Gå til innhold

Få hilsen fra jobb ved sykemelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er langtidssykemeldt pga alvorlig sykdom og har vært sykemeldt nå fire måneder. Sannsynligvis kommer jeg ikke tilbake før på et halvt år. Men jeg har ikke hørt noe fra jobb. Ingen sms fra kollegaer, ingen blomst, ingen hilsen. Er det vanlig?

Jeg opplever at det gjør det vanskeligere for meg å komme tilbake. Jeg trodde tydeligvis at kollegaene mine likte meg bedre og brydde seg mer enn de faktisk gjør. Jeg innser nå at jeg er totalt uviktig for dem og at ingen av dem verken savner meg eller tenker på meg. 

Anonymkode: 23976...938

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er langtidssykemeldt pga alvorlig sykdom og har vært sykemeldt nå fire måneder. Sannsynligvis kommer jeg ikke tilbake før på et halvt år. Men jeg har ikke hørt noe fra jobb. Ingen sms fra kollegaer, ingen blomst, ingen hilsen. Er det vanlig?

Jeg opplever at det gjør det vanskeligere for meg å komme tilbake. Jeg trodde tydeligvis at kollegaene mine likte meg bedre og brydde seg mer enn de faktisk gjør. Jeg innser nå at jeg er totalt uviktig for dem og at ingen av dem verken savner meg eller tenker på meg. 

Det kommer jo an på hva slags praksis det har vært rundt dette for andre da? Vet du noe om andre har fått lignende hilsener? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo an på hva slags praksis det har vært rundt dette for andre da? Vet du noe om andre har fått lignende hilsener? 

Nei, det vet jeg ikke. Men jobben bruker teams til kommunikasjon og i gruppene der ser jeg at de legger inn hjerter og «savner deg» osv til andre når de er borte, for eksempel med forkjølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute av syne, ute av sinn er en ganske vanlig holdning til kollegaer med mindre man har knyttet bånd eller jobbet sammen veldig lenge. 
Du kan evt besøke dem, ta en lunsj e.l.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt lavere terskel for å si "god bedring" når noen er hjemme med influensa. Er man sykemeldt så tenker kanskje folk at du trenger litt tid vekk fra jobb og kollegaer. 

Anonymkode: 77b92...c59

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt med andre kollegaer når de har vært sykmeldte?

Mange tenker ikke over at de selv ikke har gjort det de forventer av andre.

Ellers, folk i Norge gir ganske faen i hverandre. De bryr seg ikke. Sjansen er stor for at de heller baksnakker deg og klager til hverandre om at de må gjøre dine arbeidsoppgaver og så betviler de hvor syk du "egentlig" er og legger til noe om at de også gjerne skulle tatt seg litt sykmelding med at de har bedre arbeidsmoral.

Anonymkode: 37370...0ff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke dine private og personlige venner, dette her. Det er jobb. Arbeidskolleger. Jeg ville ikke forventet masse hilsener og greier fra arbeidsplassen, med mindre det var snakk om barnefødsel.

Anonymkode: 79d6e...89e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble sykemeldt med alvorlig sykdom ifra min jobb. Fikk jeg både blomster ifra konsernet og min avd, inkl enkelte kollegaer. Noe som hjalp meg i den vanskelige tiden. Vet ikke selv hva som er normalt andre plasser.

Anonymkode: 82c72...ffe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det jo helt an på hva som er vanlig på din arbeidsplass og hvilket forhold du har til kollegene dine. Hos oss er det gavekasse med frivillig deltakelse, og de som er med i gavekassen får blomster ved fravær over fire uker, de andre får ingenting. Kontakt med kolleger avhenger av det forholdet man har til vanlig, er det folk jeg snakker/snapper/chatter med på fritiden til vanlig så gjør jeg det også når de er syk, men jeg kontakter ikke andre kolleger som jeg ikke har et privat forhold til når de er sykemeldt. For øvrig ser jeg flere tråder på KG der folk mener kolleger og sjef tråkker over streken ved kontakt med fravær, så fort gjort å trå feil. 

Anonymkode: 61dcb...849

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hjemmekontor? 

Vet kollegaene dine at du er alvorlig syk? 

Hvis dere har hjemmekontor og det kanskke ikke har blitt formidlet videre, er det ikke sikkert de vet om det? Kan det være en årsak? 🙄

Også kommer det kanskke an på hvilket forhold du har til kollegaene dine. Her jeg jobber har jeg noen som er mer nær enn andre. Fra noen ville det vært rart hvis de sendte meg melding, andre ville jeg forventet det fra. Eventuelt tatt kontakt selv og informert om situasjonen. 

Her er sjefen veldig flink til å sende en hilsen på døra med et kort til de som er sykemeldt, har fått barn, giftet seg osv (stor bedrift og mange ansatte som er borte i tur og orden av ulike årsaker). 

Anonymkode: d6c22...586

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borte hele svangerskapet, alvorlig syk. Ingen hilsen underveis eller etter dramatisk fødsel. 

Anonymkode: 1ebc2...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke slik det skal være, men ja, det er vanligere enn man tror. 

Jeg jobbet i en statlig organisasjon med "verdens beste kolleger" jeg anså meg som venner med. Så ble jeg innlagt på sykehus og langtidssykemeldt, og hørte ingenting fra noen. Selv ikke sjefen tok kontakt når disse såkalte lovpålagte tilretteleggingsmøtene skulle holdes. Det var NAV som purret på arbeidsgiver for dette. Så begynte jeg å oppsøke bedriften for å ta meg en kaffe eller to med dem, selv om jeg var syk. Men jeg opplevde at jeg ble en belastning for alle, og fikk ikke særlig med respons. Veldig ubehagelig å stå i, og gjorde det svært vanskelig for meg å komme tilbake. Omså litt. 

