellom årstidene. Og fjern overflødig fugemasse! Fug på, stryk over og inn i sprekkene, tørk lett over med en fuktig fille. Avslutt med to strøk egnet maling i den fargen du måtte ønske. Helt hvitt kan bli nokså hardt og se litt skittent ut så jeg ville valgt en hvit farge med litt varmere glød i. Interiørmaling egnet for panel. Velg akrylmaling og ikke latex. Latex er fyfy. Tapeten kan nok males men risikoen er at den slipper taket/limen slipper. De fleste tapeter kan bare males over mens enkelte trenger grunning for å stoppe det at limen bak blir utsatt for mer fult enn nødvendig ved hvert strøk. Andre for å stoppe gjennomtrengning av farge hvis tapeten er farget osv. Man helgarderer seg ved å grunne før valgt maling. Grunner man så kan man male med vanlig interiør maling for vegg. Ved å male tapeter så vises ofte skjøter og godt. Noen ganger slipper skjøtene litt, det er da mulig å lime litt med malingen. Snitt lett og forsiktig opp om det er nødvendig, klask på maling og klemm godt inntil. Tenk det som du klemmer ut restene av en majonestube, stryk overflødig maling lett ut av skjøtområdet. Spikerhull og sånt skrapes/slipes lett/ klemmes inn og fuges mellom strøkene. Gudd løkk! Anonymkode: 06fcf...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Til taket så ville jeg selv brukt jotun sin supreme finish, matt. Den er dyr men veldig god. Går du for flugger så ville jeg anbefalt Interior High Finish, max 20 i glans. Også dyr men god. Flugger har en veldig god grunning til panel o.l men som mange grunningen med kvist og sperregrund så stinker den. Den lukter fiskeaktig. Lukten forsvinner når den blir iverbehandlet med annen maling. Den heter stop primer. Det er helt klart ikke nødvendig å bruke så dyre produkter, vare så det er sagt. Du må selvfølgelig passe godt på å ikke få renninger når du maker taket, påfør et jevnt strøk. Fug helst mellom grunnestrøkene da det lettere kommer renninger fra gliper, hull osv. Husk. Helmatte malinger ser fine og myke ut men de er umulige å holde fine på sikt. Vasker man på dem så vil man kunne se at de er vasket. Så selv om det er inn med helmatt så anbefaler jeg litt glans. Anonymkode: 06fcf...eb2
Nokia Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 Ang maling på tapet: det er ikke alle tapeter som kan males over med vannmaling, noen trenger oljemaling. Jeg har opplevd at malingen begynner å "koke" på noen tapeter. (da er det som om malingen "slipper opp" og ikke vil dekke) Så kan muligens være lurt å prøve på et lite stykke av tapeten før du kjøper inn til alle vegger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå