Gå til innhold

Hvor mye å forvente i lønn som nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har 7% i pensjonssparing privat og betydelig høyere lønn men mkay. 

Anonymkode: 5b60c...bf8

Og hvor produktivt er det i stat og kommune mener du?😂

Skrevet
Loff77 skrev (2 timer siden):

Det var ikke poenget, påstanden var at statens pensjonsopptjening var bedre enn privat. Poenget er altså at det kommer helt an på hvilken ordning du har i det private. Det er mulig å få i både pose og sekk.

Anonymkode: 5b60c...bf8

Skrevet

Vil ikke si det er uvanlig startlønn i offentlig sektor med en bachelor nei. "Helt sykt lite" er det hverfall ikke. 

Anonymkode: 5c665...10f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 19.33):

Jeg har tatt en 3årig bachelor og var nyutdannet i 2021. Har nå utbetalt 21000 i måneden, tjener 413.000 i året. Er ikke dette helt sykt lite? Føler jeg fortjener mer enn dette etter å ha tatt høyere utdanning. Er foresten ansatt i staten, arbeidsplass i Oslo. 

Anonymkode: f281c...aff

Sykt dårlig om bacheloren er innen IT

Anonymkode: 1924f...441

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 19.33):

Jeg har tatt en 3årig bachelor og var nyutdannet i 2021. Har nå utbetalt 21000 i måneden, tjener 413.000 i året. Er ikke dette helt sykt lite? Føler jeg fortjener mer enn dette etter å ha tatt høyere utdanning. Er foresten ansatt i staten, arbeidsplass i Oslo. 

Anonymkode: f281c...aff

Tjener mer i matbutikk. 215 i timen + UB tillegg.

Anonymkode: a619c...c8b

Skrevet
15 hours ago, Loff77 said:

Jeg er jurist i en fylkeskommune, tidligere jobbet jeg på et advokatkontor. Jobber fra 8 om morgenen til 18 om kvelden, alle ukedager. Må også jobbe en del helger. På advokatkontoret jobbet jeg faktisk mindre og fikk mye bedre betalt. Det finnes arbeidstakere i kommuner/fylkeskommuner som ikke er produktive. Men det finnes også mange som er det og som må være det. 

Anonymkode: 0b7d5...632

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 19.43):

I staten har man gullpensjon. I det private får man det man betaler inn. 

Selv om lønnen ikke er så god i staten så har du verdens tryggeste jobb og en veldig god pensjon.

Anonymkode: b0b17...94d

Hva mener du med gullpensjon?

I staten får vi også det vi betaler inn. Dette er grunnen til at man med høyere utdanning og lav statlig lønn må jobbe til man er 70 år før man får gå av uten å tape mange tusen hver mnd. Var nylig på pensjonskurs, og det var deprimerende nytt... Og verre blir det sikkert. Ikke rart at vi blir anbefalt å spare i fond.

Anonymkode: 19743...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.59):

Hva mener du med gullpensjon?

I staten får vi også det vi betaler inn. Dette er grunnen til at man med høyere utdanning og lav statlig lønn må jobbe til man er 70 år før man får gå av uten å tape mange tusen hver mnd. Var nylig på pensjonskurs, og det var deprimerende nytt... Og verre blir det sikkert. Ikke rart at vi blir anbefalt å spare i fond.

Anonymkode: 19743...693

En av forskjellene er vel at om det er innskuddspensjon som de fleste private har så får man utbetalt pengene i ti år, og om man har ytwlsesbasert som det ofte er i offentlig og staten er det for resten av livet

Anonymkode: 44582...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...