Gå til innhold

Hvor mye ekstra kalorier av å steke kjøtt i smør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å telle kalorier, men sliter litt med å vite hvordan jeg skal beregne det når jeg steker kjøtt i smør. Til middag spiser jeg for eksempel 150 gram kyllingfilet som jeg steker i Melange flytende margarin. Jeg tar da en klatt i pannen, også ser jeg jo at ikke alt trekker inn i kjøttet, slik at det ligger igjen en del i pannen. Men, hvor mye av kaloriene fra smøret trekker egentlig inn i kyllingfileten? Skjønner godt at noen kalorier til eller fra ikke har så mye å si, men skulle gjerne visst ca hvor mange kalorier ekstra jeg skal regne med at jeg får i meg via stekefettet.

Anonymkode: 139db...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du måler det du har i panna med en skje. Så tilføyer du kaloriene i denne skjeen til totalt antall kalorier.

Om du logger 50 kalorier over pga at det er litt fett igjen i panna gjør ingenting. 

Anonymkode: ef5a3...e1d

Skrevet

Feil spørsmål.

Riktig spørsmål er:

"Hvor mye ekstra næring, sunt fett som gjør meg mett og frisk, god smak og livsglede er det når man steker kjøtt i smør?"

Og svaret er: Masse.

Anonymkode: a40b7...169

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feil spørsmål.

Riktig spørsmål er:

"Hvor mye ekstra næring, sunt fett som gjør meg mett og frisk, god smak og livsglede er det når man steker kjøtt i smør?"

Og svaret er: Masse.

Ikke når TS steker i margarin.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tar det forresten tilbake, da jeg ser at du bruker margarin, ikke smør. 

Margarin er søppel, og bør aldri konsumeres. Så da er ethvert gram 1 for mye.

• Liker 7
Skrevet

MARGARIN ER IKKE SMØR.

(Bare sånn til senere.)

• Liker 7
Skrevet

Hvis du skal finregne på det, må du starte med å se på margarinpakken hvor mange kcal 100 gram inneholder. Så veier du en spiseskje margarin ca (som er omtrent den mengden margarin du har i stekepannen, vel?), og ser hvor mange gram det er. Si det er 10 gram? Da er det altså 10 % av den mengden kcal som sto på margarinpakken.

Jeg ville så kalkulert med at halvparten av margarinet ligger igjen i stekepannen (minst), så resten er på kyllingen. Der har du da antallet kcal. Det kan umulig være mange...

Anonymkode: d337f...999

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du måler det du har i panna med en skje. Så tilføyer du kaloriene i denne skjeen til totalt antall kalorier.

Om du logger 50 kalorier over pga at det er litt fett igjen i panna gjør ingenting. 

Skjønner. Så hvis jeg veier mengden margarin jeg bruker så er det lureste å loggføre alle kaloriene så jeg er på den sikre siden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal finregne på det, må du starte med å se på margarinpakken hvor mange kcal 100 gram inneholder. Så veier du en spiseskje margarin ca (som er omtrent den mengden margarin du har i stekepannen, vel?), og ser hvor mange gram det er. Si det er 10 gram? Da er det altså 10 % av den mengden kcal som sto på margarinpakken.

Jeg ville så kalkulert med at halvparten av margarinet ligger igjen i stekepannen (minst), så resten er på kyllingen. Der har du da antallet kcal. Det kan umulig være mange...

Ja, det gir mening. Jeg har vurdert om jeg bør regne med alt margarinen jeg veier opp, men det er jo logisk at en del blir liggende igjen og ikke behøver å telles. Takk for svar.

TS

Skrevet

Bare pass på at det er 150 g kylling, og ikke 150 g margarin så overlever du sikkert😉😝

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Så hvis jeg veier mengden margarin jeg bruker så er det lureste å loggføre alle kaloriene så jeg er på den sikre siden?

Ja.

Stekefettet blandes også med væske fra kjøttet. Så litt over halvparten spiser du uansett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja.

Stekefettet blandes også med væske fra kjøttet. Så litt over halvparten spiser du uansett.

Den er god, takk for opplysende svar!:)

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg pleier å regne med 2/3 deler av stekefettet. Det bør holde i massevis. 

Anonymkode: 8cf18...c1b

• Liker 1
Skrevet

Jeg logger alltid en ss for å være på den sikre siden. 🙈 

Bare et spørsmål ang. noe jeg reagerte på. Hva er det som er ille med margarin? Ser på pakkene at de er nøkkelhullsmerket og det er jo ikke smør. Bruker  ekte smør eller oliven/rapsolje selv pga. smaken når jeg steker. Men bruker margarin på brødksivene til barnet mitt. Er dette en uting?? Soft flora eller brelett🤷‍♀️

Anonymkode: b3244...9e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare et spørsmål ang. noe jeg reagerte på. Hva er det som er ille med margarin? Ser på pakkene at de er nøkkelhullsmerket og det er jo ikke smør. Bruker  ekte smør eller oliven/rapsolje selv pga. smaken når jeg steker. Men bruker margarin på brødksivene til barnet mitt. Er dette en uting?? Soft flora eller brelett🤷‍♀️

Det er vel st margarin er kjemisk og maskinelt fremstilt og ikke er en "råvare" på samme måte som smør. Det klassifiseres som ultraprosessert. Men selv før begrepet ultraprosessert ble trendy var margarin no-go hos oss. 

Anonymkode: 74502...acb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at de som anser seg selv som litt fine på det, feinschmeckere når det kommer til mat, mener at margarin er simpelt og billig og smaker dårlig i forhold til ekte smør....

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at de som anser seg selv som litt fine på det, feinschmeckere når det kommer til mat, mener at margarin er simpelt og billig og smaker dårlig i forhold til ekte smør....

Smack my ass and call me feinschmecker! 🤣 margarin er ikke det samme som smør, selv om margarinprodusentene gjerne prøver å selge det inn som "mykt smør". It ain’tn

Anonymkode: 74502...acb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...