Gå til innhold

KEISERSNITT - Hvorfor får du/fikk du keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvorfor får du/fikk du keisersnitt? 

Jeg lurer fordi jeg sliter VELDIG med det å tenke på at jeg "skal" føde naturlig. Jeg er ikke gravid og har heller ikke planer om å bli det i nærmeste framtid, men jeg og samboeren min (8 år sammen) har jo snakket om det å få barn etter hvert. Det bare stopper seg helt hos meg og jeg får en stor klump i magen og pustebesvær av bare å tenke på det å føde naturlig... 

Jeg ønsker meg jo barn EGENTLIG, men nå når jeg er såpass ung enda bruker jeg å si "jeg vil ikke ha barn nå/prøve å se det an om noen år" - bare fordi jeg jeg er så skremt/redd for tanken å skulle føde naturlig. Vet jo at keisersnitt er et alternativ, men har forstått det sånn at man kan ikke "velge" det, man må ha en legitim medisinsk grunn for å eventuelt kunne ta keisersnitt. Er rett og slett der at jeg vil heller være barnløs enn å føde naturlig. 😓

Anonymkode: d14f7...dc8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hastekeisersnitt med førstemann og det var derfor ikke et valg. Forøvrig likte jeg bedre de neste 2 naturlige fødslene. Med keisersnitt brukte jeg lang tid på komme meg, mens etter naturlige fødselen var jeg på beina kjapt etterpå. Hadde da ingen komplikasjoner selvfølgelig, men kun trøtt etter en krevende jobb. 

Du kan søke om å få planlagt keisersnitt med begrunnelse i fødselsangst. Da tar du bare opp temaet på første møte med lege/jordmor etter du har blitt gravid. Det er dessverre ingen garanti for at det blir innvilget, men jeg vet om flere som har fått det med den begrunnelsen.

Men hva er det som skremmer det mest ved vanlig fødsel? Utdrivelsen eller riene? Riene kan du få epidural for og utdrivelsen er en veldig kort del av fødselen - altså hode står ikke i åpningen i timesvis liksom så smerten der er ganske kjapt over.

Anonymkode: 758f7...0aa

• Liker 5
Skrevet

Vil anbefale at du setter deg godt inn i temaet fødsel! Les litteratur og se videoer! Jeg var av samme oppfatning som deg helt til jeg, litt tilfeldig, fikk jobb på en fødeavdeling! Der lærte jeg vanvittig mye og jeg er så glad for den erfaringen. Nå er jeg gravid og gleder meg til fødsel! Har til og med store planer om å forsøke å gjennomføre uten epidural 😊

Keisersnitt innebærer potensielt MYE mer risiko for både mor og barn enn naturlig fødsel. Det er en grunn til at vi er skapt på den måten vi er ❤️

Anonymkode: 3979e...c8c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hva er det som skremmer det mest ved vanlig fødsel? Utdrivelsen eller riene? Riene kan du få epidural for og utdrivelsen er en veldig kort del av fødselen - altså hode står ikke i åpningen i timesvis liksom så smerten der er ganske kjapt over.

Anonymkode: 758f7...0aa

Er ikke Ts, men for min del er det risikoen for fødselsskader som skremmer mest. Smerte er én ting, men varige (og noen ganger ureparérbare) skader er jeg veldig bekymret for. 

Anonymkode: 7583b...aa6

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke Ts, men for min del er det risikoen for fødselsskader som skremmer mest. Smerte er én ting, men varige (og noen ganger ureparérbare) skader er jeg veldig bekymret for. 

Keisersnitt betyr ikke nødvendigvis fravær av fødselsskader.  Mange har for seg at det er "lettere" med keisersnitt, det er det absolutt ikke. Husk det er omfattende kirurgi i buken, er mer "unaturlig" og ofte mer traumatisk enn vaginal fødsel er. Mitt råd er å søke opp kunnskap fra gode faglige kilder, i form av tekst, video, fagfellevurderte artikler via google scholar osv, og styr unna skremselshistorier på div. forum. 🙂

Anonymkode: 34ce9...223

• Liker 19
Skrevet

Ts her!

Det er som ei over her skrev, fødselsskader blant annet, smertenivået, mye av "skrekken" min bunner i at det virker som (for meg) en veldig ukontrollerbar situasjon. Jeg kan ikke kontrollere/vite hvor lang tid det tar, jeg kan ikke "kontrollere" jordmor/sykepleiere til å gjør alt som jeg eventuelt vil ha det, jeg kan ikke kontrollere smerten og kan ikke (i verste fall) kontrollere noe om det oppstår akutte komplikasjoner.

Jeg sliter med å sette fingeren på hva som skremmer meg sånn, men skal selvfølgelig lese meg mer opp og søke kunnskap. Jeg vet jo nærmest ingenting om graviditet/fødsel, annet enn at det lille jeg vet gjør meg rett og slett skikkelig redd og engstelig for hele prosessen man gjennomgår i en naturlig fødsel - slik at det "høres" tryggere ut med keisersnitt i hvert fall. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ba om å få det, ingen spesiell grunn annet enn at jeg ventet tvillinger og var nervøs.

Anonymkode: e3e09...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her!

Det er som ei over her skrev, fødselsskader blant annet, smertenivået, mye av "skrekken" min bunner i at det virker som (for meg) en veldig ukontrollerbar situasjon. Jeg kan ikke kontrollere/vite hvor lang tid det tar, jeg kan ikke "kontrollere" jordmor/sykepleiere til å gjør alt som jeg eventuelt vil ha det, jeg kan ikke kontrollere smerten og kan ikke (i verste fall) kontrollere noe om det oppstår akutte komplikasjoner.

Jeg sliter med å sette fingeren på hva som skremmer meg sånn, men skal selvfølgelig lese meg mer opp og søke kunnskap. Jeg vet jo nærmest ingenting om graviditet/fødsel, annet enn at det lille jeg vet gjør meg rett og slett skikkelig redd og engstelig for hele prosessen man gjennomgår i en naturlig fødsel - slik at det "høres" tryggere ut med keisersnitt i hvert fall. 

Litt korrigering: Jeg kan vel for så vidt kontrollere smerten med epidural, men har jo lest at for noen har jo ikke epidural rukket å få virke/ oppnå full effekt før det verste slår inn 😅

Skrevet

Jeg fikk keisersnitt, men ville helst føde naturlig da det er bedre for barnet mener jeg å huske (noe om å presse fostervann ut av lungene eller noe slikt). Fikk ikke velge selv da jeg har hjertfefeil. 

Anonymkode: dc5f5...9c3

Skrevet

Har hatt et keisersnitt pga fødselsangst og skal ha enda et ks av samme grunn. Man kan få god oppfølging mtp fødselsangst som gjør at man tør prøve vaginal fødsel, eller så kan man få innvilget ks. Her er ingen garantier, men jeg opplevde i allefall å bli hørt på dette. 

Anonymkode: 56dc5...597

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her!

Du har ikke kontroll med keisersnitt heller. Akkurat når de henter ut barnet har du jo kontroll på, om du er våken. Så kan du ha fått for lite bedøvelse, så du kjenner at de syr alle lagene- og da er attpåtil barnet ditt et annet sted enn hos deg. Så skal sår gro, du kan ikke bære noe tyngre enn baby i 6 uker. Og håpe at du ikke må reoperere pga  kraftig betennelse.Jeg hadde 7 hulrom med puss og lå på operasjonsbordet i i over 3 timer og flere heftige antibiotikakurer senere hadde jeg ikke melk lenger heller. 
ikke meningen å være negativt, men keisersnitt er ikke ufarlig og ukomplisert. 

Anonymkode: 09aa1...2f3

• Liker 21
Skrevet (endret)

Jeg tror det er en tanke du vender deg til mens du går de 40 ukene og forbereder deg mentalt. :) Skal ikke lyve og si det ikke gjør vondt, var fast bestemt på å prøve uten smertelindring, men er glad jeg ikke var så sta etter 12 timer og takket ja til epiduralen likevel. Riene varte fra fredag til babyen var ute mandag morgen, og det er uten tvil det mest intense jeg har vært med på noen sinne, og trodde til tider jeg ikke skulle klare mer og hadde bare lyst å be jordmor avbryte hele greia med sympatimord eller hva det nå kalles.

Jeg husker alt, likevel er jeg fast innstilt på å føde naturlig nå om 2 uker og håper ikke det blir feks hastekeisersnitt. Leser jo at man kan slite skikkelig etterpå, og et snitt over magen kan ikke være godt å ha når man skal plukke opp babyen, bære rundt på den, snu seg i senga, komme seg på do osv... nedentil gror man jo så greit til igjen, jeg var ute og kjørte bil uten noe bry 2 dager etter fødsel. :) 
Ja så klart ligger man litt søvnløs de siste ukene, for det er jo ikke hverdagskost man skal utsette kroppen sin for når man skal føde, men jeg vet jo at kroppen er laget for dette, det er mange på jobb på fødeavdelingen som passer på at det går bra, og når fødselen er over så får man se, holde og kose med den lille babyen man har ventet så lenge på. ❤️ 

Edit: Ser nå fra overskriften at ikke denne tråden var til folk som meg i det hele tatt, men det kan jo hjelpe på å få høre at en vanlig fødsel går helt fint også. :) Skulle jo egentlig få keisersnitt forrige gang da de estimerte han til å bli 5,5 kg, men han ble bare 4,3 og alle jordmødrene var enige om at dette kom til å gå helt fint, så da prøvde vi den vanlige veien først. 

