AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Hva legger dere i «mens barna er små»? Det sies ofte i ulike sammenhenger, som f.x «vi velger å bo landlig så penge barna er små», «jeg velger å jobbe redusert mens barna er små», «vi prioriterer bort kjærestetid mens barna er små». Spør fordi jeg har et jobbytte på gang, og den nye jobben er spennende, men litt mindre familievennlig (litt lengre dager, litt uforutsigbare dager etc). Har utsatt dette fordi barna har vært små, men nå har alle begynt på skolen. Eldste nærmer seg ungdomsskolen. Er det da greit å si at jeg ønsker å jobbe litt mer (men fortsatt vanlig arbeidstid? Har alltid jobbet redusert tidligere og barna ble sjelden hentet etter 15.30 i barnehagen….Føler meg litt egoistisk… Anonymkode: 488ea...1ec
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 Små barn er i mitt hode barn under skolealder. Hvorvidt man ønsker å jobbe mer handler om mer enn barnas alder og logistikk, men om hva slags liv man ønsker. Også store barn trenger tid med foreldrene og de fleste ønsker å ha et liv utenom jobb, med tid til fritidsaktiviteter, venner og annet. Hvor forandret blir hverdagen med mer jobbing? Får du mindre tid med barna? Kommer du til å bli mer stresset? Hva vil bli annerledes i livet ditt? Du er ikke egoistisk, men du må tenke over hva jobben vil stjele tid fra og om dette er verdt det for deg. Anonymkode: ea00b...ad4 8
Pås Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 Jeg tenker at de er "små" til de begynner på ungdomsskolen! Dette betyr selvsagt ikke at jeg mener du bør takke nei til en ny og spennende jobb! 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 Barna er små til de begynner på skolen. Da er de ikke «små barn» lenger. Da er de bare «barn» 😊 Anonymkode: 32f7b...1cc 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 Den nye jobben innebærer helt normal arbeidstid, men det kan hende jeg noen dager må jobbe ei halvtime lenger. Aldri kveldsjobbing. Aldri helg. Men heller ikke mulighet til hjemmekontor. Anonymkode: 488ea...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 Tenker i hovedsak fram til skolestart, men ting blir jo lettere gradvis fram mot det. Det er stor forskjell på en 3-åring og en 5-åring når det kommer til lengere barnehagedager f.eks. Hadde jeg stått i en situasjon som krevde 8 t barnehage hver dag med en 3-åring hadde jeg lagt det bort "så lenge barna var små", men hadde det minste barnet vært 5, tenker jeg at det hadde gått greit om fordelene ved valget var store på andre fronter. Bortprioritering av kjærestetid tror jeg max går til minste er 2-3, uten å bringe samlivsbrudd. Man burde jo alltid prioritere det, men det er jo unntakstilstand, og nærmest umulig å få til i særlig stor grad de første par årene om man ikke har overivrige svigerforeldre. Redusert jobb kan nok være en fordel til de blir så store at de kan være alene hjemme, og begynner å fly mye ut alene med venner, så det vil jok gjelde litt lenger. Så ja, det varierer fra tema til tema, og sikkert fra person til person som ytrer det. Anonymkode: 80500...e32
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Skrevet 19. januar 2022 Små i denne sammenheng er frem til de ikke lenger trenger SFO, og er komfortable med å være alene hjemme noen timer. Så et sted mellom 6-9? Min unge har vært treigere med å kunne være alene hjemme enn min søsters barn, så vår "mens barna er små" periode varte et par år lenger. Anonymkode: 62b98...e58
Raven.Writingdesk Skrevet 19. januar 2022 #9 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har utsatt dette fordi barna har vært små, men nå har alle begynt på skolen. Eldste nærmer seg ungdomsskolen. Er det da greit å si at jeg ønsker å jobbe litt mer (men fortsatt vanlig arbeidstid? Har alltid jobbet redusert tidligere og barna ble sjelden hentet etter 15.30 i barnehagen….Føler meg litt egoistisk… Anonymkode: 488ea...1ec Det finnes kvinner som har toppstilinger som også har små barn. Det finnes kvinner som jobber redusert hele livet til tross for at barna selv er voksen og har egne barn. Det handler om helthetsbildet ditt. Og la meg understreke ditt. Fordi barna dine får ikke bedre barndom av at mamma setter egne ambisjoner, drømmer, personlig utvikling og ønsker, til side. Om barna har det bra i livene sine og blir ivaretatt, Så uavhengig av alder; Kjør på!! 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Skrevet 19. januar 2022 Tenker de er små til de starter på skolen. 1. klassingen min er ikke et småbarn. Anonymkode: d730d...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #11 Skrevet 19. januar 2022 Hva andre legger i det er ganske enkelt å tolke. De vil ha mer tid med barna sine. Årene med barna kommer aldri tilbake, og for foreldre flest - er det veldig viktige år. Ikke alle har behov eller vil prioritere familielivet man har skapt, og det er helt OK. Anonymkode: bf9a8...9aa
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #12 Skrevet 19. januar 2022 Raven.Writingdesk skrev (16 minutter siden): Det finnes kvinner som har toppstilinger som også har små barn. Det finnes kvinner som jobber redusert hele livet til tross for at barna selv er voksen og har egne barn. Det handler om helthetsbildet ditt. Og la meg understreke ditt. Fordi barna dine får ikke bedre barndom av at mamma setter egne ambisjoner, drømmer, personlig utvikling og ønsker, til side. Om barna har det bra i livene sine og blir ivaretatt, Så uavhengig av alder; Kjør på!! Viktig at man genuint bryr seg om barna selv om, siden TS ikke klarer å tolke de utsagnene går jeg utfra at forståelsen heller ikke er tilstede. Kjenner flere gutter/menn med foreldre i toppstillinger rundt om, de har ikke hatt det bra i barndommen med au-pair etc.. Anonymkode: bf9a8...9aa
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Små i denne sammenheng er frem til de ikke lenger trenger SFO, og er komfortable med å være alene hjemme noen timer. Så et sted mellom 6-9? Min unge har vært treigere med å kunne være alene hjemme enn min søsters barn, så vår "mens barna er små" periode varte et par år lenger. Anonymkode: 62b98...e58 Du lar virkelig ikke en 6-åring være hjemme alene. Anonymkode: bf9a8...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #14 Skrevet 19. januar 2022 For meg har det praktiske blitt mye enklere når de nå kan gå til og fra skolen selv, og være hjemme alene slik at jeg aldri må rekke å hente - på bhg/SFO. Men om arbeidstider er innenfor normalen og barnefar kan hente de dagene du evt må jobbe over er det jo uansett ikke et problem. Lykke til! Anonymkode: 5547f...f99
Raven.Writingdesk Skrevet 19. januar 2022 #15 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Viktig at man genuint bryr seg om barna selv om, siden TS ikke klarer å tolke de utsagnene går jeg utfra at forståelsen heller ikke er tilstede. Kjenner flere gutter/menn med foreldre i toppstillinger rundt om, de har ikke hatt det bra i barndommen med au-pair etc.. Anonymkode: bf9a8...9aa Det jeg forsøkte å komme frem til når jeg viser til helhetsbildet er at om barna har en far eller andre voksne tilstedet som også er ressurspersoner er det mange som klarer å bygge karriere samtidig som de har barn, uavhengig av barnas alder. Sagt på en annen måte så kan det bli like «feil» å prioritere karriere om man har en tenåring som sliter og trenger tilstedeværelse av foreldrene sine. Det er helhetsbildet som er viktig, derfor er det ingen fasit på TS sitt dilemma.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #16 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du lar virkelig ikke en 6-åring være hjemme alene. Anonymkode: bf9a8...9aa Hva er galt med det? En seksåring kan fint være hjemme en kort stund alene. Anonymkode: d730d...6b4 5
Puny Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 Tenker at det er forskjell på «når barna er små» og utrykket «småbarn». Småbarn er opp til skolestart og «mens barna er små» er mer flytende.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du lar virkelig ikke en 6-åring være hjemme alene. Anonymkode: bf9a8...9aa Jeg gjør ikke nei, men kjenner flere som gjør det. Deres barn er annerledes enn mitt, og kanskje enn ditt. Hvis ungen er uredd og til å stille på ser jeg ikke problemet. Min unge er til å stole på, men er redd, så da skjer det ikke. Venninnen min sin er uredd, men upålitelig (vil sikkert rote, stjele godteri, kan finne på å prøve å bruke stekeovnen og så glemme det og gå fra den etc), mens søsteren min sin er både uredd og finner ikke på faenskap, og har gått hjem alene fra skolen siden første klasse og 5,5 år, og ventet 2-3 timer på foreldrene. Anonymkode: 62b98...e58
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #19 Skrevet 20. januar 2022 frem til de begynner i første klasse på barneskolen... Anonymkode: cea72...180
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #20 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.05): Er det da greit å si at jeg ønsker å jobbe litt mer (men fortsatt vanlig arbeidstid? Har alltid jobbet redusert tidligere og barna ble sjelden hentet etter 15.30 i barnehagen….Føler meg litt egoistisk… Anonymkode: 488ea...1ec Selvsagt er det greit. Det vanlige er jo å ha en fulltidsjobb. Betyr ikke at man nedprioriterer barna selv om man jobber fullt. Anonymkode: 66fd4...8f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå