Gå til innhold

Bursdag 4-åring - Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn på 3 år fyller 4 om noen uker.

Tidligere har hverken han eller vennene i barnehagen hatt annet enn familieselskap, og han har heller ikke ytret ønske om noe bursdagsselskap med vennene. Men nå, ett år eldre snakker han stadig om at han gleder seg til bursdagen sin, for da skal vennene fra barnehagen komme hjem til han for å feire.

Dette blir imidlertid litt vanskelig å få til slik vi ser det…For det første har vi korona-situasjonen som fortsatt preger samfunnet. Jeg har kun fått to doser av vaksinen og venter på tredje, men rekker den ikke før bursdagen. Vi har en baby på 12 uker i hus, og vi har ikke så god plass til å invitere alle guttene på avdelingen hjem hit. Det er heller ikke mulig å låne barnehagen til slike formål og ute-bursdag ser jeg kun som et aller siste alternativ pga det sure kalde været. Vi har heller ikke økonomi til å leie lokale. I forhold til korona og babyen føles det også ekstra utrygt å invitere hjem 10-12 barn + forelder når det blir så trangt om plassen.  

Samtidig går nå gutten vår og gleder seg til å ha selskap. Han får familieselskap, og det er barn tilstede der. Men det er venneselskap han vil ha og går og ser frem til. Ingen av vennene har vært hjemme hos ham før og han gleder seg til å vise frem rommet sitt og lekene sine. Vi har vurdert å invitere bestevennen fra barnehagen til en «bursdagsbytur» med en opplevelse (kino, besøk i dyrehagen eller lignende) + is og brus, som et alternativ. Denne vennen og foreldrene har vi møtt noen ganger utenom barnehagen og funnet på ting med i helgene. Men jeg vet ikke helt om det blir litt rart?

Et annet dilemma er at en av de andre vennene på avdelingen har bursdag like før min sønn. Jeg «frykter» at hvis de arrangerer fullt bursdagsselskap, så blir det en enda større forventning fra barnet om at han skal få det samme, og nedturen over å ikke få det blir desto verre. I fjor foreslo foreldrene til denne gutten at vi kunne arrangere felles bursdag for de to, men dette bortfalt pga korona. Så å ha fellesbursdag er jo et alternativ, men sønnen min gleder jo seg til å vise frem sit eget hus og feire sin egen dag.

Så hva ville dere gjort?
Dette er et I-landsproblem og han dør ikke av å kun markere bursdagen sin sammen med familien. Jeg vet. Men likevel føles det sårt å skulle ta i fra han denne gleden, når jeg ser hvor mye han ser frem til dette.
Så verdsetter innspill fra dere. 

Anonymkode: 350fa...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette får dere til!

Den absolutt enkleste løsningen for dere vil jo være å feire felles bursdag med det andre barnet - da er dere dobbelt opp med voksne, og hvis dere da f.eks. har råd til lekeland eller lignende er det en veldig «foreldrevennlig» løsning. Dette er jo spesielt fint med tanke på babyen - ideelt sett har dere noen som kan passe babyen i den halvannen/to timene selskapet foregår, men hvis ikke trenger dere jo egentlig ekstra hender hvis en skal passe den lille. 

Hvis ikke tenker jeg at dere bør prøve å få gjennomført en barnebursdag. Ang korona så dere jo i samme utvidete kohort med ungene i barnehagen og foreldrene deres uansett - og i en fireårsdag må man nok beregne en del foreldre.

Det jeg tenker er den enkleste løsningen hvis dere har dårlig plass er en kombi inne/ute-bursdag, hvor ungene kommer hjem til dere, spiser pølser og gelé og kake inne, gutten deres får vist frem rommet sitt, og så går dere ut og gjennomfører noen planlagte aktiviteter - eventyrsti eller hinderløype, for eksempel. Klassiske bursdagsleker som «halen på grisen» kan jo også gå bra ute.

Men 10-12 unger var ganske mange når de er så små - er det mulig å begrense dette naturlig på en eller annen måte? F.eks. invitere bare 2018-barna, eller bare guttene? Det kan jo bli overveldende for gutten deres også av så mange barn, og vanskeligere for dere å håndtere også.

Det er snakk om halvannen til to timer av livet deres, det kommer til å bli slitsomt og det kommer til å bli kaos, men det klarer dere! For de aller fleste foreldre er ikke barnebursdager noe lystbetont, men et nødvendig onde man må gjennom. 

Anonymkode: 3429a...d11

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår sønn på 3 år fyller 4 om noen uker.

Tidligere har hverken han eller vennene i barnehagen hatt annet enn familieselskap, og han har heller ikke ytret ønske om noe bursdagsselskap med vennene. Men nå, ett år eldre snakker han stadig om at han gleder seg til bursdagen sin, for da skal vennene fra barnehagen komme hjem til han for å feire.

Dette blir imidlertid litt vanskelig å få til slik vi ser det…For det første har vi korona-situasjonen som fortsatt preger samfunnet. Jeg har kun fått to doser av vaksinen og venter på tredje, men rekker den ikke før bursdagen. Vi har en baby på 12 uker i hus, og vi har ikke så god plass til å invitere alle guttene på avdelingen hjem hit. Det er heller ikke mulig å låne barnehagen til slike formål og ute-bursdag ser jeg kun som et aller siste alternativ pga det sure kalde været. Vi har heller ikke økonomi til å leie lokale. I forhold til korona og babyen føles det også ekstra utrygt å invitere hjem 10-12 barn + forelder når det blir så trangt om plassen.  

Samtidig går nå gutten vår og gleder seg til å ha selskap. Han får familieselskap, og det er barn tilstede der. Men det er venneselskap han vil ha og går og ser frem til. Ingen av vennene har vært hjemme hos ham før og han gleder seg til å vise frem rommet sitt og lekene sine. Vi har vurdert å invitere bestevennen fra barnehagen til en «bursdagsbytur» med en opplevelse (kino, besøk i dyrehagen eller lignende) + is og brus, som et alternativ. Denne vennen og foreldrene har vi møtt noen ganger utenom barnehagen og funnet på ting med i helgene. Men jeg vet ikke helt om det blir litt rart?

Et annet dilemma er at en av de andre vennene på avdelingen har bursdag like før min sønn. Jeg «frykter» at hvis de arrangerer fullt bursdagsselskap, så blir det en enda større forventning fra barnet om at han skal få det samme, og nedturen over å ikke få det blir desto verre. I fjor foreslo foreldrene til denne gutten at vi kunne arrangere felles bursdag for de to, men dette bortfalt pga korona. Så å ha fellesbursdag er jo et alternativ, men sønnen min gleder jo seg til å vise frem sit eget hus og feire sin egen dag.

Så hva ville dere gjort?
Dette er et I-landsproblem og han dør ikke av å kun markere bursdagen sin sammen med familien. Jeg vet. Men likevel føles det sårt å skulle ta i fra han denne gleden, når jeg ser hvor mye han ser frem til dette.
Så verdsetter innspill fra dere. 

De fleste feirer ikke barnebursdager hjemme før barna er 4år.  Men noen begynner desverre altfor tidlig. Om det er tilfelle at andre feirer så fikser dere det. Barnehage bursdager var de gøyeste :)

Anonymkode: 52d9f...d47

Skrevet

Forressten så pleier de å ta alle guttene eller jentene eller etter alder.  Evt bare guttene på samme alder. Hør hva som er vanlig der.

Anonymkode: 52d9f...d47

Skrevet

Jeg ville arrangert bursdag med besøk hjemme

Anonymkode: 04108...a95

Skrevet

Går an å begrense det med kjønn og alder eller begge deler, som noen her sier. Da blir det vel maks rundt 6-7, og ikke 10. 

Anonymkode: 04ab8...f65

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Går an å begrense det med kjønn og alder eller begge deler, som noen her sier. Da blir det vel maks rundt 6-7, og ikke 10. 

Anonymkode: 04ab8...f65

Jo de er 10 gutter på avdelingen. Alle født i 2018 utenom to som er født i 2017. Blir feil å utelate disse to bare for å få to færre gjester synes jeg. Dessuten leker min sønn mye med en av de. 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...