Gå til innhold

Hvordan er hjemmekontorlivet hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen spørsmål til alle som har hjemmekontor..

1) Hvor er din arbeidsplass i løpet av hjemmekontordagen?

2) Når starter du arbeidsdagen? Når slutter du?

3) Er du like effektiv som vanlig kontor?

4) Vil du fortsette med hjemmekontor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Eget rom i huset

2. Etter at barna er levert i barnehage og på skole og fram til de hentes, så jobbes det litt ekstra på kvelden etter at de har lagt seg eller i helgene (fleksibel arbeidstid)

3. Hadde det i stor grad også før pandemien, så ikke så store endringer

4. Ja, mest praktisk og fleksibelt

• Liker 1
Skrevet

1: skrivebord i stua, med doble skjermer og god krakk å sitte på. 

2: Ca 9-16, avhenger av når ungen våkner. Logger evt litt på igjen på kvelden. 

3: Mye mer effektiv. Derfor jeg jobber kortere dager 😉 Slipper alle avbrytelsene, og praten fra kollegaer om ungenes treningsopplegg og hundekurs og svigerforeldre. 

4: JA!! Helst fire dager i uka, kjekt å se kollegaene en dag i uka. Men tror det blir 3 på kontoret og 2 hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

1) Litt overalt. På eget kontor med heve/senkebord, ved spisebordet, i sofaen eller i en god lenestol. Alt etter form og arbeidsoppgaver. 
2) Starter som regel rundt 8, men alt fra 7-8.30 forekommer. Arbeidsdagen slutter som regel en gang mellom 16-18. 
3) Mye mer effektiv. Færre forstyrrelser og mindre bråk. Er i tillegg mye mindre sliten og har mer overskudd etter arbeidstid. 
4) Ja, men det må jeg nok se langt etter. Det ideelle hadde vært hjemmekontor fire dager i uken, men det kommer aldri til å skje. Jeg har ytret et ønske om to dager i uken, men får kanskje 1-2 dager i måneden hvis jeg er heldig... 

• Liker 1
Skrevet

Sitter på kjøkkenet. På en krakk 😄

Jeg jobber vanlige dager, men er mye mer effektiv. Ingen lunsjpause, ingen smalltalk. 

Vi styrer selv hvor vi ønsker å utføre oppgavene våre (når det ikke er påbud om hjemmekontor), og jeg synes 1-2 dager i uke passe. 

Skrevet
charnelle skrev (4 timer siden):

Eget kontor

Åtte halv ni

Ja

Ja, blir 50/50 i hele firma 

Skrevet

1. Eget rom med hev/senk skrivebord

2. Vanligvis 7-15, men har pappaperm, så 9-13

3. Mer effektiv. Slipper alle forstyrrelser som oppstår i åpent kontorlandskap

4. Veldig gjerne. Vi får inntil 3 dager hver uke på hjemmekontor når pandemien gir seg

• Liker 1
Skrevet
charnelle skrev (5 timer siden):

1. Veksler mellom spisebordet og sofaen. Hadde en pult i stua frem til gjenåpningen, men den brukte jeg lite, og tok den vekk da vi gikk tilbake til kontoret i høst. Etter to år på hjemmekontor har jeg endelig, idag faktisk!, fått satt opp en liten arbeidsstasjon på soverommet og, for å kunne lukke en dør av og til. Det satt langt inne, men jeg får ikke arbeidsro etter klokka to når ungene kommer hjem.

2. Starter når alle har gått til skole og jobb, dvs kl åtte. Dette er i travle perioder. I mindre travle perioder begynner jeg ni. I travle perioder kan jeg jobbe av og på fra åtte til midnatt, i mindre travle perioder slutter jeg rundt fire.

3. Når jeg har mye å gjøre og oppgaver med frister, får jeg gjort mer, fordi det er enklere å jobbe mye og lenge. I slike perioder har jeg nesten ikke pauser. Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis er mer effektiv i betydningen få mer gjort på mindre tid, men jeg legger rett og slett ned flere timer på hjemmekontor. I perioder der oppgavene er litt mindre tidskritiske og mer flytende, opplever jeg at det er vanskeligere å fokusere,vanskeligere å være motivert, vanskelig å komme tilbake etter pause, og etter to år er slitasjen stor. Jeg har mindre toleranse for forstyrrelser og støy enn jeg hadde i begynnelsen.

