Gå til innhold

Jeg skal ta opp Norsk - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta opp Norsk denne våren. Det er jo et veldig stort fag og mye å lære på kort tid. Noen som har tatt opp norsk eksamen og har noen generelle tips som du fikk av erfaringen?:)

Anonymkode: c1499...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke skriv norsk med stor N. 

Anonymkode: b3e9d...dc2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke skriv norsk med stor N. 

Takk for et flott tips:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for et flott tips:)

Bare hyggelig. Det er stort sett bare de med karakter 3 og under som skriver Norsk. 

Anbefaler ellers å lese læreplanen så du vet hva du skal lære, øve masse på å skrive tekster og sjangre, lese masse, lær deg språkstriden og språkhistorie og for all del: Ikke ta muntlig uten å vite hvem Asbjørnsen og Moe er. Det er «plankespørsmålet», altså det vi spør om hvis du ikke kan noe annet. 

Og ja - ikke bruk kun fornavn på forfatterne, de er ikke kompisene dine. Si Knut Hamsun, eventuelt Hamsun, ikke Knut. 

• Liker 5
Skrevet

Denne siden er en flott ressurs!

https://ndla.no/search?query=norsk

Tok norsk for noen år siden, på skole pga. voksenrett, komprimert på et halvt år sammen med de andre fagene. Det var mye lesing, men det var verdt det da det ble en god karakter til slutt.

Jeg gjorde egentlig ikke noe spesielt, annet enn å gjøre absolutt alt av oppgaver, lese over tidligere besvarelser som vi fikk av læreren, leste gjerne flere ganger over viktige tekster, øvde meg mye før presentasjoner, prøver osv.

Anonymkode: 83aba...f84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...