AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Jeg ser etter ny jobb fordi jeg vil flytte til byen jeg er fra. Jeg søker ikke på hva som helst, men kun jobber jeg synes er interessante. Men jeg sliter litt med å skrive søknader. Skriver dere hvorfor dere ønsker jobben? Jeg vurderer å skrive at jeg synes jobben er interessant, men det høres ikke oppriktig ut synes jeg. En type standardfrase. Jeg synes virkelig at jobben virker interessant, men helt hvorfor vet jeg ikke, jeg bare synes fagfeltet er spennende. Jeg skriver om mine kvaliteter, både ift utdanning og arbeidserfaring, samt personlige egenskaper. Selger meg ikke inn, det er ikke naturlig for meg å gjøre. Bare beskriver min bakgrunn og erfaring. Skriver også at jeg ønsker å flytte «hjem» igjen, og derfor ser etter ny jobb. Men vet ikke om dette er bra nok. Anonymkode: 8b125...12c 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 Ja selvfølgelig skriver jeg om hvorfor jeg vil ha jobben. Skriver også utfyllende hva jeg har å bidra med inn i jobben, erfaringer jeg har gjort som kan komme til nytte og hvorfor de bør ansette meg. Hvis du ikke får frem dette så tror jeg at det kan bli vanskelig å få ny jobb, da inntrykket de kan få er at du egentlig ikke er så interessert. Anonymkode: 7166a...7cb 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja selvfølgelig skriver jeg om hvorfor jeg vil ha jobben. Skriver også utfyllende hva jeg har å bidra med inn i jobben, erfaringer jeg har gjort som kan komme til nytte og hvorfor de bør ansette meg. Hvis du ikke får frem dette så tror jeg at det kan bli vanskelig å få ny jobb, da inntrykket de kan få er at du egentlig ikke er så interessert. Anonymkode: 7166a...7cb Ja jeg skjønner det, og jeg vil virkelig ha denne jobben. Så jeg vil skrive en god søknad. Men jeg har liksom ikke mer enn at jeg synes fagfeltet er veldig spennende😅 Anonymkode: 8b125...12c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 Å få frem din motivasjon for hvorfor du søker er veldig viktig. Det har jeg alltid med. Jeg søker denne stillingen fordi jeg er svært interessert i fagfelt bla, bla. Deres firma er svært anerkjent innenfor dette så jeg vil være stolt av å jobbe hos dere. Jeg søker denne stillingen fordi dette er arbeidsoppgaver jeg virkelig ønsker å jobbe med. I tillegg skal jeg også flytte tilbake til blabla og jeg ble svært glad når jeg såg deres annonse. Ja.. dette var bare litt super kjappe ting jeg kom på i farten.😅 Men få frem motivasjon og hva du kan bidra med. Lykke til. Anonymkode: 7f2f2...7a0 1
Kristin70 Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg har liksom ikke mer enn at jeg synes fagfeltet er veldig spennende😅 Anonymkode: 8b125...12c Hvis dette er et fagfelt du synes er spennende har du sikkert jobbet med det før, eller studert? Det er mulig å svare på motivasjon og samtidig "skryte" av kompetanse. 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skriver dere hvorfor dere ønsker jobben? Selvfølgelig. Det er jo det som er viktig med søknaden. Det er jo det du skal skrive om. Ikke bare ordet "interessant" som brukes i 95% av alle søknader. Du må utdype og begrunne. Spar deg heller for å oppsummere CV'en i søknaden, som mange gjør. Det er smør på flesk. CV'en leses før søknaden! Anonymkode: 22ac6...40f 3
Alauda Skrevet 19. januar 2022 #7 Skrevet 19. januar 2022 Det er ikke uten grunn jobbsøknader også kalles motivasjonsbrev. Hvorfor du finner jobben interessant og hva du mener du kan bidra med er helt avgjørende å ha med. Jeg ville aldri innkalt en som bare beretter om seg selv i en søknad, med mindre papirene var helt eksepsjonelle. Men det har aldri skjedd.