4. jeg vil fortsette med den hybridløsningen vi såvidt fikk begynt på i høst med 40/60 hjemmekontor/kontor

Skrevet

1) Har laget et kontor på gjesterommet. 

2) Jeg jobber fra 8 til 16. Står da opp 10 min før jobb, gjør PCen klar, og setter i gang. 

3) Jeg er mer effektiv, da jeg ikke blir forstyrret av småpauser og lenger lunsj med kollegaer. Det er deilig å jobbe i rolige omgivelser, hvor jeg er helt komfortabel.J

eg føler også jeg må vise til mer produksjon på hjemmekontor, så det faktisk synes at jeg har gjort noe. Det motiverer meg. 

4) Ja! Elsker hjemmekontor og skulle gjerne hatt det 100 %. 

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, charnelle said:

Har et eget kontorrom, er lite der ellers så det gjør at jeg er på jobb fra åtte til fire. Gode arbeidsforhold, i praksis bedre enn på kontoret, så føler effektiviteten  er den samme som ellers. Sparer mye tid på å reise fram og tilbake til den samme maskinen på jobb (8-9 timer i uken) så jeg kommer iallfall til å kombinere det i fremtiden. Jeg har arbeidet hjemme siden mars 2020 og trives godt med det. 

Skrevet

1. Jobber fra sengen, evt sofa om samboer ikke jobber hjemme. Aldri likt stol og bord.

2. Starter 7.30 og avslutter 16.30, 1 -1, 5 timer lunsjpause

3. Mer effektiv, ingen forstyrrelser

4. Vi får en hybridløsning etterhvert med 60% hjemmekontor, kommer til å fortsette.

Skrevet

1. Ved spisebordet. Har en ekstra skjerm. Jeg hadde gjerne gått til anskaffelse av et skrivebord og en kontorstol dersom jeg hadde fått signaler om at jeg kan fortsette med hjemmekontor permanent, men så lenge jeg har fått signaler om at arbeidsgiver ønsker folk tilbake på kontoret så snart som mulig så gidder jeg ikke bruke tid og penger på å lage meg et ordentlig kontor. 

2. Starter vanligvis rundt 07.30 og jobber til ca. 15.30. Mer ved behov, og kan lett sette meg ned og jobbe litt på kvelden og utover natta i hektiske perioder. Men har lært meg å ha et skille mellom jobb og fritid det siste drøye året, siden det lett ble til at jeg ble kontaktet av kollegaer og lot meg overtale til å jobbe litt i ferier og ellers på min fritid, uten noen form for kompensasjon. 

3. Jeg er langt mer effektiv på hjemmekontor. Det er ingen forstyrrelser, ingen felles kaffe og lunsjen spises foran PC’en mens jeg jobber. Jeg slipper å bli forstyrret når kollegaer ikke har forstått at de må bytte batteri i PC-musa når den slutter å fungere osv. samt å høre om kollegaers potteplanter, familier, fritid og hobbyer. Jeg får rett og slett jobbe i fred. :) 

4. Siden arbeidsgiver ønsker folk tilbake på kontoret så er jeg på utkikk etter en annen jobb. Jeg sparer veldig mye tid på å slippe å reise kollektivt til og fra arbeidsplassen, og det er gull verdt i en hektisk småbarnsfase. 

Skrevet

Det er helt krise!

1) ved spisebordet i stua, midt mellom barnerommene… 

2) Har fast arbeidstid fra 08-15.30

3) Absolutt ikke! Er ett lite helvete, med en unge som gamer og skriker på det ene rommet, og en som synger karaoke på det andre rommet😂 og en mann på teamsmøte på andre siden av bordet… 

4) NEI! Jeg har bedt om å slippe, og det får jeg heldig vis😅 men med en unge i isolasjon og en i karantene fikk jeg ikke lov å være på jobb, selv om jeg er trippelvaksinert🙄

• Liker 1
  • Opprett ny...