Gå til innhold

Meny på hjemmedate?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere på menyen på en hjemmedate? Jeg får helt prestasjonsangst av å lage mat på date. Kan  dere komme med gode tips til meny? Gjerne flere retters. Føler jeg må imponere i noe jeg ikke kan og trenger sårt inspirasjon og hjelp med fantasien 🙈 

Det vi har hatt til nå, hvor daten har stått for mater er:

Elgkalv, kveite, blåskjell, hjort, breiflabb, fiskesuppe, risotto, sushi og alt selvfølgelig med tilbehør. Til desserter har vi hatt  fondant, hjemmelaget is med ulike bær-reduksjoner. 

Anonymkode: da030...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut Trines matblogg, hun har gode oppskrifter og flere forslag til menyer! Lykke til ☺️

Anonymkode: 17f81...98f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville gjort det enkelt, men godt.

Sjømat til forrett. Noe enkelt, kanskje rekecocktail (neida,  tilhører ikke bare åttitallet), litt sashimi eller kanskje østers?

Biff eller gryte til hovedrett. Biff er vel kanskje det enkleste man kan lage, med asparges og hasselbackpoteter til. Kanskje en enkel tomatsalat. Dette er det jeg lager når jeg ikke helt vet hva den andre liker, preferanser osv. Såfremt man ikke er vegetarianer spiser de fleste biff. Av gryter er oksehalegryte eller noe med lam godt.

Dessert? Ostefat eller rett og slett is av noe slag, gjerne sorbet, men helt enkel vaniljeis med rørte jordbær kan gjøre susen og er veldig ukomplisert. Eller sjokolademousse. 

Endret av Fufu
  • Liker 1
Skrevet

Lager gjerne sett pizza. Det er uformelt og ikke spesielt vanskelig å lage, men du kan fint legge masse innsats i det med biff og fjonge oster, steke på stein og servere på fat. Det er også lett å tilpasse til folk med forskjellig smak, og det går også an å gjøre deler av jobben sammen. Har som regel litt ymse alkohol stående, så hun finner noe brukbart uansett om hun liker rødvin, paraplydrinker eller øl.

Nå skal det jo sies at jeg gjerne ser en skrekkfilm eller noe på hjemmedate da, heller enn å sitte ved spisebordet og ete en treretters. Er det en sånn type middag ville jeg laget noe annet.

Anonymkode: 9285f...2e9

• Liker 3
Skrevet

Må det være så fancy da? 

Anonymkode: 69cb9...20a

• Liker 4
Skrevet

Ost og kjeks eller hjemmelaget minipizza går det i her i gården. Er ikke glad i å lage mat og spiser stort sett bare frosne grønnsaker med laks eller kylling og sløyfer middag 4 dager i uka fordi det er så kjedelig 😅 forventer selv ikke noe mer enn noe raskt og enkelt på date

Anonymkode: 8cd61...7d5

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Lager gjerne sett pizza. Det er uformelt og ikke spesielt vanskelig å lage, men du kan fint legge masse innsats i det med biff og fjonge oster, steke på stein og servere på fat. Det er også lett å tilpasse til folk med forskjellig smak, og det går også an å gjøre deler av jobben sammen. Har som regel litt ymse alkohol stående, så hun finner noe brukbart uansett om hun liker rødvin, paraplydrinker eller øl.

Nå skal det jo sies at jeg gjerne ser en skrekkfilm eller noe på hjemmedate da, heller enn å sitte ved spisebordet og ete en treretters. Er det en sånn type middag ville jeg laget noe annet.

Perfekt 🤩

Anonymkode: 8cd61...7d5

Skrevet

Laget tapasmiddag til kjæresten og meg til en romantisk kveld for noen uker siden.

Laget focacciabrød, aioli-dip, spinat- og artisjokk-dip, bakte poteter med rosmarin, kjøttboller med tomatsaus til. Vi ble for mette, så desserten ble neste morgen. Det var ostekake (tar litt tid å lage, må være i kjøleskapet i timesvis).

