Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan tid og trening skal kunne fikse fremfallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare fatter ikke hvordan det skal kunne hjelpe merkbart. Vevet er jo så strukket og føles som det har mistet all spenst. Stikker jeg en finger inn så møter den straks skjedeveggen som buler. Fatter ikke hvordan det skal kunne rette seg bare av trening og at det går lang nok tid🤷‍♀️ 

Gynekologen ville ikke diagnostisere det som fremfall engang og bare, dette vil langt på vei rette seg opp. Men... det er snart 11mnd siden fødsel. De siste månedene har det stått på stedet hvil, føler jeg. Det blir heller verre enn bedre. Har nesten sluttet å amme så håper at det skal hjelpe på, men... håpet svinner nå altså. OM det omsider blir bedre så tør jeg ikke få flere barn, da starter jo dritten på nytt (eller blir enda verre!).

Noen erfaringer?

Anonymkode: dc0b1...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg fødte for ni mnd siden og ingen endring i mitt fremfall dessverre

• Liker 1
Skrevet

Straks 3 år siden her, og ingen bedring. 

Anonymkode: 89eff...1e2

• Liker 1
Skrevet

Når du slutter å amme helt og får tilbake regelmessig syklus slik at hormonene dine er tilbake til vanlig så vil det for mange rette seg av seg selv. Men det er selvsagt ingen garanti, for meg gjorde det aldri det. Men jeg er ikke så plaget av det i hverdagen selv om jeg helst skulle ønske jeg ikke hadde fremfallet. Det ble forøvrig ikke verre etter graviditet nummer to, men da fødte jeg via keisersnitt og ikke vaginalt slik som med nummer én. 

Anonymkode: 51771...fef

• Liker 1
Skrevet

Alle som har født vaginalt har en grad av framfall av fremre eller bakre skjedevegg. Det ordner seg ikke av seg selv! Blir så irritertnår alt som kommer til kvinnehelse skal preges av en vente-og-se holdning, eller at dette må en bare leve med når en har født barn🤬🤬

Anonymkode: f3975...14c

• Liker 3
Skrevet

Om det er null bedring på 11mnd så er sjansen for bedring med kun trening liten. Men de kan jo uansett ikke operere før barnet er så stort at du ikke behøver å løfte det lengre, også må du være helt 100% sikker på at du ikke vil ha flere barn.

Jeg fikk 2 barn til før de opererte, ble ikke noe værre etter nr.2 eller 3 enn det var etter første.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Når du slutter å amme helt og får tilbake regelmessig syklus slik at hormonene dine er tilbake til vanlig så vil det for mange rette seg av seg selv. Men det er selvsagt ingen garanti, for meg gjorde det aldri det. Men jeg er ikke så plaget av det i hverdagen selv om jeg helst skulle ønske jeg ikke hadde fremfallet. Det ble forøvrig ikke verre etter graviditet nummer to, men da fødte jeg via keisersnitt og ikke vaginalt slik som med nummer én. 

Kjipt! :( Var årsak til KS urelatert?

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Alle som har født vaginalt har en grad av framfall av fremre eller bakre skjedevegg. Det ordner seg ikke av seg selv! Blir så irritertnår alt som kommer til kvinnehelse skal preges av en vente-og-se holdning, eller at dette må en bare leve med når en har født barn🤬🤬

Anonymkode: f3975...14c

Skikkelig frustrerende opplegg. Har så stor innvirkning på livskvaliteten. 

Mt3 skrev (29 minutter siden):

Om det er null bedring på 11mnd så er sjansen for bedring med kun trening liten. Men de kan jo uansett ikke operere før barnet er så stort at du ikke behøver å løfte det lengre, også må du være helt 100% sikker på at du ikke vil ha flere barn.

Jeg fikk 2 barn til før de opererte, ble ikke noe værre etter nr.2 eller 3 enn det var etter første.

Takk, det er det jeg også tenker. At det er håpløst 😕 Ble du fornøyd med resultatet av operasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, det er det jeg også tenker. At det er håpløst 😕 Ble du fornøyd med resultatet av operasjonen?

Nei, jeg fikk innvilget keisersnitt på bakgrunn av traumatisk første fødsel og plager med fremfall som kunne bli verre ved ny vaginal fødsel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Alt er bra etter operasjonen, ekstra pluss å slippe blødninger😍. Blir sikkert litt vanskeligere å skjønne når en kommer i overgangsalderen og ikke🙃, men den tid den sorg 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg fikk innvilget keisersnitt på bakgrunn av traumatisk første fødsel og plager med fremfall som kunne bli verre ved ny vaginal fødsel. 

Aha. Det høres jo fornuftig ut. Tviler på at de vurderer mitt fremfall som alvorlig nok til å innvilge keisersnitt. Huff, vet ikke om jeg tør det heller.

Mt3 skrev (58 minutter siden):

Alt er bra etter operasjonen, ekstra pluss å slippe blødninger😍. Blir sikkert litt vanskeligere å skjønne når en kommer i overgangsalderen og ikke🙃, men den tid den sorg 😅

Åja, de fjernet rett og slett livmoren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...