Gå til innhold

Hvis jeg tar telefon som ringer fra Storbritannia kan de svindle meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg bare sier hei og hører hva de vil? 

Er man hacket/svindlet bare så fort man tar telefonen eller er det først hvis man gir fra seg kontoopplysninger de kan svindle en? 

Anonymkode: 99b03...154

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det du hører det ringe, er du svindlet.

Anonymkode: 2dbc6...b1c

Skrevet

Nei, du kan fint ta telefonen uten å bli svindlet.

Det er først når du oppgir informasjon, går til en side/laster ned noe de ber deg om eller lignende at du blir svindlet.

Anonymkode: 07966...269

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om jeg bare sier hei og hører hva de vil? 

Det går fint. Bare ikke la å overtale deg selv. Du må ha litt "immunforsvar" mot aggressiv markedsføring. 

Om du blir usikker hva du vil etter de opplysninger du har fått, så spør om tenketid, og et nummer til hvor du kan ringe dem tilbake, hvis aktuelt. Du kan google nummeret etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

Men ikke ring tilbake til ukjente/utenlandske nummer.

Det er en svindel der de ringer og legger på fort, i håp om at folk skal bli nysgjerrige og ringe tilbake. Da havner du på et dyrt nummer som du må betale ‘teletorg-priser’ og vel så det for.

Anonymkode: ed908...7f5

• Liker 9
Skrevet

Nei du blir ikke svindlet ved å ta telefonen, men ringer du tilbake kan du bli svindlet

Anonymkode: db601...d89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei du blir ikke svindlet ved å ta telefonen, men ringer du tilbake kan du bli svindlet

Vet du på hvilken måte man kan bli svindlet da?

Jeg ringte tilbake er tapt anrop som var et 9-sifret nr her om dagen, da det i farta så ut som et norskt 8-sifret nummer. Kom på etter at jeg hadde ringt at dette er et nummer som har ringt meg flere ganger og de pratet engelsk. La på hver gang.

Da jeg vet et uhell ringte tilbake, så fikk jeg bare beskjed om at nummeret ikke var i bruk. Det kan vel ikke ha skjedd noe galt da?

Anonymkode: f0cb9...80a

Skrevet

Jeg er så j@$&(%# lei de telefonene fra Storbritannia 🤬 Jeg har ved uhell tatt den da de har ringt, men har ikke blitt svindlet på noe vis, til nå i hvert fall. 

Anonymkode: 21293...168

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er så j@$&(%# lei de telefonene fra Storbritannia 🤬 Jeg har ved uhell tatt den da de har ringt, men har ikke blitt svindlet på noe vis, til nå i hvert fall. 

Anonymkode: 21293...168

Ja, jeg får også masse av dem. Jeg har sluttet å ta telefonen når et ukjent nummer ringer. Det er nesten alltid "Microsoft" som ringer.

Anonymkode: 4afdb...f50

• Liker 1
Skrevet

Tenker det går fint an t tulle med det. Si noe som «ke e d du rauda itte, ska du ha høy?» 😂🤣 se om de legger på om man fortsetter å snakke på norsk 😂

Jeg har selv spurt om dette, og det å ta telefonen er ikke farlig. Men det å ringe tilbake det kan være «farlig», da det kan være en dyr affære.

Det å bare ta telefonen og evt. snakke med dem kan være litt «gøy», men med mindre man gir fra seg personlige opplysninger skal det ikke kunne være «farlig».

Anonymkode: dd2d3...013

• Liker 2
Skrevet

Ikke svar. Da får de vite at det sitter noen i andre enden som faktisk tar telefonen, nummeret er i bruk. Så da bruker de det om igjen og om igjen, eller så går nummeret ditt videre til andre lister og selges kanskje videre til andre svindlere.

Jeg kjenner ingen i Portugal, Haiti og Skottland, som er de landene det har ringt i fra til meg de siste par ukene, så derfor svarer jeg aldri. Helt unødvendig å svare.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (11 minutter siden):

Ikke svar. Da får de vite at det sitter noen i andre enden som faktisk tar telefonen, nummeret er i bruk. Så da bruker de det om igjen og om igjen, eller så går nummeret ditt videre til andre lister og selges kanskje videre til andre svindlere.

Jeg kjenner ingen i Portugal, Haiti og Skottland, som er de landene det har ringt i fra til meg de siste par ukene, så derfor svarer jeg aldri. Helt unødvendig å svare.

«Problemet» er jo når de ikke ringer fra et tydelig utenlands nummer, men ringer gjennom å bruke noen ekte mennesker fra Norges telefonnummer. Da ser det ut som et norsk nummer prøver å ringe. Jeg har en jobb der jeg får mange telefoner, fra ukjente. Men så får man da høre i andre enden «Hello, I am calling from Microsoft». 

Skrevet

Eller når de 5 natten på rad på nøyaktig samme tidspunkt ringer fra Ghana, Libia osv... og klokka viser 0218. Takk og lov for stille modus

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

«Problemet» er jo når de ikke ringer fra et tydelig utenlands nummer, men ringer gjennom å bruke noen ekte mennesker fra Norges telefonnummer. Da ser det ut som et norsk nummer prøver å ringe. Jeg har en jobb der jeg får mange telefoner, fra ukjente. Men så får man da høre i andre enden «Hello, I am calling from Microsoft». 

Ja, den type telefoner forekommer jo også, selvsagt. Kjipt for deg som har en jobb som gjør at du må svare.

Men har man ikke det, da lar man bare være å svare hvis det er så at man ikke venter noen bud eller leveranser e.l. Er det en reell telefon, så legger de igjen beskjed eller sender melding. Ukjente "norske" anrop svarer jeg kun på hvis jeg venter på et pizzabud eller en pakke levert på døra. Koronatelefonen sender sms, for eksempel, med tilbud om time, da de vet at folk ofte ikke svarer ukjente nummeranrop.

Jeg har så vidt meg bekjent enda ikke gått glipp av noe viktig ved å la være å svare på anrop fra norske ukjente nummer.

Endret av Million
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du på hvilken måte man kan bli svindlet da?

Jeg ringte tilbake er tapt anrop som var et 9-sifret nr her om dagen, da det i farta så ut som et norskt 8-sifret nummer. Kom på etter at jeg hadde ringt at dette er et nummer som har ringt meg flere ganger og de pratet engelsk. La på hver gang.

Da jeg vet et uhell ringte tilbake, så fikk jeg bare beskjed om at nummeret ikke var i bruk. Det kan vel ikke ha skjedd noe galt da?

Anonymkode: f0cb9...80a

Du blir da svindlet ved at nummeret du ringer tilbake er "teletorgnummer" som kan koste flere hundre kroner i minuttet å ringe til

Skrevet

Jeg bare ler høyt når de ringer fra "Microsoft" og "Windows " og så sier jeg som sant er at jeg jobber med IT og at jeg derfor vet at det de sier bare er BS. Så nå skjer det nesten aldri lenger at de ringer. 

Anonymkode: da46d...0c5

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bare ler høyt når de ringer fra "Microsoft" og "Windows " og så sier jeg som sant er at jeg jobber med IT og at jeg derfor vet at det de sier bare er BS. Så nå skjer det nesten aldri lenger at de ringer. 

Anonymkode: da46d...0c5

Jeg fikk en dame fra India til å skrike høyt da hun ringte fra Microsoft. Sa som det var at vi ikke bruker Microsoft men firefox og andre gratis software. Da insisterte hun på at: jo vår Microsoft needed updating. Jeg begynte bare å le og sa igjen at vi ikke har noen pc med Microsoft og da tok hun helt av fordi jeg lo av henne.... Det var gøy.

Elsker å se på disse scammer videoer på youtube🤣

Men til HI, det er ikke noe problem å svarer på oppkallet. Problemet kommer idet de vil ha deg til å gi fra deg personlige informasjon eller nedlaste filer. Å ringe tilbake koster deg ofte taksten til det land du ringer til. Ofte er telfonnummeret til et dyrt teletorg men du betaler bare kostnaden å ringe til India, mens teleselskapet vel er de som betaler de store summene til teletorget.

Anonymkode: 37140...717

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...