Gå til innhold

Jack Russell eiere...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å overtale mannen min til at vi skal skaffe oss en hund.

Jeg har alltid hatt lyst på hund, men ville vente til mine to barn hadde fått noen år på baken først... og nå har de det :)

Mannen min er ikke SÅ glad i dyr og er heller noe reservert, men på god gli til å si ok...

Etter et år i Australia hvor vi på gården der hadde en JRT fant jeg ut at det var rasen for meg!! De har jo noe utrolig mye personlighet! Jeg har kikka meg litt rundt på nettet, og nå kommet fram her, og håper at noen vil hjelpe meg litt :roll:

Hva er deres erfaring med JRT og barn (6 og 8 år)?

Hva må jeg forvente å betale for en? Jeg har ikke tengt å gå på utstillinger, så mindre utseende skjønnhetsfeil uten betydning gjør ikke noe, så lenge han er fridk. Men jeg vil ha en hann, tricolor og strihåra en..

Hvor i landet er det noen gode oppdrettere (bor i Telemark selv)?

Hva av utstyr bør en ha klart før en valp er klar til å flytte inn?

Hvilke bøker bør jeg lese før vi går til anskaffelse?

Hva mener dere (om dere mener det) er bakdelen med JRT som rase?

Jeg har tengt på dette en stund, og det går nok en stund til før vi bestemmer oss 100%, jeg syntes ikke dette er noe man bare plutselig kommer hjem med en dag..

-og jeg har allerede skaffet meg hundevakt i ferier o.l. hvis det skulle bli nødvendig og vi så apsolutt ikke kan ta han med :)

Oj oj, dette blei mye... Håper noen kan hjelp meg litt da :)

Hilsen Tusull

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å gi deg noen svar. ;)

Jeg har en jack russel terrier hann på 4 år.

Han er veldig hengiven og smart. Jeg tror nok at mannen din kommer til å falle for en slik sjarmør. ;) De er litt maskuline disse bikkjene, selv om de er små og nette.

Vi har vært veldig streng med vår hund i de første leveårene hans. De trenger å ha en litt bestemt hånd. Men det har vi fått full utelling for! Han er en utrolig lydig og trygg hund. Trygg på alt og alle, og elsker mennesker og andre dyr.

Du må nok regne med å betale minst 7000 for en JRT. I tillegg kommer mat, vaksinasjoner og forsikring. Det er veldig lurt å ha forsikring, itilfelle hunden din skulle bli syk.

Siden det er deres første hund, så er det kjempelurt å kjøpe fra oppdretter. Da får du råd om alt: hva du trenger til hunden, hva slags mat den skal ha osv.

Ta en titt på denne siden, så får du kanskje noen gode tips:

Jack Russel Terrier klubben .

Skrevet

Der ser du Tusull, var det jeg sa, det kommer alltid svar i KGforum :)

Gjest Savhanna
Skrevet

Jeg har en 3 år gammel hann.

Enste minuset med denne rasen er at de er terriere..... De kan være sta og hissige, men har peronliget til 1000. Eneste som er synd med min (og mange andre) er at de kan være veldig hissige på andre hunder. Men er tideligkastrert, men det hjalp ikke.

De bør jobbes emdel med, siden de er så mentalt sterke.

HAr bare positiv erfaring med han og barn. Han er generelt lite interessert i folk han ikke kjenner og det gjelder barn og. Han og kusnina mi på 3 er superbuddies, og når begynner hun å skjønne at om han går sin vei skal hun IKKE følge etter...

Hvor du skal kjøpe i Norge kan jeg ikke hjelpe deg meg. Valgte å inportere fra Dannamrk, da jeg ønsket en som var edlere og men noe lenger bein en det man avler frem i norge.

Lykke til iallefall. ER du kuleste hundene i verden!!!

Skrevet

Det er MYE hund, og mye, mye terrier i dem. Sta til 1000 hvis de setter seg inn for det og gir deg et døvt øre tilbake om du ikke "passer" til hunden, om du skjønner. Sånn er de fleste terriere, og hanner er ofte mer sånn en tisper.

Kommer jo selvsagt an på oppdretter og hundene oppdretter ser seg ut også. Husk å passe på at oppdretter avler på to dyr som passer din families behov. Ikke velg en oppdretter ved første øyekast, hør med avlsrådet til raseklubben og avlsrådet til NKK (eller NHL) om diverse oppdrettere, så vil de henvise deg til en som passer til deg.

Skrevet
Der ser du Tusull, var det jeg sa, det kommer alltid svar i KGforum :)

Ja jeg var heldig, at du tipsa meg om detta forumet!

Takker :klem:

Skrevet

Takker masse for svar, det kom jo mye bra fram her :) :bukke:

Skrevet
Enste minuset med denne rasen er at de er terriere..... De kan være sta og hissige, men har peronliget til 1000. Eneste som er synd med min (og mange andre) er at de kan være veldig hissige på andre hunder. Men er tideligkastrert, men det hjalp ikke.

Han er generelt lite interessert i folk han ikke kjenner og det gjelder barn og.

Min hund, som er en hann, veldig maskulin, er ikke sinna på andre hunder, hverken tisper eller hannhunder.

Tisper legger han seg omtrent flate for.

