Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg signerte arbeidskontrakt i desember, men har ikke hørt noe fra arbeidsgiver etterpå. Ikke så mye som et «takk for signert kontrakt» . Er dette vanlig? Har jobber på samme sted i årevis derfor er jeg ikke så vant med jobbytte. Synes dette er litt uprofesjonelt egentlig. Det verste er at jeg takket nei til en annen jobb samtidig, for jeg ville heller ha den jeg signerte for. Men nå har jeg litt kalde føtter. 

Anonymkode: 1a288...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når skal du begynne, da? Er det noe spesielt du trenger fra dem før du går i gang? 

Anonymkode: e8a59...6a8

• Liker 3
Gjest Letharia
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg signerte arbeidskontrakt i desember, men har ikke hørt noe fra arbeidsgiver etterpå. Ikke så mye som et «takk for signert kontrakt» . Er dette vanlig? Har jobber på samme sted i årevis derfor er jeg ikke så vant med jobbytte. Synes dette er litt uprofesjonelt egentlig. Det verste er at jeg takket nei til en annen jobb samtidig, for jeg ville heller ha den jeg signerte for. Men nå har jeg litt kalde føtter. 

Kanskje du kan ta kontakt? Fikk du dato på oppstart? Jeg har selv hatt mange forskjellige arbeidsplasser opp igjennom og det er forskjell fra sted til sted, noen er veldig på og aktive mens andre lar deg ta initiativet først.

Skrevet

Starter ikke før 1.mars, men hadde nok forventet et takk for signert kontrakt (den er elektronisk så vet at de har mottatt den). Mulig jeg forventer for mye ja 🙂

Skrevet

Jeg har byttet jobb flere ganger og det er ikke så uvanlig at det er stille fra ny arbeidsgiver. Noen har så mye å gjøre at de nesten ikke har tid til å ansette nye. Det trenger ikke bety at det ikke blir bra på nytt sted. 

• Liker 7
Skrevet

Vil tro du hører mer nærmere oppstart. Den første måneden etter signert kontrakt hadde jeg ikke allverden med kontakt med ny arbeidsgiver. Men etterhvert som det nærmet seg oppstart i nyjobben økte også kontakten. 

• Liker 2
Skrevet

Er vel ikke vanlig at det takkes for signert kontrakt?

Anonymkode: 13d52...dc6

• Liker 12
Skrevet

Kontrakten er signert, så jeg ser ingen grunn til at du skulle høre noe mer fra arbeidsgiver før du skal starte i jobben.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ansetter mange i løpet av et år. Vi sender aldri takk for signert avtale. Når det nærmer seg oppstartsdato tar vi kontakt med opplæringsplan etc

Anonymkode: ad381...cd0

• Liker 8
Skrevet

Hadde skjønt bekymringen visst du skulle starte om en uke og signerte for flere måneder siden, men når jeg ser at du skal starte 1.mars og signerte kontrakten rett før jul så skjønner jeg ikke helt hva du stresser over og forventer. Det er ikke vanlig å takke for signert kontrakt. Siden den er signert elektronisk har den antagelig bare havnet automatisk havnet tilbake i saksbehandlingsmappen den ble sendt ut fra, da har den antagelig blitt kontrollert og journalført av noen på arkivet, og dersom sjefen er av den typen som kun er inne i saksbehandlingssystemet av og til for å sende ut ting som feks. kontrakter eller lage arbeidsavtaler, så er det ikke en gang sikkert han har sjekket restansene sine og avskrevet dokumentet enda.

• Liker 4
Skrevet
missmcbeal skrev (5 minutter siden):

Hadde skjønt bekymringen visst du skulle starte om en uke og signerte for flere måneder siden, men når jeg ser at du skal starte 1.mars og signerte kontrakten rett før jul så skjønner jeg ikke helt hva du stresser over og forventer. 

TS Du kommer til å få de nødvendige opplysninger fra arbeidsgiveren 1-2 uker før startdatoen. 

Gratulerer med ny jobb!👌

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med jobb!

Heller ikke hos oss hadde du ikke fått et takk for å signere kontrakten, dessverre. Bedrift med flere tusen ansatte.

Det er rett og slett bare sånn det er, men vi er smertelig klar over at vi har en del å jobbe med i hele onboardingsprosessen, også på dette punktet (selv om det nok ikke er det vi prioriterer å "rette" først).

Tenker at det nok ikke er så uvanlig, og at du blir kontaktet når det nærmer seg oppstart.

Anonymkode: 0d5ad...f0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har stått i en slik situasjon selv, og synes også den var kjip. Komplett taushet fra den nye arbeidsgiveren. Ikke en SMS eller mail eller noe. Det gjorde meg usikker. Jeg kjente selv på at jeg skulle ønske de tok kontakt. En bekreftelse. Omså ba meg komme innom for en kaffe eller lignende. Mulig det er mye å forlange, men det er mennesker med følelser de ansetter, ikke potetsekker. 

Men min kjiphet rundt dette stammer ifra når jeg var ung. Da fikk jeg telefon om at jeg var blitt ansatt, og jeg spurte om kontraktsignering, men da sa de "vi tar det på din første arbeidsdag". Dette var en statlig organisasjon, så jeg bet på den og sa opp min daværende arbeidssituasjon. Hørte ingenting fra den nye arbeidsgiveren gjennom 2 måneder med oppsigelsestid, og jeg ringte dem 3 dager før jeg skulle begynne for å høre hvor og når jeg skulle møte opp. Da svarte de med "Beklager, men vi kan ikke ansette deg likevel. Noe har kommet opp. Lykke til". Så da stod jeg uten daværende jobb og fremtidig jobb, og måtte melde meg hos NAV hvor jeg havnet i "karantene" fordi jeg hadde sagt opp jobben min. I tillegg slet jeg med å komme meg inn i arbeidslivet igjen i 8 måneder etter før jeg endelig lyktes å finne noe lignende av det jeg hadde. Så takk for den! 

Anonymkode: afe98...ef5

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men min kjiphet rundt dette stammer ifra når jeg var ung. Da fikk jeg telefon om at jeg var blitt ansatt, og jeg spurte om kontraktsignering, men da sa de "vi tar det på din første arbeidsdag". Dette var en statlig organisasjon, så jeg bet på den og sa opp min daværende arbeidssituasjon. Hørte ingenting fra den nye arbeidsgiveren gjennom 2 måneder med oppsigelsestid, og jeg ringte dem 3 dager før jeg skulle begynne for å høre hvor og når jeg skulle møte opp. Da svarte de med "Beklager, men vi kan ikke ansette deg likevel. Noe har kommet opp. Lykke til". Så da stod jeg uten daværende jobb og fremtidig jobb, og måtte melde meg hos NAV hvor jeg havnet i "karantene" fordi jeg hadde sagt opp jobben min. I tillegg slet jeg med å komme meg inn i arbeidslivet igjen i 8 måneder etter før jeg endelig lyktes å finne noe lignende av det jeg hadde. Så takk for den! 

Sånt er ille. En muntlig avtale er også bindende, men dessverre vanskelig å bevise. Håper det gikk greit med deg i arbeidsmarkedet i etterkant av dette. Det du beskriver viser i hvert fall at man må sørge for å ha kontrakt før man sier opp den gamle jobben. Hvis noe sånt skjedde i dag, kunne du kanskje satt telefonen på opptak og fått noe bevis for at de hadde tilbudt deg jobben opprinnelig.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjorde meg usikker. Jeg kjente selv på at jeg skulle ønske de tok kontakt. En bekreftelse.

Jeg må nå si at det er en gigantisk bekreftelse å få arbeidsavtale til signering, som oftest sammen med et tilbudsbrev.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånt er ille. En muntlig avtale er også bindende, men dessverre vanskelig å bevise. Håper det gikk greit med deg i arbeidsmarkedet i etterkant av dette. Det du beskriver viser i hvert fall at man må sørge for å ha kontrakt før man sier opp den gamle jobben. Hvis noe sånt skjedde i dag, kunne du kanskje satt telefonen på opptak og fått noe bevis for at de hadde tilbudt deg jobben opprinnelig.

Kunne ikke bevise noe, og var ung, så følte jeg ikke hadde noe sak. Det gikk greit med meg etterhvert, men svært ubehagelig situasjon å stå i. Men klart, jeg hadde ingen kontrakt underskrevet, og det har TS, så sånnsett er ikke situasjonen sammenlignbart. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må nå si at det er en gigantisk bekreftelse å få arbeidsavtale til signering, som oftest sammen med et tilbudsbrev.

Joda, en arbeidsavtale er bankers. Men det er noe med det menneskelige perspektivet her. Den nyansatte vil jo ivre seg over å komme inn i ny jobb. Det er jo kun positivt å holde den nyansatte "varm" i oppsigelsestiden. Ikke hver dag og ikke hver uke, men at det blir tatt kontakt 1-2 ganger iløpet 2-3 måneder med oppsigelsestid er lite å forlange. Dessuten så er det noe med det å bli invitert til sin nye arbeidsplass før man blir ansatt. Det gjør jo noe med deg som venter på at tiden skal komme. Å bli invitert, inkludert og få en mulighet til å gjøre seg varm og kjent før man begynner er jo utelukkende en motivasjonsboost. 

Kontrakt og stillhet er et minimumskrav til ansettelse. Alt over dette er utelukkende positivt for alle parter. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar 🙂Grunnen til at jeg spør er at i nåværende jobb så har jeg ansatt flere og jeg har alltid holdt en dialog med nyansatte før de starter for å få en god onboarding. Når jeg nå sitter på andre siden av bordet så reagerer jeg. Dette er ikke et firma hvor søknaden havner i et arkiv, og de var veldig «på» i ansettelsesprosessen da jeg innehar en kompetanse som er ettertraktet. Men mulig de tenker at nå når jeg har signert så er det ikke like viktig å følge opp. Dog synes jeg at det ikke er spesielt positiv og lurer dermed på om selve omboardingen vil bli positiv 🤷🏼‍♀️

Skrevet

I vår bedrift er det heller ikke noe som prakteriseres. 

Når oppstart nærmer seg sender vi ut mer informasjon om opplæringsplan, hva som skal skje de første arbeidsdagene osv. 

Anonymkode: 68013...8b6

Skrevet

Tydeligvis vanlig. Når jeg startet i et statlig departement måtte jeg selv etterspørre oppstartsdato. Onboarding var lik null, og jeg fikk ingen opplæring - ettersom de allerede hadde en høy turnover og for lite folk.. Hadde forventet mer av en slik type arbeidsplass. Dårlig opplæring og oppfølging gjør at jeg nå søker nye muligheter eksternt. Håper du får en bedre opplevelse ts. 

Anonymkode: 8c27d...89f

Skrevet

Takket ja til jobb uken før jul og den nye sjefen min ringte meg før hun tok juleferie bare for å si god jul. Synes det var veldig hyggelig. 

I ettertid nå har jeg fått en del mailer om godkjenning av bakgrunnssjekk osv. Formelle ting som må på plass.

Anonymkode: 2eae7...456

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...