AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Jeg holder på å gå ned i vekt (spiser alt mellom 1300-2000 kcal daglig, tenker mer totalbildet fremfor dag til dag). Veier per dags dato 79 kg og er 168 cm høy. Har gått ned ca 2 kg i januar. Har et høyt aktivitetsnivå, dvs. sykepleier, har hund og en aktiv ettåring, samt prøver å få til et par økter på senteret i uka, men ikke like lett med barn, hund og en mann som er bortreist periodevis på jobb. Dagene går i ett og jeg sitter ikke mye nedpå før ungen er lagt om kvelden. Problemet mitt er at jeg føler at jeg den siste uka har vært konstatt trett. Jeg legger meg kl 21 og sover som regel til 06, men er fortsatt stuptrett store deler av dagen. Merker jeg har mye mindre energi, og sovner med en gang hodet treffer puta. Er også litt svimmel til tider. I tilegg har jeg begynt å fryse mye, ligger fullt påkledd om natten. Eneste forandringen jeg har gjort er kalorioverskuddet, MEN jeg spiser mye sunnere og mer næringsrik mat enn tidligere. Aktivitetsnivået er det samme som alltid (minus treningssenteret, men det er jo kun snakk om et par timer i uka) og jeg sover MER enn før. Tar omega 3 og multivitaminer i tilegg. Jeg har skjønt at dette kan være vanlige "bivirkninger" av å gå ned i vekt. Men hvor lenge må jeg regne med dette? Jeg ligger i løpet av en uke på 1600 kcal daglig, så det burde vel være innafor? Anonymkode: 50cfe...fb7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 Ser autokorrekten har slått inn kalorioverskudd, skal selvfølgelig være underskudd.😊 Anonymkode: 50cfe...fb7 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 Jeg teller også kalorier. Men ligger på et langt lavere snitt enn deg, jeg kjører max 1200 kcal pr dag. Spiser havregryn til frokost, brødskive til lunsj og grønnsaker/fisk til middag. Trener så og si hver dag. Og for meg er det motsatt, jeg har fått mye mer energi. Har du sjekket deg for jern, D-vit og B-vit? Drikker du nok vann? Anonymkode: 702a2...1b9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 Helt vanlig å bli trøtt av kaloriunderskudd. Det skyldes at kroppen er vant med mer energi enn den får inn nå, og trenger en periode på å omstille seg. Det variere helt sikkert fra person til person hvor lenge det varer. Å trene mer vil kanskje gi deg økt energi på sikt. Anonymkode: a6739...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 Jeg har blitt betydelig mer sensitiv for kroppens svingninger i løpet av syklusen. Mulig det er vektnedgang? Merker litt mer vondt, mer humørsvingninger, mer energi i uken etter mens og mindre energi og større søvnbehov uka før og under mens. Kan det være samme hos deg? Anonymkode: bc7f7...f2f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 Takk for svar dere.😊 tok blodprøver 6 mnd etter fødsel pga. mistet mye blod og fikk jernmangel i etterkant. De prøvene var iallfall fine da. Fikk også beskjed om å få i litt mer d vitamin (var på grensen) så tar omega 3 kapsler med d vitamin daglig. Så det skal være OK.😊 Jeg drikker mye vann ja, 1-2 liter daglig. + jeg drikker litt pepsi max og kaffe/te hver dag. Mulig det kan være syklus ja🤷♀️ jeg hadde mensen rundt nyttår, så skal vel være midt i syklusen nå. Kan prøve å få til litt mer trening, men som sagt er jeg sykepleier, har hund og barn så er som regel oppe i nærmere 20 000 skritt hver dag. Disse skrittene må jeg gå uansett, er ikke noe endring på dette enn fra før jeg startet vektnedgangen😊Er det mer styrketrening dere anbefaler? Anonymkode: 50cfe...fb7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Skrevet 19. januar 2022 Du merker at du gir kroppen mindre energi. Løsningen er ikke nødvendigvis å bevege seg enda mer. Skal du trene styrke må du få i deg god og nok næring for å ha ønsket effekt. Hvis du fortsetter å fryse masse ville jeg ha økt litt på kaloriene. Så aktiv du er tror jeg du kan gå ned i vekt på flere kalorier. Anonymkode: 23673...da4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Skrevet 19. januar 2022 Et snitt på 1600 kcal per dag skal ikke gi symptomer som det du beskriver. Da får du godt dekket behovet for næring. Ville heller tro at det kan være sukkerabstinens du opplever. Eller bare vinterblues. Jeg har begynt å interessere meg for faste siden det er så mange studier på hvor bra det er for helsen. Vet ikke det passer meg, men det er interessant å se på youtube at de som faster over lengre tid alltid har mest symptomer i starten, og alltid får mye energi etter noen dager uten mat. Anonymkode: 6a329...020 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå