Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som er litt «morsomt» er at jeg har har det rett ut, at jeg på grunn av sykdommen har det vanskelig og jeg trenger å kjenne tilhørighet til jobb. Jeg har bedt om å bli inkludert i møtereferat og informasjon slik at jeg er klar og oppdatert. Men jeg får ingenting. Ingen informasjon, ingen melding, ingen hilsen. Og det er nok ekstra sårt fordi jeg ser hjertene de sender hverandre. 

Anonymkode: 23976...938

At du ikke blir inkludert ift til møtereferater o.l er en lederansvar, så da ville jeg kommunisert dette enda tydeligere til leder. Der er jo bare å legge deg til på maillisten, så vi snakker ikke mye merarbeid akkurat. En skulle tro at dette var i leders interesse også - altså at du henger med i svingene og er så klar som du kan være når du kommer tilbake på jobb.

Når det kommer til kollegaene dine, så har ikke de noe ansvar for å ivareta deg, og det kommer veldig an på hvordan de er som personligheter om gaver og hilsener er noe som faller dem naturlig. Så selv om de ikke kontakter deg, så betyr ikke det nødvendigvis at de ikke liker deg.

Anonymkode: 0fde9...687

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (14 minutter siden):

Sykefraværet i enkelte offentlige organisasjoner er skyhøyt. Hadde man skulle sendt blomster til alle ansatte etter to ukers fravær måtte man ha en egen post på årsbudsjettet bare for det! 

Jo - men hva med etter fire måneder? Et kort i det minste?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At du ikke blir inkludert ift til møtereferater o.l er en lederansvar, så da ville jeg kommunisert dette enda tydeligere til leder. Der er jo bare å legge deg til på maillisten, så vi snakker ikke mye merarbeid akkurat. En skulle tro at dette var i leders interesse også - altså at du henger med i svingene og er så klar som du kan være når du kommer tilbake på jobb.

Når det kommer til kollegaene dine, så har ikke de noe ansvar for å ivareta deg, og det kommer veldig an på hvordan de er som personligheter om gaver og hilsener er noe som faller dem naturlig. Så selv om de ikke kontakter deg, så betyr ikke det nødvendigvis at de ikke liker deg.

Anonymkode: 0fde9...687

Jeg har vært svært tydelig. Det står til og med i referat fra medarbeidersamtale og det oppfølgingsmøte vi hadde nå sist, at det er noe som kan gjøre situasjonen lettere for meg og opprettholde bånd til jobb. Det har ikke ført til endring. 

Nei, det kan hende de ikke ikke liker meg, men vi er heller ikke så gode kollegaer som jeg trodde. Det kan virke som at jeg har lagt mer i dette enn de har. Derfor blir det også vanskelig å komme tilbake på jobb, nå vet jeg at jeg ikke er «en av gjengen», men kun en som jobber der. 

• Liker 2
Skrevet

Vi pleier å sende blomster hvis noen er langtidssykemeldt og av og til ved kortere sykemelding også. Feks hvis noen har en planlagt operasjon og må være vekke i et par uker. Samme dersom noen har opplevd dødsfall i nær familie. Vi gir også blomster + noe lite symbolsk hvis noen har født. Dette er det vi kollegaer som går sammen om. Kommunen og arbeidsgiver  har ikke som vane å gjøre det/tar seg ikke? Eller har ikke råd til det.

Vi er ellers ganske åpen med hverandre. Så i de aller fleste tilfeller vet vi alle hvorfor noen er vekke fra jobb og gir blomster e.l ut fra det.

Jeg tror kulturen på jobb kan ha en del å si for hva som gjøres i slike situasjoner. Hvis man opplever en kultur hvor folk er lite åpen feks, men plutselig er vekke fra jobb over lengre tid, så kan det være kollegaer tenker at personen ønsker fred🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
Luckiness skrev (1 minutt siden):

Vi pleier å sende blomster hvis noen er langtidssykemeldt og av og til ved kortere sykemelding også. Feks hvis noen har en planlagt operasjon og må være vekke i et par uker. Samme dersom noen har opplevd dødsfall i nær familie. Vi gir også blomster + noe lite symbolsk hvis noen har født. Dette er det vi kollegaer som går sammen om. Kommunen og arbeidsgiver  har ikke som vane å gjøre det/tar seg ikke? Eller har ikke råd til det.

Vi er ellers ganske åpen med hverandre. Så i de aller fleste tilfeller vet vi alle hvorfor noen er vekke fra jobb og gir blomster e.l ut fra det.

Jeg tror kulturen på jobb kan ha en del å si for hva som gjøres i slike situasjoner. Hvis man opplever en kultur hvor folk er lite åpen feks, men plutselig er vekke fra jobb over lengre tid, så kan det være kollegaer tenker at personen ønsker fred🤷🏻‍♀️

Jeg har vært åpen. Faktisk kom jeg på nå at andre som har vært lenge sykemeldt har fått blomst. Vi kollegaene samlet inn og ordnet, med støtte fra sjefen. Ts. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært åpen. Faktisk kom jeg på nå at andre som har vært lenge sykemeldt har fått blomst. Vi kollegaene samlet inn og ordnet, med støtte fra sjefen. Ts. 

Nå er vel uansett ikke blomsten det viktigste, men det at du ikke føler deg inkludert og sett av kollegaer? Slikt kan gjøre det vanskelig når en først eventuelt kommer tilbake i jobb. Som sykemeldt skal det jo være jevnlig oppfølging både med nav og arbeidsgiver. Råder deg til å ta opp problemstillingen med arbeidsgiver. Ikke at du ønsker å dulles med selvsagt. Men at du skulle ønske at du var en del av arbeidsmiljøet til tross for at du er sykemeldt og du tror det vil føre til lavere terskel for å raskere komme tilbake når det er mulig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo - men hva med etter fire måneder? Et kort i det minste?

Mitt svar er fortatt nei, om det er arbeidsgiver som skal stå for kortet. Det jeg dog mener arbeidsgiver skal gi er riktig oppfølging i sykefraværsperioden: tilby tilrettelegging, ha møter, ta jevnlig kontakt. Om du har tydelig bedt om å bli inkludert i ting så er det viktigere at dette imøtekommes eller du får en forklaring på hvorfor du eventuelt ikke inkluderes, - enn et kort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...