Min hund er også lite interessert i mennesker. Han har ikke så mye tid til å kose.

Det er MYE hund, og mye, mye terrier i dem. Sta til 1000 hvis de setter seg inn for det og gir deg et døvt øre tilbake om du ikke "passer" til hunden, om du skjønner. Sånn er de fleste terriere, og hanner er ofte mer sånn en tisper.

Min hann jrt er det lite terrier i, synes jeg. Nå har jo vi oppdratt han "med en streng hånd", og har fått igjen for det nå som han er 4 år.

Han hører på meg, og kommer når jeg roper. Selv om han gjerne mister litt hodet når det er tisper rundt om, så kommer han når jeg roper.

Skrevet

Min jrt hann på ett år er hengiven ig snill mot både mennesker og dyr. Han finnes ikke hissig i det hele tatt og er utrolig tolmodig.

Kjenner mangr jrt og flesteparten av dem er hanner. De går veldig godt sammen så jeg tror dette med hissighet er særs individuelt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har også Jack Russell Terrier Klubben Norge fått eget forum som drøfter alt som har med denne rasen å gjøre. Kan også lese om forskjellen på en registrert/godkjent hund og uregistrert/ikke-godkjent.

Se JRTKN :klappe:

Skrevet

Jeg klarer ikke å se forskjell på de registrert og ikke-registrerte i den reportasjen. MEN, man finner mye rart der ute og mistenker at ikke alle påståtte jacker er renrasede.

Som jeg skrev tidligere så har jeg bare truffet et par jrt som er så hissige at de ikke går med andre hunder. De fleste er altså veldig sosiale og rolige. Har merket meg at endel bjeffer litt vel mye. Min gjør ikke det.

Vi har fra vi fikk ham latt være å leke inne. I skrivende stund ligger han og sover i sengen sin. Dersom han vil leke, finner han fram en av bamsene sine og løper litt rundt med den og rister den fra side til side.

Jeg er oppvokst med schäfere og collier men jacken har så innmari mye mer personlighet enn de hundene vi har hatt. Han er hele tiden interessert, nysgjerrig, kosete, glad og leken. Ingen av mine tidligere hunder har likt å kose lenge. Tassen elsker å ligge på ryggen i armkroken med bena rett i været.

Tusull, ble det noen hund på deg?

• 3 uker senere...
Skrevet

Sukk... :tristbla:

Neida jeg søker fortssatt overalt!!

Så hvis noen vet om noen valper som skal selges er det bare å gi meg et hint.. :ler:

Har SÅÅÅÅ lyst på, og har rotta meg sammen med ungane mine mot pappan..

Skrevet

Ligger noen ute på finn.no (Torget, søk på jack russel). Du må nok regne med å betale fra 7000 for en valp.

Men dere burde være 100% enige om å skaffe dere hund. Jack russel terrier er MYE hund som krever MASSE trening, både psykisk og fysisk.

Du får finne frem alt om rasen på internett, også bilder, også får du vise det til mannen din.

Lykke til! :)

Skrevet
Men dere burde være 100% enige om å skaffe dere hund. Jack russel terrier er MYE hund som krever MASSE trening, både psykisk og fysisk.

Du får finne frem alt om rasen på internett, også bilder, også får du vise det til mannen din.

Lykke til! :)

Jo jeg er klar over at vi burde være fler enn en om å ha en slik hund, derfor har jeg ventet til barna mine er gamle nok til å hjelpe til å lufte hunden etter skolen o.l. Jeg kan vel si at mannen min er kommet litt mere over det første "sjokket" nå, og har vel kanskje vent seg litt mere til tanken :D

Jeg har lest og lest, og surfa noen 100 timer nå :overrasket: , så jeg må vel si at jeg begynner å komme litt mere inn i hva en jack russell i huset innebærer.

- Jeg var også i australia i ett år, hvor en av hundene var en JRT. Denne hunden ble "min" mens jeg var der, og hadde også tilbud om å få lov til å ta den med hjem til Norge... Men det ble det jo ikke noe av.. Sukk... :forvirret: Tenkte på den stakkars hunden på fly, og den lange karantene tiden her i norge etterpå...

Men nå får jeg håpe det blir min tur snart da :pippi:

Gjest Gjest_gribo_*
Skrevet

Hei,

litt kjipt å høre det nå kanskje men når man tar en hund fra Australia til Norge så trenger den ikke å oppholde seg i karantene. Det er bare å melde fra til fulkesveterinæren møt opp på flyplassen i Norge, en rask helse sjekk og kontroll på papirer, og svipp så er alt klart. Har selv tatt med en Jack Russel x fra Australia skjønner du ;) Måtte gjennom noen blodprøver og vaksiner men det var alt for Australia har veldig lite av de "farlige" sykdommene sånn som rabies etc, derfor er det så lett å ta de med ut men ikke inn i landet der.

Vet mange synes at det virker forferdlig å la en hund fly så lenge, men de blir passet på og gitt vann underveis, min kom ut av buret som om han hadde vært der 5 minutter, og veterinæren sa at alt så kjempebra, ikke noen stress symptomer. Og det første møtet med snø, var jo fantastisk morsomt! Han elsker det!

men lykke til med hundejakten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...