Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan det har skjedd er jeg noe usikker på. Jeg forstår det som at jeg har blitt oppfattet "Eplekjekk", Skrytete, Altfor Positiv og bedreviter.

Det som er tilfellet er at jeg har hatt en vanskelig barndom og slitt en del i ungdommen(er 38 nå), Så nå i voksen alder strever jeg etter å komme meg på bena.

Det begynner å bli veldig ukomfortabelt på jobb. Mange har blitt veldig passiv aggressive. Kommer med indirekte beskyldninger mens jeg sitter der. Gjentar ting jeg har sagt tidligere med en hånlig tone. Er veldig ivrig på å finne feil både på jobb og privatlivet(Til og med kontaktet folk jeg kjenner for å fiske etter info)

Noen som har vært borti dette og som har tips? 

Anonymkode: 39867...13d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan det har skjedd er jeg noe usikker på. Jeg forstår det som at jeg har blitt oppfattet "Eplekjekk", Skrytete, Altfor Positiv og bedreviter.

Skal du ha noe håp om å løse denne situasjonen må du gjøre bedre analyser enn dette.

Det er ikke mulig å løse et problem du ikke har klart å identifisere. Klarer du ikke dette, gjenstår bare en løsning, flukt. Altså bytte jobb.

Anonymkode: e9824...3c2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du ha noe håp om å løse denne situasjonen må du gjøre bedre analyser enn dette.

Det er ikke mulig å løse et problem du ikke har klart å identifisere. Klarer du ikke dette, gjenstår bare en løsning, flukt. Altså bytte jobb.

TS sier jo ganske tydelig hva problemet er, selv om han/hun selv ikke vet nøyaktig hva som er saken. Problemet er jo at kollegene oppfatter henne/ham som ovenpå og skrytete.

Om det er reelt eller om kollegene er misunnelige og faktisk ikke tåler at TS er flink og positiv i jobben sin, det vet vi ikke. Dette er vel en ganske vanlig reaksjon blant de gamle traverne når det kommer en (ny?) ansatt med utdanning, kunnskap og entusiasme inn i gruppen. Hvem vet, kanskje viser sjefen også at han eller hun setter pris på TS, noe som bare gjør kollegene mer negativt innstilt.

Eventuelt har kollegene rett, og TS framstår eplekjekk og skrytete uten å mene det.

Mitt råd til TS er å ligge litt lavt en periode. Hvis det faktisk ikke bedrer seg, er det nok bare å søke seg vekk etter hvert.

Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

TS sier jo ganske tydelig hva problemet er, selv om han/hun selv ikke vet nøyaktig hva som er saken. Problemet er jo at kollegene oppfatter henne/ham som ovenpå og skrytete.

Om det er reelt eller om kollegene er misunnelige og faktisk ikke tåler at TS er flink og positiv i jobben sin, det vet vi ikke. Dette er vel en ganske vanlig reaksjon blant de gamle traverne når det kommer en (ny?) ansatt med utdanning, kunnskap og entusiasme inn i gruppen. Hvem vet, kanskje viser sjefen også at han eller hun setter pris på TS, noe som bare gjør kollegene mer negativt innstilt.

Eventuelt har kollegene rett, og TS framstår eplekjekk og skrytete uten å mene det.

Mitt råd til TS er å ligge litt lavt en periode. Hvis det faktisk ikke bedrer seg, er det nok bare å søke seg vekk etter hvert.

Skal du ha noe håp om konstruktiv diskusjon må du lese innlegg du siterer nøye. Gjerne flere ganger.

• Liker 3
Skrevet
ti10 skrev (47 minutter siden):

Tror du er inne på noe her. Jeg er egentlig veldig "overklassifisert" for jobben. Og de som er verst er gjerne de som sliter mest(Er veldig ærlig og åpen om hvor forferdelig de har det PÅ jobb)

Dette er en typisk "midlertidig" jobb så jeg må jo uansett videre snart

Skal bruke tipset ditt om å ligge lavt. Kan jo tillate meg å "synke" litt til deres nivå for en periode

Takk for et bra perspektiv

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du er inne på noe her. Jeg er egentlig veldig "overklassifisert" for jobben. Og de som er verst er gjerne de som sliter mest(Er veldig ærlig og åpen om hvor forferdelig de har det PÅ jobb)

Skal bruke tipset ditt om å ligge lavt. Kan jo tillate meg å "synke" litt til deres nivå for en periode

-TS

Ligg lavt til du skal videre. Du vil jo ikke ha et dårlig rykte på deg som forfølger deg videre. Jeg syns det er pussig og kleint med fok som har så stort behov for å skryte av seg selv. Regner med at det ofte bunner i usikkerhet.