Anonymkode: e9e60...1e6

• Liker 2
Skrevet

Ikke lag noe avansert du er usikker på om du presterer på. Kjekt å kunne øve seg hvis man er interessert i matlaging. Men til spesielle anledninger som date, selskap osv bør man lage noe man vet blir bra og forsøker man noe nytt bør man være normalt flink på kjøkkenet slik en klarer det. Antar du ikke er totalt ute på kjøkkenet 😅

Hva med:

Forrett: Tomat/mozarella/basilikum lagt fint på tallerken. Dryppe over litt balsamico.

Hovedrett: Hjemmelaget spagetti carbonara eller spagetti bolognese 

Dessert: Panna cotta med feks bringebærsaus eller pasjonsfrukt saus

Eller

Forrett: chili og hvitløksmarinert scampi 

Hovedrett: https://trinesmatblogg.no/recipe/helstekt-entrecote-med-urtesmor/

Dessert: eksotisk fruktsalat med vaniljeis til

Eller

Forrett: aspargessuppe toppet med sprøstekt bacon. Kanskje et stykke focaccia til hvis dere vil ha noe brød ved siden av.

Hovedrett: https://trinesmatblogg.no/recipe/ovnsbakt-torsk-med-nottelokk-sotpotetmos-og-soyasmor/

Dessert: smuldrepai med eple og vaniljeis til

Hvis du heller vil holde det til noe lettere så slår sjeldent hjemmelaget italiensk pizza feil. Spesielt godt hvis du har pizzastein til ovnen. Feks med pizzasaus, spekeskinke, mozarella. Toppet med ruccola og pinjekjerner. Så kan du servere 

• Liker 1
Skrevet

Lag noe helt enkelt som pizza, pasta el.l

Anonymkode: d24a4...172

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 17.02):

Hadde snudd i døra! Typisk late Harry og gjerrige norske menn!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 16.39):

Hva har dere på menyen på en hjemmedate? Jeg får helt prestasjonsangst av å lage mat på date. Kan  dere komme med gode tips til meny? Gjerne flere retters. Føler jeg må imponere i noe jeg ikke kan og trenger sårt inspirasjon og hjelp med fantasien 🙈 

Det vi har hatt til nå, hvor daten har stått for mater er:

Elgkalv, kveite, blåskjell, hjort, breiflabb, fiskesuppe, risotto, sushi og alt selvfølgelig med tilbehør. Til desserter har vi hatt  fondant, hjemmelaget is med ulike bær-reduksjoner. 

Anonymkode: da030...f4e

Kjæresten har allerede slått på stortrommen, da kan jo du lage pizza, f.eks?

Skrevet

Må alt være så eksklusivt? Hva skjer når hverdagen kommer?

Jeg hadde laget noe kosemat. Lasagne, pizza, taco (kanskje langtidskokt tacokjøtt av høyrygg), en viltgryte. 

Anonymkode: 92023...ab5

• Liker 1
Skrevet

Du skal lage noe superenkelt men med solide gode råvarer. Det viktigste for at daten blir koselig er tross alt at DU klarer å slappe av. :) 

Jeg foreslår at du lager bruschetta til forrett. Kjøp litt dyrere tomater og et deilig surdeigsbrød samt en god olivenolje. 

Til hovedrett ville jeg gått for kylling. Helstekt hvis du er komfortabel med det, men hvis ikke så finner du gode svære kyllinglår fra en god produsent (Stange, Holte eller Hovelsrud). Steik i ovn med poteter, gulrøtter, hvitløk og masse smør. Ha en god grønn salat til, jeg ville lagd av babyspinat, ruccula, pære og valnøtter med en vinaigrette av olivenolje, balsamico og honning. 

Til dessert så ville jeg enten lagd en helt enkel panna cotta - det er kjempeenkelt og kan lages på forhånd. En ovnsbakt brie, kjeks, fikensyltetøy og frukt er også en deilig dessert som krever lite men gir mye igjen på smak. 

Det aller viktigste er gode råvarer og god vin! Det er her du imponerer, ikke med avanserte retter som du ikke er komfortabel med å tilberede.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...