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Skrevet 19. januar 2022 En selvlaget mal over søknad: Ditt navn og adresse Sted og dato (til høyre i arket) Mottakers navn og adresse Overskrift Kort (2 setninger) formell innledning. Et avsnitt (3-4 setninger) om deg. NB: By gjerne på deg selv. Et avsnitt (3-4 setninger) om hvordan du oppfyller kvalifikasjonene til stillingen (relevant opp mot utlysning) Et avsnitt (3-4 setninger) om hvordan du oppfyller personlige egenskaper for stillingen (relevant opp mot utlysning) Ett avsnitt (4-5 setninger) om hva du kan tilby og hva arbeidsgiver får og kan forvente av deg. Osv (viktig del) Ett avsnitt (5-6 setninger) om dine motivasjoner, dine ambisjoner, og hvorfor du og arbeidsplassen er en god match og har en lovende framtid sammen. Osv. (viktigste del) Ett avsnitt (6-8 setninger) om motivasjoner, hva du kan tilby, om fremtiden, hva arbeidsgiver kan forvente av deg osv osv (den viktigste delen) Kort (2 setninger) formell avslutning - Da er du ca. på én A4 side, som er akkurat som forventet. Unngå ironi, sarkasme og "glimt i øyet". Rett og slett for det er lett å misforstå. Unngå også standardiserte uttrykk og fraser. Anonymkode: 22ac6...40f 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #9 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En selvlaget mal over søknad: Ditt navn og adresse Sted og dato (til høyre i arket) Mottakers navn og adresse Overskrift Kort (2 setninger) formell innledning. Et avsnitt (3-4 setninger) om deg. NB: By gjerne på deg selv. Et avsnitt (3-4 setninger) om hvordan du oppfyller kvalifikasjonene til stillingen (relevant opp mot utlysning) Et avsnitt (3-4 setninger) om hvordan du oppfyller personlige egenskaper for stillingen (relevant opp mot utlysning) Ett avsnitt (4-5 setninger) om hva du kan tilby og hva arbeidsgiver får og kan forvente av deg. Osv (viktig del) Ett avsnitt (5-6 setninger) om dine motivasjoner, dine ambisjoner, og hvorfor du og arbeidsplassen er en god match og har en lovende framtid sammen. Osv. (viktigste del) Ett avsnitt (6-8 setninger) om motivasjoner, hva du kan tilby, om fremtiden, hva arbeidsgiver kan forvente av deg osv osv (den viktigste delen) Kort (2 setninger) formell avslutning - Da er du ca. på én A4 side, som er akkurat som forventet. Unngå ironi, sarkasme og "glimt i øyet". Rett og slett for det er lett å misforstå. Unngå også standardiserte uttrykk og fraser. Anonymkode: 22ac6...40f Arg! Jeg skrev først, men så modererte jeg innlegget, men glemte å fjerne avsnittet jeg skrev først. Se sitat over! Anonymkode: 22ac6...40f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Skrevet 19. januar 2022 Takk for alle svar Jeg jobber med lignende prosess i nåværende jobb. Jeg lurer da på om jeg kan skrive at jeg i den aktuelle stillingen kan utvikle meg videre bla bla, eller er det feil å rette fokuset på meg? Burde jeg heller fokusere på hva jeg kan bidra med? Anonymkode: 8b125...12c
Alauda Skrevet 19. januar 2022 #11 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for alle svar Jeg jobber med lignende prosess i nåværende jobb. Jeg lurer da på om jeg kan skrive at jeg i den aktuelle stillingen kan utvikle meg videre bla bla, eller er det feil å rette fokuset på meg? Burde jeg heller fokusere på hva jeg kan bidra med? Anonymkode: 8b125...12c Ja, det viktigste er hvorfor de bør ansette akkurat deg. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #12 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for alle svar Jeg jobber med lignende prosess i nåværende jobb. Jeg lurer da på om jeg kan skrive at jeg i den aktuelle stillingen kan utvikle meg videre bla bla, eller er det feil å rette fokuset på meg? Burde jeg heller fokusere på hva jeg kan bidra med? Anonymkode: 8b125...12c Du skal fokusere på begge deler, i hvert sitt avsnitt Det er dette som er viktig. Det er du som er viktig. Du må faktisk selge deg inn. Det er det som er greia med jobbsøknad. Ikke fall i nettet over disse som bruker søknadne på å oppsummere CV. Og husk å skriv søknad utifra utlysningen! Anonymkode: 22ac6...40f 