Anonymkode: 5ec40...5f7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan jo være litt vanskelig for kollegaer (og forsåvidt ledere) i vite hvordan oppmerksomhet når man er sykemeldt oppfattes. Syns mottaker at det bare er koselig? Kan det bli sett på som et slags pressmiddel for å komme tilbake på jobb snart?

Dessuten avhenger det også av hvilket forhold du har til kollegaene dine. Det er stor forskjell på jobbvenner og «ekte» venner. Jeg tror ikke at jeg hadde tatt det ille opp dersom jeg ikke hadde hørt noe fra kollegaene mine om jeg var borte, og ikke føles det naturlig å sende gaver eller oppmerksomhet til de når de er borte heller. 

Anonymkode: 0fde9...687

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du tatt kontakt med andre kollegaer når de har vært sykmeldte?

Anonymkode: 37370...0ff

Ja. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke dine private og personlige venner, dette her. Det er jobb. Arbeidskolleger. Jeg ville ikke forventet masse hilsener og greier fra arbeidsplassen, med mindre det var snakk om barnefødsel.

Anonymkode: 79d6e...89e

Vi har hengt masse sammen privat. Turer, konserter, kino, teater, ut å spise. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere hjemmekontor? 

Vet kollegaene dine at du er alvorlig syk? 

Hvis dere har hjemmekontor og det kanskke ikke har blitt formidlet videre, er det ikke sikkert de vet om det? Kan det være en årsak? 🙄

Også kommer det kanskke an på hvilket forhold du har til kollegaene dine. Her jeg jobber har jeg noen som er mer nær enn andre. Fra noen ville det vært rart hvis de sendte meg melding, andre ville jeg forventet det fra. Eventuelt tatt kontakt selv og informert om situasjonen. 

Her er sjefen veldig flink til å sende en hilsen på døra med et kort til de som er sykemeldt, har fått barn, giftet seg osv (stor bedrift og mange ansatte som er borte i tur og orden av ulike årsaker). 

Anonymkode: d6c22...586

Nei, vi har ikke hjemmekontor og kollegaene mine vet både at jeg er sykemeldt og hva som feiler meg og at det er alvorlig. 

Jeg trodde vi hadde et nært og godt kollegialt forhold, nesten vennskapelig, men ser nå at jeg nok har tatt feil. Kjenner at det blir ubehagelig å gå tilbake pga det, vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem, lenger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden går videre. Etter 2-3 måneder med sykefravær, så er alle dine arbeidsoppgaver/vakter satt bort til andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være litt vanskelig for kollegaer (og forsåvidt ledere) i vite hvordan oppmerksomhet når man er sykemeldt oppfattes. Syns mottaker at det bare er koselig? Kan det bli sett på som et slags pressmiddel for å komme tilbake på jobb snart?

Anonymkode: 0fde9...687

Det som er litt «morsomt» er at jeg har har det rett ut, at jeg på grunn av sykdommen har det vanskelig og jeg trenger å kjenne tilhørighet til jobb. Jeg har bedt om å bli inkludert i møtereferat og informasjon slik at jeg er klar og oppdatert. Men jeg får ingenting. Ingen informasjon, ingen melding, ingen hilsen. Og det er nok ekstra sårt fordi jeg ser hjertene de sender hverandre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. 

Nei, vi har ikke hjemmekontor og kollegaene mine vet både at jeg er sykemeldt og hva som feiler meg og at det er alvorlig. 

Jeg trodde vi hadde et nært og godt kollegialt forhold, nesten vennskapelig, men ser nå at jeg nok har tatt feil. Kjenner at det blir ubehagelig å gå tilbake pga det, vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem, lenger. 

Kan være at de synes det er vanskelig å ta kontakt siden du har alvorlig sykdom? Ellers så er vel en blomst/hilsen på sin plass, i regi av ledelsen. Men kanskje ikke alle arbeidsplasser har det, vi har det.

Anonymkode: 3d5f2...943

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være at de synes det er vanskelig å ta kontakt siden du har alvorlig sykdom? Ellers så er vel en blomst/hilsen på sin plass, i regi av ledelsen. Men kanskje ikke alle arbeidsplasser har det, vi har det.

Anonymkode: 3d5f2...943

Jeg vet ikke. Før brukte jeg å kjempe meg på jobb uansett om jeg var dårlig fordi jeg følte at det var behov for meg og at det var hyggelig å være sammen med kollegaene mine, nå har jeg egentlig bare lyst til å slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. 

Her synes jeg du avklarer mye. Du har vært ærlig og åpen om hva som har skjedd og hvor du er i livet, og dere har en relasjon som strekker seg litt forbi den "hilse ved kaffemaskina" tonen.

Dessverre er det mange som synes alvorlig sykdom, men også andre ting som dødsfall i nære relasjoner m.m - er veldig vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til. Usikkerhet, rett og slett.

Du har også lov til å være skuffet. Bare ikke anta at du er uviktig, fordi du ikke har fått en blomst. Hadde kollegene dine visst at du følte det sånn, er jeg sikker på at de hadde ønsket at de sendte den buketten. Kanskje tror de at du er typen som ikke liker den type ting? Kanskje vet de ikke hva som er riktig/feil, - er redd for å trå galt. Det handler nok mest om at de selv er usikker, og kanskje ingen av dem er flinke til å ta "initiativ" til den type ting..

Du er viktig!

Ønsker deg god bedring og sender deg tusen virtuelle buketter. :blomst:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...