Gå til innhold

Gravid, vil være 41 ved fødsel....gruer meg til å fortelle folk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ønsket meg et siste barn en stund, og ble etter noen måneders prøving gravid. Veldig glad for det.

Men, når det hele har fått noen dager til å synke inn, kjenner jeg at jeg gruer meg masse til å fortelle nyheten til familie, venner, kollegaer.

Redd de vi dømme meg fordi jeg er "for gammel" for å få en baby. At de kommer til å le av meg bak ryggen min, se ned på meg, tenke at jeg er egoistisk, stakkars barnet etc (selv om vi har alt på stell, alt er egentlig klart for et siste medlem av familien).

Noen her som har kjent noen, eller sett opplevd, å bli gravid som 40-åring, og kan fortelle litt om hvordan folk rundt deg reagerte?

Tenker og masse på jobben og kollegaer....Altså, man forventer vel at en kollega i 20- eller 30-årsalderen på et eller annet tidspunkt går ut i foreldrepermisjon i en periode, men jeg er jo en del eldre. Gruer meg skikkelig kjenner jeg, får vondt inni meg når jeg tenker på det.

Og, hvordan skal jeg fortelle om det til leder på jobben?

Anonymkode: e6322...d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En baby er ALLTID en velkommen og gledelig nyhet. Folk BØR utelukkende reagere positivt, hvis ikke sier det mer om dem enn deg!!

Drit i andre og gled deg til baby! 😁

Anonymkode: 054d2...105

• Liker 38
Skrevet

Herregud? Bor du på et veldig lite sted? Her er vel dette normal alder på førstegangsfødende igrunnen. 

Anonymkode: 93434...4e4

• Liker 11
Skrevet

ER det så viktig hva alle andre tenker da?

• Liker 10
Skrevet

Jeg bikker 43 år når jeg føder mitt første og eneste barn. Du må bare glede deg. Det er ingen andre som har noe definisjonsrett på hva som er riktig for deg og ditt liv. Jag sånne tanker vekk. 

Anonymkode: d7e44...77c

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud? Bor du på et veldig lite sted? Her er vel dette normal alder på førstegangsfødende igrunnen. 

Anonymkode: 93434...4e4

Nei, bor ikke på et lite sted. Bor i en by, men det hjelper liksom ikke. Har en følelse av at kanskje kollegaer vil le av meg bak ryggen min, at jeg er for gammel, stakkars barnet etc. Håper jeg tar feil.

Skrevet

Gratulerer..verden forandrer seg, tror ikke det er så unormalt å være gravid som 40 åring, tenker aldri over det som rart noe mer..ikke bry deg om hva andre mener..eldre enn deg og prøver å bli gravid. Skammer meg ikke over hodet

Anonymkode: 0fb4f...007

• Liker 8
Skrevet

Gratulerer! Jeg kjenner flere kvinner som har blitt gravide i begynnelsen av 40-årene, og har helt ærlig aldri tenkt at det er noe rart i det hele tatt. Synes ikke du skal bekymre deg for dette!

Anonymkode: 3e252...7c0

• Liker 9
Skrevet

Tenker og du kanskje bor et sted hvor de fleste får barn i 20-årene. Jeg hadde aldri reagert om en 41 åring hadde fått barn. Hvis noen har noe negativt å si så må det være deres problem...

Anonymkode: 0139c...a46

• Liker 7
Skrevet

Når man er blitt over 40 er det på tide å slutte å bry seg om hva andre mener.

Anonymkode: cc912...c74

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bikker 43 år når jeg føder mitt første og eneste barn. Du må bare glede deg. Det er ingen andre som har noe definisjonsrett på hva som er riktig for deg og ditt liv. Jag sånne tanker vekk. 

Takk. Prøver på det. Men bare her inne på KG ser jeg jo stadig folk som sier at det er en uting å få barn etter 35, og i alle fall etter 40. Blir litt desillusjonert av sånne holdninger kjenner jeg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ønsket meg et siste barn en stund, og ble etter noen måneders prøving gravid. Veldig glad for det.

Men, når det hele har fått noen dager til å synke inn, kjenner jeg at jeg gruer meg masse til å fortelle nyheten til familie, venner, kollegaer.

Redd de vi dømme meg fordi jeg er "for gammel" for å få en baby. At de kommer til å le av meg bak ryggen min, se ned på meg, tenke at jeg er egoistisk, stakkars barnet etc (selv om vi har alt på stell, alt er egentlig klart for et siste medlem av familien).

Noen her som har kjent noen, eller sett opplevd, å bli gravid som 40-åring, og kan fortelle litt om hvordan folk rundt deg reagerte?

Tenker og masse på jobben og kollegaer....Altså, man forventer vel at en kollega i 20- eller 30-årsalderen på et eller annet tidspunkt går ut i foreldrepermisjon i en periode, men jeg er jo en del eldre. Gruer meg skikkelig kjenner jeg, får vondt inni meg når jeg tenker på det.

Og, hvordan skal jeg fortelle om det til leder på jobben?

Gratulerer så masse! Syns ikke du skal grue deg for å fortelle dette. Om folk reagerer med negativitet får de gå å ta seg en bolle.

• Liker 3
Skrevet

Jo altså man bør jo være glad på dine vegne men om du liksom har en på 20 som straks selv blir forelder er det jo litt spesielt med et spebarn så jeg skjønner problemstillingen. Og noen vil nok gjøre alt det du er redd for, men dette er ditt valg - du ønsket dette, stå for det med rak rygg.

Skrevet

Gratulerer så mye med baby! 

Beskjeden til sjef og andre er bare: jeg skal ha baby 'da og da'. 

Hvorfor skal du engste deg over dette? Hvis noen reagerer negativt så er det kun på dem. Hvis du i det hele tatt føler for å si noe så er det vel noe slikt som 'vi gleder oss'. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Prøver på det. Men bare her inne på KG ser jeg jo stadig folk som sier at det er en uting å få barn etter 35, og i alle fall etter 40. Blir litt desillusjonert av sånne holdninger kjenner jeg.

Kanskje de prøver å gjøre seg selv og egne liv til noe "bedre" enn hva de faktisk føler at det er? Kanskje de har problemer av ulike slag, vanskelige liv, vanskelige parforhold, aldri fikk tatt en utdanningen de drømte om..? Kanskje det eneste som er "på stell" hos de er at de fikk barn da de var 28 eller 33 år gamle ;) 

Ikke la noen få personer på KG, som spyr ut eder og galle, ta gleden vekk fra at du er ei heldig dame som venter baby. Du er SÅ heldig! Og barnet kommer til å få en trygg mamma som har masse kunnskap og erfaring. Bra jobbet!! :) 

• Liker 7
Skrevet

Tror du vil bli overrasket over hvor positive folk er, det er en gledelig nyhet. Om noen ikke gleder seg på dine vegne så er det de som har et problem.

Anonymkode: 0a37d...606

• Liker 5
Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

Jo altså man bør jo være glad på dine vegne men om du liksom har en på 20 som straks selv blir forelder er det jo litt spesielt med et spebarn så jeg skjønner problemstillingen. Og noen vil nok gjøre alt det du er redd for, men dette er ditt valg - du ønsket dette, stå for det med rak rygg.

Jeg har ikke barn så gamle som 20 år nei, men hvorfor ville det vært så spesielt? Det er nettopp folk som deg, med så fordømmende og trangsynte holdninger jeg engster meg for, sånne som prøver å gjøre andres liv litt verre.

Barna jeg har er 10 og 13, men tenker ikke det er veldig "spesielt."

• Liker 5
Skrevet

Er 37 selv, og andres reaksjon på min alder hadde jeg ikke tenkt over engang.. hadde ikke tenkt spesielt over det om noen på 41 hadde fått barn, det virker som er helt normalt.

Angående permisjon fra jobb - jeg vet ikke hva du jobber med, men der jeg har jobbet de siste to årene har mange permisjon av ulike grunner. Noen studerer, noen reiser i et år, noen får barn, noen flytter for en periode, noen prøver en annen jobb. Og vi er ikke så mange kollegaer..

Når du "bare" skal ha barn er du i hvert fall i landet og mulig å nå på telefon 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når man er blitt over 40 er det på tide å slutte å bry seg om hva andre mener.

Anonymkode: cc912...c74

Hadde det bare vært så enkelt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje de prøver å gjøre seg selv og egne liv til noe "bedre" enn hva de faktisk føler at det er? Kanskje de har problemer av ulike slag, vanskelige liv, vanskelige parforhold, aldri fikk tatt en utdanningen de drømte om..? Kanskje det eneste som er "på stell" hos de er at de fikk barn da de var 28 eller 33 år gamle ;) 

Ikke la noen få personer på KG, som spyr ut eder og galle, ta gleden vekk fra at du er ei heldig dame som venter baby. Du er SÅ heldig! Og barnet kommer til å få en trygg mamma som har masse kunnskap og erfaring. Bra jobbet!! :) 

Riktig! 

Jeg fikk selv alle barna mine før jeg var 30, men synes da ikke det er noe galt i å få dem senere! På mange måter skulle jeg kanskje ventet. Men enkelte skal liksom få det til at deres livsvalg var så mye bedre. Skjønner ikke årsaken. 

Ønsker ts masse lykke til og gratulerer! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...