Endret av mingus
  • Liker 1
Skrevet

Baby sitt hode satt fast i bekken. Etter x antall timer med pressrier uten fremdrift ble det ks. 

Anonymkode: 2048e...a2e

Skrevet
mingus skrev (34 minutter siden):

nedentil gror man jo så greit til igjen, jeg var ute og kjørte bil uten noe bry 2 dager etter fødsel. :) 

Det der er jo helt sinnsykt individuelt da. 

• Liker 8
Skrevet

De to gangene jeg fødte, skrev jeg fødselsplan over ønsker osv. Det opplyste de om da jeg ble skrevet inn noen uker før. Så hvis det gjelder kontroll, tar de hensyn til hva du ønsker underveis når det er igang. Jeg fødte med kun lystgass som smertestillende.  Det var vondt, men det gikk helt fint. Hadde glatt gjort det igjen, men nå er jeg for gammel.

Ganske fascinerende hvordan du gir deg hen til naturkreftene. Var oppe og gikk 15 min. etter fødsel.

De fleste fødsler går uten problem.  Husk at det er alltid skrekk eksempel du får høre om.

• Liker 2
Skrevet

Seteleie, lite fostervann og liten baby.

Anonymkode: dfdef...ddc

Skrevet

For at barnet skulle overleve..

Anonymkode: 52b31...2d9

Skrevet

Altså det mest politisk korrekte er jo å si at naturlig fødsel er langt bedre for mor og barn, og at keisersnitt involverer masse risiko. 

Men sannheten er jo at Norge er det landet i verden (med unntak av u-land) som pusher flest mulige til naturlig fødsel. I de fleste land benyttes kun keisersnitt ved f.eks seteleiefødsler, men i Norge forsøkes kvinner å tvinges gjennom naturlig fødsel. Selv om det ofte ender med keisersnitt.

Det er trygt å føde vaginalt i Norge, men det er også keisersnitt. Det er selvfølgelig risiko for komplikasjoner ved begge, men jeg har inntrykk av at å snakke om alle skadene mange får av vaginal fødsel er tabubelagt. Mørketallene er nok ganske store. Varige komplikasjoner av keisersnitt er sjeldne. Varige komplikasjoner av vaginal fødsel er relativt vanlig. Det er ikke få som sliter etter naturlig fødsel, det er dessverre sannheten. Men farlig er det ikke. 

Jeg var livredd for keisersnitt, men det endte med det til slutt allikevel. Da var jeg heldig å ha en fødselslege som forklarte meg dette. At keisersnitt er trygt i Norge. At det på ingen måte er like svart/hvitt som mange jordmødre skal ha det til. 

• Liker 11
Skrevet
Lillemymle skrev (18 minutter siden):

Altså det mest politisk korrekte er jo å si at naturlig fødsel er langt bedre for mor og barn, og at keisersnitt involverer masse risiko. 

Men sannheten er jo at Norge er det landet i verden (med unntak av u-land) som pusher flest mulige til naturlig fødsel. I de fleste land benyttes kun keisersnitt ved f.eks seteleiefødsler, men i Norge forsøkes kvinner å tvinges gjennom naturlig fødsel. Selv om det ofte ender med keisersnitt.

Det er trygt å føde vaginalt i Norge, men det er også keisersnitt. Det er selvfølgelig risiko for komplikasjoner ved begge, men jeg har inntrykk av at å snakke om alle skadene mange får av vaginal fødsel er tabubelagt. Mørketallene er nok ganske store. Varige komplikasjoner av keisersnitt er sjeldne. Varige komplikasjoner av vaginal fødsel er relativt vanlig. Det er ikke få som sliter etter naturlig fødsel, det er dessverre sannheten. Men farlig er det ikke. 

Jeg var livredd for keisersnitt, men det endte med det til slutt allikevel. Da var jeg heldig å ha en fødselslege som forklarte meg dette. At keisersnitt er trygt i Norge. At det på ingen måte er like svart/hvitt som mange jordmødre skal ha det til. 

Tror du er inne på noe her. Det er veldig tabu. Å være åpen om at man har skader og plager etter keisersnitt vil jeg tro er veldig mye mindre flaut enn å være åpen om underlivsskader. Hvilken kroppsdel er mest skambelagt, liksom? Sier seg selv at det er underlivet. Og ofte lite forståelse og medfølelse å få, man må bare regne med varige plager og et redusert sexliv.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Seteleie, lite fostervann og liten baby.

Anonymkode: dfdef...ddc

Hvorfor bør man ha keisersnitt med små babyer eller lite fostervann?

Anonymkode: 7cf63...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...