Anonymkode: c4477...280

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

-TS

På meg så virker det som at du har en litt dårlig holdning til andre, anbefaler deg å jekke deg ned og være litt ydmyk i neste jobb. 

Ingen liker folk som fremstår som at de er høye på seg selv, og har en ovenifra og ned holdning.

Anonymkode: f5fcf...10a

• Liker 13
Skrevet

Vi har ei på jobb som skryter av alt hun gjør.  Selv helt hverdagslige ting.  Hun ser det ikke selv hvor mye hun snakker om seg selv hver dag på jobb.  Hun har fått kommentarer på det, men hun tar det ikke til seg.  Har man ikke selvinnsikt og ikke hører etter er det ingen håp.  

• Liker 3
Skrevet

På jobben min er det en kollega som begynte i fjor høst, som går folk på nervene. Vedkommende er veldig blid og positiv, noe de fleste setter pris på. Vedkommende er heller ikke kunnskapsløs - flink og arbeidsvillig, noe som også settes pris på.

Det som for øvrig får folk til å trekke seg litt unna er at vedkommende skryter veldig mye av seg selv - at vedkommende har bodd flere år i utlandet, at vedkommende kjenner folk som jobber med "kule" ting, at vedkommende har opplevd både det og det osv. Ikke at folk ikke kan få lov til å snakke om ting de er stolte av, men her nevnes de samme reglene om og om igjen til alle. Og så går det i mye "humble brag" - f.eks. "Hadde det vært meg så hadde jeg selvsagt <sett inn noe veldig positivt>. Men det er jo kanskje bare meg da hehehe". Samtidig så faller faktisk vedkommende gjennom på en del ting h_n selv sier de er gode på.

Slike ting gjør folk usikre - ikke fordi de er misunnelige, men fordi man vet ikke hvor man har slike personer. Personen fremstiller seg på en måte, men oppleves på en helt annen måte.

Må bare nevne at folk på jobb er ikke stygge mot vedkommende - men man blir veldig sliten av slikt, og trekler seg derfor litt unna.

Anonymkode: 11634...b61

• Liker 2
Skrevet
ti10 skrev (På 19.1.2022 den 14.29):

Nå hører vi bare trådstarter sin side av saken, det kan hende kollegaene sier noe helt annet. Jeg tenker at om et menneske ikke er likt av alle, så er det bare positivt. Det viser at vedkommende står på sitt, har egne meninger, tør å være seg selv. Da ender man alltid opp med at noen ikke liker en. Om det er slik at en horde av mennesker, i dette tilfellet alle kollegaene, har noe imot henne, så vil jeg påstå at problemet ligger faktisk hos henne. Vondt sannsynligvis, men sant. Det kan også hende at alle kollegaene hennes er drittkjerringer. 

På min arbeidsplass har vi en kollega som ingen liker. Grunnene er ganske enkle. Hun snakker til folk som om de er dumme, håner andre, er bedreviter (og tar veldig ofte feil), har et tydelig ovenfra og ned syn på andre mennesker. Veldig selvsentrert, alt skal handle om henne, ustabil og uforutsigbar. Folk blir trøtte og lei av slike mennesker. Jeg tviler ikke et sekund på at dama ikke har det enkelt med seg selv og det i seg selv er trist, men det unnskylder ikke å behandle folk dårlig. Etter å ha fått mye tilsnakk fra både kollegaer og sjefer ligger hun mer lavt, noe som er bra. Da er arbeidsmiljøet positivt og ting går som det skal. Men plutselig sprekker fasaden hennes, og hun er tilbake til sitt gamle jeg. 

Jeg ville nok byttet jobb. Personlighet kan man sjeldent forandre. Man er som man er, og det er ikke alle steder man passer inn. 

Anonymkode: 0e492...e2a

• Liker 1
Skrevet
On 1/19/2022 at 2:05 PM, AnonymBruker said:

Det som er tilfellet er at jeg har hatt en vanskelig barndom og slitt en del i ungdommen(er 38 nå), Så nå i voksen alder strever jeg etter å komme meg på bena.

Det begynner å bli veldig ukomfortabelt på jobb. Mange har blitt veldig passiv aggressive. Kommer med indirekte beskyldninger mens jeg sitter der. Gjentar ting jeg har sagt tidligere med en hånlig tone. Er veldig ivrig på å finne feil både på jobb og privatlivet(Til og med kontaktet folk jeg kjenner for å fiske etter info)

Men er du "Eplekjekk", Skrytete, Altfor Positiv og bedreviter."

Hvis du er dette så skjønner jeg jo at folk blir lei, har selv jobbet med slike og det var ikke mange som likte de som var det.

• Liker 4
Skrevet

Det er lurt å gå inn i ny jobb med litt ydmykhet. Kan virke som om du kanskje ikke har gjort det. Kanskje du overkompenserer for usikkerheten din?

Det kan nok oppfattes på en negativ måtte av et etablert arbeidsmiljø.

Prøv å ta deg litt ned og vis at du vil lære av de som har vært der lenge.

Anonymkode: 79b57...8c6

• Liker 2
Skrevet

At du er overklassifisert (mener du kvalifisert?) betyr ikke at du er bedre enn de som har jobbet der. Man får mye kompetanse ved å utføre jobben. Du høres, og blir nok oppfattet som, arrogant. At du er bedre enn dem. En dårlig egenskap.

• Liker 5
Skrevet

Ingen liker bedrevitere. Ingen. 
Slutt å oppføre deg som om du er bedre enn andre, så løser det seg av seg selv.

Anonymkode: 4fb5c...3c2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er lurt å gå inn i ny jobb med litt ydmykhet. Kan virke som om du kanskje ikke har gjort det. Kanskje du overkompenserer for usikkerheten din?

Det kan nok oppfattes på en negativ måtte av et etablert arbeidsmiljø.

Prøv å ta deg litt ned og vis at du vil lære av de som har vært der lenge.

Synes disse rådene høres fornuftige ut og er du innleid midlertidig, prøv og stå kontrakten ut og ta rådene med deg til neste oppdrag. Jeg er sikker på du er flink, du har bare snublet litt i uskrevne sosiale koder.

Anonymkode: b0070...d0c

• Liker 1
Skrevet
Kiwipie skrev (9 timer siden):

Vi har ei på jobb som skryter av alt hun gjør.  Selv helt hverdagslige ting.  Hun ser det ikke selv hvor mye hun snakker om seg selv hver dag på jobb.  Hun har fått kommentarer på det, men hun tar det ikke til seg.  Har man ikke selvinnsikt og ikke hører etter er det ingen håp.  

Dette. Har hatt mange slike opp gjennom årene, og har et par kollegaer nå som er typ veldig opptatt av å skryte av seg selv, prater mye (uten faglig innhold) og fremhever sitt eget arbeid med enhver anledning. Noen kommer til og med  ganske langt karrieremessig ved å kjøre denne stilen, men de vil alltid være veldig mislikt blant kolleger. De fleste av denne typen som jeg har opplevd, mangler evnen til å se seg selv utenfra. Det hele blir gjerne verre med innleide konsulenttjenester og hvor personlighetstyper står på programmet. De får så klart betegnelsen ekstroverte. De anser det som en bekreftelse for å prate enda høyere og mer om ingen ting. Det går dermed fra vondt til verre. Kolleger forsøker skånsomt å fortelle at det er viktig at alle får plass og blir hørt. Mottakeren har null selvinnsikt, og det ender til slutt med at alle flirer av og latterliggjør slike personer. Hva annet kan man gjøre når denne type personer ikke klarer å ta noen velmenende hint?

Anonymkode: e03a9...90c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.05):

Alle oss som har noen år bak oss i arbeidslivet har nok opplevd slike som deg. Men jeg må si at du har et bedre utgangspunkt enn de fleste når du faktisk skjønner hvordan de andre ser på deg. De fleste jeg har vært borti av slike som deg de ser ikke selv hvordan de er. Så du er et godt stykke på vei allerede du :)

Når det gjelder ''alt for positiv'' så er problemet om man er ukritisk positivt til alt som arbeidsgiver sier. Som i at arbeidsgiver sier nå skal 5 gjøre det samme som 10 ansatte har gjort tidligere, og du er den som klapper og sier hvor bra! Det er ikke å være positiv, det er å slikke leder/arbeidsgiver opp gjennom ryggen. 

En annen ting som bør være en gylden regel for alle i arbeidslivet er at har du ikke noe konstruktivt å komme med, så hold munnen. Finnes ikke noe mer irriterende en kollegaer som prater bare for å prate. Han eller hun som bare må kommentere alt, uten å ha noe å komme med. Det er kun slitsomt å ha slike personer rundt seg. 

Anonymkode: 328cc...436

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.05):

Noen miljøer er rett og slett dritt og man får ikke gjort noe med det. Kan være de føler seg truet av deg, har opplevd det selv. 

Beste tips er å være seg selv. Et annet råd er å ikke komme med tips og råd som ikke er ønsket. Ikke bry deg med hva slags feil en annen velger å gjøre, bare la det skje. Ikke snakk om egne ting på noen plan. 

Anonymkode: 23108...5f6

Skrevet

det er vel ingen som like folk som hele tiden skal bevise hvor "fantastiske" de liksom er, hele forbanna tiden.

ikke noe "merkelig" dersom man får alle andre i vrangstrupen da...    

Anonymkode: 43d55...c4f

Skrevet

Jeg tipper du har blitt mer selvhevdende og det merker de:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...