Gå til innhold

Skrelle gulrot dagen før til gulrotkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått i oppdrag å bake gulrotkake til fredag, tenkte å bake selve kaken i morgen, men kan jeg skrelle gulrøttene i dag allerede? Hvordan skal jeg oppbevare dem i såfall?

Jeg er helt grønn på dette. Jeg vet at noen bruker å skrelle gulrøtter og poteter og legge i kaldt vann i kjøleskapet til dagen etter, men er redd gulrøttene vil trekke til seg for mye væske og kaken vil bli for bløt. Noen som har tips eller erfaringer? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å skrelle de og pakke de inn i plastfolie f.eks. Eller legge de i en boks. En gulrot råtner ikke på 15 timer.

Anonymkode: 8636a...5bf

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort akkurat det, fordi gulroten nettopp skal gi mye saftighet til kaka. Gulrøtter tørker endel ut.

Om du tenker kun på skrellinga og ikke raspingen så fungerer gulrot i vann supert. Om du synes det blir for mye vann bare tar du litt tørkepapir og legger det oppå litt. 

• Liker 3
Skrevet

Bare å legge i kaldt vann ja :)

• Liker 4
Skrevet

Hvor lang tid tar det egentlig å skrelle gulrøtter? Du sparer kanskje 5 minutter på å gjøre det i dag. Hadde ikke giddet. :)

• Liker 5
Skrevet
Sheik skrev (2 timer siden):

Jeg har fått i oppdrag å bake gulrotkake til fredag, tenkte å bake selve kaken i morgen, men kan jeg skrelle gulrøttene i dag allerede? Hvordan skal jeg oppbevare dem i såfall?

Jeg er helt grønn på dette. Jeg vet at noen bruker å skrelle gulrøtter og poteter og legge i kaldt vann i kjøleskapet til dagen etter, men er redd gulrøttene vil trekke til seg for mye væske og kaken vil bli for bløt. Noen som har tips eller erfaringer? 😊

Hvorfor skal du skrelle gulrøttene? 

Altså - en kake skal ha raspede gulrøtter i, og jeg forsikrer deg om at ingen, noensinne vet om du har skrellet dem. Dropp hele skrullinger. Ønsker du å raspe gulrøttene (med skal, det er null poeng å kaste bort tid på å skrelle gulrøtter, noensinne) i dag: legg dem på et stykke tørkerull i en tett boks i kjøleskapet.

Anonymkode: 629ba...300

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde heller laget gulrotkaken i dag om du har bedre tid - synes det er en av kakeslagene som bare blir bedre av å stå en dag.

Anonymkode: ebad3...030

• Liker 3
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Ja, ikke skrell dem, skyll de godt bare. Rasp noen på fint og noen på grovt, så får du litt forskjellig konsistens. Og lage kaken 1 el 2 dager i forveien er bare bra! Glasuren hiver du på rett før servering 😋 lykke til

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal du skrelle gulrøttene? 

Altså - en kake skal ha raspede gulrøtter i, og jeg forsikrer deg om at ingen, noensinne vet om du har skrellet dem. Dropp hele skrullinger. Ønsker du å raspe gulrøttene (med skal, det er null poeng å kaste bort tid på å skrelle gulrøtter, noensinne) i dag: legg dem på et stykke tørkerull i en tett boks i kjøleskapet.

Anonymkode: 629ba...300

Kunne ikke vært mer enig. Hele skrullinger er ikke noe å samle på, bare å droppe. 👍

Anonymkode: 72076...6ec

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar folkens 😊 det ble ikke noe av hverken skrelling eller rasping i dag da det oppstod noe uforventet. Får ta alt i morgen i stedet.

Gjest Kerrs Pink
Skrevet
Sheik skrev (14 minutter siden):

Takk for svar folkens 😊 det ble ikke noe av hverken skrelling eller rasping i dag da det oppstod noe uforventet. Får ta alt i morgen i stedet.

Og kaka blir helt sikkert kjempegod! Åh nå fikk jeg lyst på gulrotkake altså... må kanskje bake selv også. I morgen! 🙂

Skrevet
Kerrs Pink skrev (10 minutter siden):

Og kaka blir helt sikkert kjempegod! Åh nå fikk jeg lyst på gulrotkake altså... må kanskje bake selv også. I morgen! 🙂

Ja, bare å bake 😄 kaka er jo kjempelett og vanskelig å feile på egentlig! Til og med for en amøbe som meg 🤪

Skrevet
Kerrs Pink skrev (8 timer siden):

Jeg tror også den blir god, og jeg fikk også lyst til å bake en gulrotkake. Den er genial å ha i fryseoboksen i tilfelle gjester. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...