Gå til innhold

Hva er den beste løsningen for å starte en dagbok, som barn og barnebarn kan lese senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å lage en slags dagbok der jeg beskriver livet mitt, og hvordan jeg har oppfattet mine foreldres og besteforeldres liv. 

Altså fra min barndom, det første jeg husker, og videre i livet mitt. Samt ta med alt som har skjedd i samfunnet i den tiden, og også ha litt fokus på mine foreldres og besteforeldres barndom og voksenliv etter hva jeg har blitt fortalt og opplevd. 

Det er så mye som har skjedd siden jeg ble født i 1967, og jeg vil at mine barn og etterkommere skal vite om det, og hvordan vi som "levde da" opplevde det, og hvordan vi hadde det. Jeg vil også si noe om foreldre og besteforeldre i lys av historie, og hvordan de hadde det.

Er Office Word beste løsning? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hyggelig ide! 😊 Microsoft word er et utmerket tekstbehandlingsverktøy og tenker det er et naturlig sted å starte. Hvis du ønsker å skrive den ut og ha den i fysisk bokform mener jeg det finnes funksjoner bl.a via eBay for publisering/utskrift av bøker. Lykke til, dette vil nok familien din sette pris på!

Anonymkode: 52528...a2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hyggelig ide! 😊 Microsoft word er et utmerket tekstbehandlingsverktøy og tenker det er et naturlig sted å starte. Hvis du ønsker å skrive den ut og ha den i fysisk bokform mener jeg det finnes funksjoner bl.a via eBay for publisering/utskrift av bøker. Lykke til, dette vil nok familien din sette pris på!

Anonymkode: 52528...a2f

Ja, ønsker å skrive den ut etterhvert. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Har du en Gmail? Da ville jeg brukt Google docs! Da vet du at alt er lagret til enhver tid, og det ligger lagret på skyen slik at du kan skrive på mobilen eller hvilken som helst data, hvis nødvendig :)

Anonymkode: 925da...3fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du en Gmail? Da ville jeg brukt Google docs! Da vet du at alt er lagret til enhver tid, og det ligger lagret på skyen slik at du kan skrive på mobilen eller hvilken som helst data, hvis nødvendig :)

Anonymkode: 925da...3fd

Ja, men den har jeg aldri brukt. Kanskje jeg må se mer på den, Tusen takk :)

Skrevet

Uansett hvilken tekstbehandler du bruker, så ville jeg lagret filen som .txt - altså et helt enkelt tekstdokument som kan leses av alle slags program.

Idag er det ikke lenger sikkert ungdommen har tilgang til Word, og vanskelig for å få lest et .doc dokument.

Og bruker du skylagring, så sørg for å lagre lokalt i tillegg. Veldig viktige ting har jeg minimum tre kopier av. Nettjenester kan bli lagt ned, hacket, få endrede brukervilkår osv.

Utrolig koselig ide da :) 

Anonymkode: fdfcd...c37

Skrevet

Hvis du liker å skrive for hånd, og liker å få litt støtte til hva du skal skrive om, så selges det noe sånt i bokhandler, som heter feks "Min Mamma", så det kan man evnt ønske seg av barn. Den jeg kjøpte til mamma inneholder mye av det du skriver, og har også plass til bilder og sånn. Hun stortrives med å fylle den ut gradvis

https://www.ark.no/boker/Elma-van-Vliet-Min-mamma-Innbundet-9788283131284?gclid=Cj0KCQiAip-PBhDVARIsAPP2xc140H3ri4DfOdD1Dqr5nSQhaUqkoffnxn65iWru5g2GbbYjBGgxNMcaArTAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Dersom du derimot har lyst til å skrive det mer som en bok, med en gradvis historie, så er jo Word osv bra.

Anonymkode: 4f218...5dd

• Liker 2
Skrevet

Når det kommer til innhold så kan det være en ide å la andre lese dagboken mens du er i livet slik du får innspill til hvordan den bør skrives for at andre skal forstå hva du mener.  Kanskje kan mannen eller barna dine begynne å lese den allerede mens du skriver?

Anonymkode: 1f740...ded

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...