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal fokusere på begge deler, i hvert sitt avsnitt Det er dette som er viktig. Det er du som er viktig. Du må faktisk selge deg inn. Det er det som er greia med jobbsøknad. Ikke fall i nettet over disse som bruker søknadne på å oppsummere CV. Og husk å skriv søknad utifra utlysningen! Anonymkode: 22ac6...40f Takk igjen Jeg er så håpløs. Har hatt flaks tidligere med at det har vært få søkere, og jeg har fått jobben. Til denne stillingen kommer det til å være mange søkere, så søknaden må være god. Anonymkode: 8b125...12c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #14 Skrevet 19. januar 2022 Jeg får ikke ro i sjelen før jeg har redigert innlegget mitt ovenfor som ble feil. Jeg har blitt innkalt på intervju hver eneste gang med denne oppskriften, så jeg mener det er noe i det. Har også fyllt malen mer ut. Min oppskrift på søknad: Ditt navn og adresse Sted og dato (til høyre i arket) Mottakers navn og adresse Overskrift (Søknad på stilling som XX kode XX hos XX) Kort (2 setninger) formell innledning. Ett avsnitt (2-3-4 setninger) om deg - altså personlige detaljer. Alder, bosted.. og kanskje hvor du har vokst opp, sivilstatus, barn osv. Ingenting er hemmelig, så bjuda på Gjerne skriv mer enn hva det som står i CV'en om deg! Ett avsnitt (3-4 setninger) om hvordan du oppfyller kvalifikasjonene til stillingen (sett opp mot utlysningstekst) - altså relevant utdanning, kompetanse og erfaring, og presiser at du er kvalifisert. Ett avsnitt (3-4 setninger) om hvordan du oppfyller personlige egenskaper for stillingen (sett opp mot utlysningstekst) - altså personlighet, egenskaper og væremåte arbeidsgiver etterspør. Ett avsnitt (4-5 setninger) om hvorfor du er interessert, hvorfor du er riktig person, hva arbeidsgiver kan tilby deg, hva du kan tilby arbeidsgiver, hva du kan bidra med og hva arbeidsgiver får og kan forvente av deg. Osv (viktig del) Ett avsnitt (5-6 setninger) om dine motivasjoner, dine ambisjoner, hvorfor du og arbeidsplassen er en god match, hvordan dere kan utvikle dere sammen i fremtiden. Osv. (viktigste del) Kort (2 setninger) formell avslutning -- NB! Prøv å hold deg innenfor én A4-side. Det betyr at du må prioritere hva du får plass til. Forresten, lykke til Anonymkode: 22ac6...40f 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #15 Skrevet 19. januar 2022 Jeg skrev i korte trek hva jeg legger vekt på når jeg jobber og mener er viktig basert på erfaringen min, hva jeg ønsker å utvikle videre og at jeg derfor søker stillingen fordi jeg tror de han hjelpe meg med det. Fikk 3 av 7 jobber jeg søkte. Anonymkode: 0a540...785
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #16 Skrevet 19. januar 2022 På alle intervjuer jeg har vært på har jeg fått skryt for at jeg skriver gode søknader. For meg som ikke har år på år med erfaring har det vært viktig å trekke frem motivasjon: - I første avsnitt pleier jeg å trekke frem 1 ting med bedriften jeg synes er spesielt spennende. Bare for å ta noen eksempler: at den nye strategien til bedriften har fokus på bærekraftsmålene og dette var tema for masteroppgaven, de kjørte nylig en spesiell reklamekampanje jeg likte godt og synes har effektiv, bedriften har uttrykt ambisjoner å ekspansjon jeg har kunnskap om. Og at dette var da det motiverte meg til å søke stillingen. - Andre avsnitt handler kort om erfaringene mine, knyttet opp mot kvalifikasjonskravene i utlysningen. Du trenger ikke gjenfortelle CV-en din her. - Tredje avsnitt handler kort om soft skills/personlighet, og da bruker jeg ofte ord som står i attestene mine slik at de kan «backes opp» og det ikke bare er standardfraser som alle bruker. Dette skal også være knyttede til utlysningen. - I avslutningen skriver jeg igjen om motivasjon og konkret hva jeg kan tilby bedriften og hvorfor de bør ansette meg. Anonymkode: d4ad5...a5d 