jpman Skrevet 19. januar 2022 #1 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Hei. For ca en måneds tid siden skrev jeg et innlegg her angående å studere medisin på kypros. Etter å ha lest litt på forskjellige nettsteder, har jeg lagt bort å studere i utlands (med unntak av Nederland, Tyskland samt skandinaviske land). Så da blir det å prøve å komme inn i Norge. Var veldig slack på vgs, trodde jeg skulle bli PT og leve av det resten av livet 🤭 Har noen femmere, mange firere, men og en del toere som er det som trekker ned snittet veldig, da i enkle lesefag som historie og religion. Er fra Nord Norge, så tenker å sikte meg inn på Medisin på UIT, da 60 % av medisinstudentene der skal ha Nord Norsk tilknytting. Om jeg har forstått det riktig, vil poenggrensen være 60,4 for meg (endrer seg jo hvert år men generelt sett). https://utdanning.no/utdanning/samordnaopptak.no/186740#:~:text=Nordnorsk kvote%3A 60.4.,-Troms%2FFinnmark%3A 61.8. Legger med linken, kan hende jeg har misforstått noe. Om jeg bruker 2 år på å ta opp fag, vil jeg få 8 alderspoeng, og med realfagene vil jeg da få 3 ekstrapoeng hvis jeg har forstått det riktig. Jeg må da ta opp 13 fag inkludert realfagene for å få totalt 60,4 poeng med alderspoengene og realfagspoengene, og ved å forbedre en femmer jeg har i engelsk til 6, vil jeg få 60,8 poeng totalt, og har da bedre sjanse på å komme inn. 14 fag er mye på to år, men ikke umulig slik jeg ser det. De fleste av fagene jeg skal ta opp er relativt enkle fag, bortsett fra realfagene selvfølgelig. Blir da 3-4 fag per semester, og tenker å ta 1 realfag per semester slik at det ikke blir alt for mye nytt å sette seg inn i på en gang. Noen som har noen tanker om denne planen, eller som evt har tatt mange fag selv som privatist? Er dette urealistisk på 2 år? Har ganske lett for å lære meg ting, men realfag handler vel mer om forståelse. Har litt interesse for fysikk fra før av, men har ikke mye kunnskaper. Setter pris på svar Endret 19. januar 2022 av jpman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Del Skrevet 19. januar 2022 En jeg kjenner godt gjør akkurat slik, tar opp 4 fag per semester med sikte om å komme inn på medisin på UiO. Så langt har han fått 6 i alle fag. Men nå skal det sies at han jobber veldig mye med fagene hver eneste dag, og sitter ofte på biblioteket til 9-10 om kvelden. Anonymkode: af8a1...f25 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Del Skrevet 19. januar 2022 Det går helt fint. De fleste jeg kjenner har tatt mer enn det av privatistfag, i tillegg til universitetsfag, per semester. Bare å bli vant til å lese mye før du begynner Anonymkode: 0ed0d...133 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Del Skrevet 19. januar 2022 Det kommer an på fagene og "timebelastning". Men generelt: ett ingeniørstudie har tre fag pr semester, om du ikke mestrer oppfriskning i 3-4 vgs-fag, hvor du allerede har noe grunnleggende kunnskaper, pr semester så vil du muligens også slite med å holde følge på ett så krevende studie som medisin. Anonymkode: 75ad7...0f3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer an på fagene og "timebelastning". Men generelt: ett ingeniørstudie har tre fag pr semester, om du ikke mestrer oppfriskning i 3-4 vgs-fag, hvor du allerede har noe grunnleggende kunnskaper, pr semester så vil du muligens også slite med å holde følge på ett så krevende studie som medisin. Anonymkode: 75ad7...0f3 Medisin er ikke så krevende. Det mest krevende er å komme inn. Etterpå er det plankekjøring. De har ikke engang karakterer. Bare bestått/ikke bestått. Anonymkode: 0542d...94b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpman Skrevet 19. januar 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Medisin er ikke så krevende. Det mest krevende er å komme inn. Etterpå er det plankekjøring. De har ikke engang karakterer. Bare bestått/ikke bestått. Anonymkode: 0542d...94b Kan du begrunne hvorfor det ikke er så krevende? Går du medisin eller kjenner noen som går der? Hvor mange timer bruker du eller de på studier utenom det obligatoriske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Medisin er ikke så krevende. Det mest krevende er å komme inn. Etterpå er det plankekjøring. De har ikke engang karakterer. Bare bestått/ikke bestått. Anonymkode: 0542d...94b Tja, både uenig og enig. Skal mye til å stryke som i falle helt ut, men det er folk som både stryker og som må gå året om igjen omtrent hvert år. Ikke fordi det er så veldig vanskelig, men fordi det er mye, og har man uflaks så får man nesten bare ting man ikke har lest på. I min tid var det årseksamener, og ikke noe definert pensum utover læringsmål, og det kunne være ganske heftig. Beståttgrensen er vel 60 eller 65%, så litt uflaks kan man ha. Tror jeg talte 17 fagområder på et av årene. Anonymkode: 0ed0d...133 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpman Skrevet 19. januar 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kommer an på fagene og "timebelastning". Men generelt: ett ingeniørstudie har tre fag pr semester, om du ikke mestrer oppfriskning i 3-4 vgs-fag, hvor du allerede har noe grunnleggende kunnskaper, pr semester så vil du muligens også slite med å holde følge på ett så krevende studie som medisin. Anonymkode: 75ad7...0f3 Har ikke tenkt på det slik. Er vel egentlig bare å finne studieteknikk, da jeg ikke har jobbet stort med noen fag før. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpman Skrevet 19. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, både uenig og enig. Skal mye til å stryke som i falle helt ut, men det er folk som både stryker og som må gå året om igjen omtrent hvert år. Ikke fordi det er så veldig vanskelig, men fordi det er mye, og har man uflaks så får man nesten bare ting man ikke har lest på. I min tid var det årseksamener, og ikke noe definert pensum utover læringsmål, og det kunne være ganske heftig. Beståttgrensen er vel 60 eller 65%, så litt uflaks kan man ha. Tror jeg talte 17 fagområder på et av årene. Anonymkode: 0ed0d...133 Jobber du som lege i dag? Spesialisering? Trives du, og ville du valgt likt om du fikk valget i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 19. januar 2022 #10 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) jpman skrev (3 timer siden): Hei. For ca en måneds tid siden skrev jeg et innlegg her angående å studere medisin på kypros. Etter å ha lest litt på forskjellige nettsteder, har jeg lagt bort å studere i utlands (med unntak av Nederland, Tyskland samt skandinaviske land). Så da blir det å prøve å komme inn i Norge. Var veldig slack på vgs, trodde jeg skulle bli PT og leve av det resten av livet 🤭 Har noen femmere, mange firere, men og en del toere som er det som trekker ned snittet veldig, da i enkle lesefag som historie og religion. Er fra Nord Norge, så tenker å sikte meg inn på Medisin på UIT, da 60 % av medisinstudentene der skal ha Nord Norsk tilknytting. Om jeg har forstått det riktig, vil poenggrensen være 60,4 for meg (endrer seg jo hvert år men generelt sett). https://utdanning.no/utdanning/samordnaopptak.no/186740#:~:text=Nordnorsk kvote%3A 60.4.,-Troms%2FFinnmark%3A 61.8. Legger med linken, kan hende jeg har misforstått noe. Om jeg bruker 2 år på å ta opp fag, vil jeg få 8 alderspoeng, og med realfagene vil jeg da få 3 ekstrapoeng hvis jeg har forstått det riktig. Jeg må da ta opp 13 fag inkludert realfagene for å få totalt 60,4 poeng med alderspoengene og realfagspoengene, og ved å forbedre en femmer jeg har i engelsk til 6, vil jeg få 60,8 poeng totalt, og har da bedre sjanse på å komme inn. 14 fag er mye på to år, men ikke umulig slik jeg ser det. De fleste av fagene jeg skal ta opp er relativt enkle fag, bortsett fra realfagene selvfølgelig. Blir da 3-4 fag per semester, og tenker å ta 1 realfag per semester slik at det ikke blir alt for mye nytt å sette seg inn i på en gang. Noen som har noen tanker om denne planen, eller som evt har tatt mange fag selv som privatist? Er dette urealistisk på 2 år? Har ganske lett for å lære meg ting, men realfag handler vel mer om forståelse. Har litt interesse for fysikk fra før av, men har ikke mye kunnskaper. Setter pris på svar Du har misforstått. Snittet på nordnorsk ordinær kvote var i fjor 62.3, blir nok litt høyere i år. 60.3 er bare for de som søker med førstegangsvitnemålet, altså kan de ikke inkludere fag de har tatt opp. Det var forøvrig ikke i nordnorsk kvote. Endret 19. januar 2022 av Kastanjefrø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpman Skrevet 19. januar 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 19. januar 2022 Kastanjefrø skrev (26 minutter siden): Du har misforstått. Snittet på nordnorsk ordinær kvote var i fjor 62.3, blir nok litt høyere i år. 60.3 er bare for de som søker med førstegangsvitnemålet, altså kan de ikke inkludere fag de har tatt opp. Det var forøvrig ikke i nordnorsk kvote. Kan godt hende du har rett, men står under poengrenser: Nordnorsk kvote: 60.4. Nordnorsk førstegangsvitnemålskvote: 51.8 Står og: I 2021 var laveste poenggrense for opptak til studiet: 68.0 i ordinær kvote (med evt. tilleggspoeng) 60.3 for søkere med førstegangsvitnemål, som er 21 år eller yngre Hvor står det 62,3? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 19. januar 2022 #12 Del Skrevet 19. januar 2022 jpman skrev (11 minutter siden): Kan godt hende du har rett, men står under poengrenser: Nordnorsk kvote: 60.4. Nordnorsk førstegangsvitnemålskvote: 51.8 Står og: I 2021 var laveste poenggrense for opptak til studiet: 68.0 i ordinær kvote (med evt. tilleggspoeng) 60.3 for søkere med førstegangsvitnemål, som er 21 år eller yngre Hvor står det 62,3? https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2021/uhg-poenggrenser-hovedopptaket-2021.xlsx du bestemmer selv hva du tror, men du vil se at jeg tar rett når du ikke er i nærheten av å komme inn med 60.8 i snitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Del Skrevet 19. januar 2022 jpman skrev (1 time siden): Jobber du som lege i dag? Spesialisering? Trives du, og ville du valgt likt om du fikk valget i dag? Ja, det gjør jeg. En mindre spesialitet, så kommer ikke til å si hvilken av hensyn til anonymitet Trives når jeg får holde på med faget, altså medisin og pasientbehandling. Blir sprø av administrasjon, ineffektiv kommunikasjon, mangel på støttepersonell og politikere som gjør alt annet enn å faktisk øke kapasiteten og gi oss det vi trenger. De prioriterer å innføre bøter... Blir også ganske lei av lange vakter. Vet ikke om jeg ville valgt likt. Har vært på nippet til å slutte flere ganger. Det som holder meg igjen er pasientene og kollegaer. Anonymkode: 0ed0d...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #14 Del Skrevet 19. januar 2022 Kom ikke Linni Meister inn på medisin? Hun kan jo ikke snakke rent engang. Anonymkode: 1ec50...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #15 Del Skrevet 19. januar 2022 Det hele handler om innstilling..er du innstilt på hard jobbing, er det null problem å ta alle fagene. Etterhvert som du lærer deg gode studieteknikker blir det plankekjøring. Men du må som sagt være innstillt på at det blir tøffe tak. Anonymkode: 05ceb...68b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #16 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kom ikke Linni Meister inn på medisin? Hun kan jo ikke snakke rent engang. Anonymkode: 1ec50...e1e Nei, i artiklene fra 2009 står det at hun skulle ta fag for å komme inn på medisin. https://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/linni-vil-bli-barnelege-2512117 Anonymkode: 63c5b...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpman Skrevet 19. januar 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 19. januar 2022 Kastanjefrø skrev (35 minutter siden): https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2021/uhg-poenggrenser-hovedopptaket-2021.xlsx du bestemmer selv hva du tror, men du vil se at jeg tar rett når du ikke er i nærheten av å komme inn med 60.8 i snitt Kastanjefrø skrev (38 minutter siden): https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2021/uhg-poenggrenser-hovedopptaket-2021.xlsx du bestemmer selv hva du tror, men du vil se at jeg tar rett når du ikke er i nærheten av å komme inn med 60.8 i snitt Ja, ser nå at det du sier stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpman Skrevet 19. januar 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, det gjør jeg. En mindre spesialitet, så kommer ikke til å si hvilken av hensyn til anonymitet Trives når jeg får holde på med faget, altså medisin og pasientbehandling. Blir sprø av administrasjon, ineffektiv kommunikasjon, mangel på støttepersonell og politikere som gjør alt annet enn å faktisk øke kapasiteten og gi oss det vi trenger. De prioriterer å innføre bøter... Blir også ganske lei av lange vakter. Vet ikke om jeg ville valgt likt. Har vært på nippet til å slutte flere ganger. Det som holder meg igjen er pasientene og kollegaer. Anonymkode: 0ed0d...133 Ser det ut som disse problemene kommer til å bli bedre i fremtiden? Må være utrolig frustrende å måtte forholde seg til dette når man helst vil bruke tiden på å hjelpe pasienter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #19 Del Skrevet 19. januar 2022 jpman skrev (16 minutter siden): Ser det ut som disse problemene kommer til å bli bedre i fremtiden? Må være utrolig frustrende å måtte forholde seg til dette når man helst vil bruke tiden på å hjelpe pasienter. Ja. Legeyrket kommer fortsatt til å miste sin status på grunn av slike ting den anonyme legen sa. Så tenk deg godt nøye om det er et godt valg å ta. Hvorfor vil du bli lege egentlig? Anonymkode: 2cce8...48e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #20 Del Skrevet 19. januar 2022 jpman skrev (25 minutter siden): Ser det ut som disse problemene kommer til å bli bedre i fremtiden? Må være utrolig frustrende å måtte forholde seg til dette når man helst vil bruke tiden på å hjelpe pasienter. Kommer heller til å bli verre. Var nettopp en mediesak om at Kjerkol ville at andre yrkesgrupper skulle avlaste oss... du kan banne på at det de innfører for å "avlaste oss" er noe som kommer til å ta oss enda lengre bort fra pasientene. Ikke kortere lister, mindre legevakt (eller i det minste en begrensning på hvor mye som er lovlig), mindre byråkrati, enklere forskrivning eller flere støttefunksjoner slik at vi får tid til å drive medisin...Men sannsynligvis noe sånt som innføring av primærhelseteam (dvs andre får pasientarbeidet, vi skal overse, administrere, koordinere og signere) og lignende. Det er ikke bare frustrerende, det er fortvilende og provoserende. Hva med å spørre de som faktisk vet hvor skoen trykker? Eller høre på oss? 🤷♀️ Anonymkode: 0ed0d...133 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå