Gå til innhold

Hva har du på knekkebrødene du lager selv? Frø osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger inspirasjon. Har laget knekkebrød med samme ingredienser hele tiden og trenger å fornye meg. 

Altså spør jeg deg om hva du har i knekkebrødene du lager selv. Hva egner seg bra og hva er best å droppe? 

Anonymkode: 3d2f6...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt veldig fan av å bruke linser i knekkebrød, fitfocus har en oppskrift 😊 Strør heller over maldonsalt på toppen før steking enn å blande salt i røren. 

Anonymkode: 01e6d...e58

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har blitt veldig fan av å bruke linser i knekkebrød, fitfocus har en oppskrift 😊 Strør heller over maldonsalt på toppen før steking enn å blande salt i røren. 

Tørre linser eller kokt? Har du de i røra eller strør du de på toppen? 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Tørre linser eller kokt? Har du de i røra eller strør du de på toppen? 

Tørre røde linser som er vannet ut, bør også gå fint med de på boks. Har de i røra. 

Skrevet

Quinoa og furikake krydder :) 

Anonymkode: 237ad...c50

Skrevet

Baker innimellom med hakkede valnøtter, og valnøttolje. 

Strør med havsalt. Eller havsalt og urter. 

Foretrekker å bake de ultrasprø. Bare litt grovt rugmel, havregryn, og resten frø. 

Varierer kombinasjonen av frø en del. 

Anonymkode: c0ed4...8df

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Baker innimellom med hakkede valnøtter, og valnøttolje. 

Strør med havsalt. Eller havsalt og urter. 

Foretrekker å bake de ultrasprø. Bare litt grovt rugmel, havregryn, og resten frø. 

Varierer kombinasjonen av frø en del. 

Urter? Det har jeg ikke tenkt på. Hva bruker du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Urter? Det har jeg ikke tenkt på. Hva bruker du? 

Jeg synes litt rosmarin er godt, men det er jo en dominant smak. Passer veldig godt om du liker nøytrale oster som pålegg.

Basilikum, persille... det meste fungerer. 

Skrevet

På knekkebrødene som i oppå knekkebrødene eller i røra? Oppå knekkebrødene er det digg å drysse sesamfrø og havsalt, - alltid havsalt på knekkebrød! Sedamfrøene blir da ristet i ovnen. Jeg liker igså å strø gresskarkjerner og/eller solsikkekjerner over. 

I røra er det godt med revet gulrot. Ellers er jeg ikke så avansert, havre og frø er det det går mest i. Det er også godt å tilsette sort pepper og ekstra salt, da blir de supergode til smørepålegg som leverpostei, makrell i tomat, hummus og liknende. 

Prøv hjemmelagde frøknekkebrød med smør, ost og sylteagurk. Det er latterlig godt! 

Skrevet

Kokt quinoa

Quinoaflak

Quinoamel

Hirseflak

Teffmel

Chiafrø

Sesamfrø

Solsikkefrø

Timian

Karve

Chili

Salt

Vann

Anonymkode: bf2bb...8a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 23.40):

Kokt quinoa

Quinoaflak

Quinoamel

Hirseflak

Teffmel

Chiafrø

Sesamfrø

Solsikkefrø

Timian

Karve

Chili

Salt

Vann

Blottlegger du chiafrøene over natta eller har du de tørre i røra/på toppen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blottlegger du chiafrøene over natta eller har du de tørre i røra/på toppen? 

Jeg bare putter de i røra og lar røra som helhet stå og svelle et kvarter eller tre. Må ofte tilsette litt ekstra vann etterhvert som chiafrøene sveller. 

Det er forresten lurt å blande chiafrøene godt med en type mel eller gryn før man tilsetter væske. Hvis frøene ligger inntil hverandre får man slimete klumper/clusters av chiafrø i røra siden de trekker til seg væske før man rekker å røre og dermed rekker å lime seg til hverandre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg bare putter de i røra og lar røra som helhet stå og svelle et kvarter eller tre. Må ofte tilsette litt ekstra vann etterhvert som chiafrøene sveller. 

Det er forresten lurt å blande chiafrøene godt med en type mel eller gryn før man tilsetter væske. Hvis frøene ligger inntil hverandre får man slimete klumper/clusters av chiafrø i røra siden de trekker til seg væske før man rekker å røre og dermed rekker å lime seg til hverandre. 

Det var et godt tips. Takk for det!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...