Gå til innhold

Min 4-åring mangler innestemme - hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver på vegne av en fortvilt mamma uten brukernavn.

Hei til alle. Jeg har en 4-åring som mangler det som kalles for innestemme, altså rolig stemme inne. Barnet bruker kun utestemme inne i huset og det blir så jævla slitsomt for meg, jeg får hodepinne og høyt blodtrykk. Jeg har gang på gang tusenvis av ganger forklart rolig til barnet om å bruke innestemme inne akkurat som i barnehagen, at mamma får hodepinne og at det ikke er lov å bruke utestemme inne, men jeg mistenker at det er nettopp i barnehagen barnet har lært å bruke utestemme inne fordi det er mange barn og det er en barnehage typ basebarnehage. Jeg er sikker på at det er høyt støynivå der.

Hvordan kan jeg få 4-åringen å forstå at inne i huset skal vi snakke rolig, med innestemme og uten å snakke så høyt at man nesten roper. Hver gang jeg tar det opp begynner barnet å gråte og sutre og det baller på seg virkelig så mye at jeg må fysisk forlate huset for å få ro selv. Både jeg og far bruker innestemme inne, så det er omtrent traumatisk når det er så høyt støynivå i huset etter en lang arbeidsdag. Når barnet bruker utestemme og nesten roper svarer jeg rolig og med lav stemme, men det hjelper ikke, barnet fortsetter samtalen med høy stemme på grensen til å rope.

Er det noen som kan kjenne seg igjen og fortelle meg om de har funnet en vei ut? Jeg er ikke interessert i teoretiske spekulative problemstillinger, det eneste som ''feiler'' barnet mitt er at det ikke brukes innestemme inne i huset. På alle andre områder er barnet veldig godt fungerende og utviklet for sin alder. Hørsel virker helt normalt fordi barnet får med seg hva jeg sier selv når jeg hvisker fra flere meter unna, så det skyldes ikke feil med hørsel. Jeg har også begynt å tenke om det er en slags måte barnet har valgt å få oppmerksomhet på fra oss foreldre, men hvis det er tilfelle, så er det en veldig destruktiv måte å få oppmerksomhet på og det tar virkelig alt jeg har av selvkontroll og tålmodighet å snakke rolig og være den voksne i situasjonen. Samtidig som jeg har dundrende hodepinne og høyt blodtrykk av alt støyet og all roping inne at jeg må gå fysisk ut av huset flere ganger i uka. 

Anonymkode: 105d5...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ørepropper eller støydempende headset. Så ville jeg fått sjekket hørsel uansett, om det er slik at barnet konsekvent bruker høy stemme. Selv om man som forelder tror hørsel fungerer fint, kan det være noe der. Ellers er det bare å repetere og repetere. Si til barnet at du skal svare, når barnet bruker innestemme. Det skal få tingen det roper etter, når det bruker innestemme osv. De vokser som regel av seg dette. 

Anonymkode: df5a0...13f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Detber bare å repetere og repetere. "Kan du si det med vanlig stemme" hver gang han roper. Og ikke svare på spørsmålet eller det han vil før han har sagt det med vanlig stemme.

Og skryte når han husker på det selv. "Det er så hyggelig å prate med deg når du bruker vanlig stemme uten å rope"

Endret av Hedda-78
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde dratt til legen og sjekket ørene først. Så kan du begynne å gjenta og gjenta. 

Overse barnet hvis det bruker utestemme. Si at du ikke prater til de som roper. Kun de som kan snakke rolig 

Anonymkode: 57d0f...c16

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...