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): synes har effektiv, bedriften har uttrykt ambisjoner å ekspansjon jeg har kunnskap om. synes var effektiv, bedriften har uttrykt ambisjoner om ekspansjon til fagfelt/områder jeg har kunnskap om. Lover at jeg korrekturleser alle søknadene mine🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: d4ad5...a5d 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å få frem din motivasjon for hvorfor du søker er veldig viktig. Det har jeg alltid med. Jeg søker denne stillingen fordi jeg er svært interessert i fagfelt bla, bla. Deres firma er svært anerkjent innenfor dette så jeg vil være stolt av å jobbe hos dere. Jeg søker denne stillingen fordi dette er arbeidsoppgaver jeg virkelig ønsker å jobbe med. I tillegg skal jeg også flytte tilbake til blabla og jeg ble svært glad når jeg såg deres annonse. Ja.. dette var bare litt super kjappe ting jeg kom på i farten.😅 Men få frem motivasjon og hva du kan bidra med. Lykke til. Anonymkode: 7f2f2...7a0 Det hjelper ikke å skrive dette. Folk som ansetter forstår at dette er standardfraser. Hvorfor? Fordi alle skriver det samme. Ts: du må skrive hvorfor du synes dette er interessant, hva du har av erfaring eller kompetanse som du mener du kan få nytte av i jobben, hvilke egenskaper du kan få utnyttet. Kort sagt hvorfor du søker. Mer eller mindre det som gikk gjennom hodet dit når du så annonsen. Uten floksler. For vi tenker ikke faktisk i floksler - vi redigerer tankene våre inn i slike ubetydeligheter. Anonymkode: 3485f...192
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #19 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ett avsnitt (2-3-4 setninger) om deg - altså personlige detaljer. Alder, bosted.. og kanskje hvor du har vokst opp, sivilstatus, barn osv. Ingenting er hemmelig, så bjuda på Gjerne skriv mer enn hva det som står i CV'en om deg! Dette bør du absolutt ikke ta med. Det er overhodet ikke nødvendig med personlige detaljer som alder, barn, sivilstatus, oppvekststed og bosted. Fokuser på ditt profesjonelle selv og hva du kan bidra med til stillingen. AnonymBruker skrev (1 time siden): På alle intervjuer jeg har vært på har jeg fått skryt for at jeg skriver gode søknader. For meg som ikke har år på år med erfaring har det vært viktig å trekke frem motivasjon: - I første avsnitt pleier jeg å trekke frem 1 ting med bedriften jeg synes er spesielt spennende. Bare for å ta noen eksempler: at den nye strategien til bedriften har fokus på bærekraftsmålene og dette var tema for masteroppgaven, de kjørte nylig en spesiell reklamekampanje jeg likte godt og synes har effektiv, bedriften har uttrykt ambisjoner å ekspansjon jeg har kunnskap om. Og at dette var da det motiverte meg til å søke stillingen. - Andre avsnitt handler kort om erfaringene mine, knyttet opp mot kvalifikasjonskravene i utlysningen. Du trenger ikke gjenfortelle CV-en din her. - Tredje avsnitt handler kort om soft skills/personlighet, og da bruker jeg ofte ord som står i attestene mine slik at de kan «backes opp» og det ikke bare er standardfraser som alle bruker. Dette skal også være knyttede til utlysningen. - I avslutningen skriver jeg igjen om motivasjon og konkret hva jeg kan tilby bedriften og hvorfor de bør ansette meg. Anonymkode: d4ad5...a5d Dette var gode råd. Anonymkode: 90170...3b8 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #20 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette bør du absolutt ikke ta med. Det er overhodet ikke nødvendig med personlige detaljer som alder, barn, sivilstatus, oppvekststed og bosted. Fokuser på ditt profesjonelle selv og hva du kan bidra med til stillingen. Dette var gode råd. Anonymkode: 90170...3b8 Uenig. Det personliggjør søknaden. Det er relevant info. Det viser en mer human side av deg. Anonymkode: 22ac6...40f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå