Gå til innhold

klarer ikke situps

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg klarer rett og slett ikke situps pga nakken.. alltid hatt det sli, uansett hvilken metod så gjør det ekstremt vondt i nakken.får smerter etter 2 3 stk..

finnes det andre måter å trene mage på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dikker på at du tar riktige sit-ups?

Core-trening på treningssenter skal være bra. Pilates og yoga hjelper med å styrke magemusklene. Jogging også.

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvis du får vondt i nakken vil jeg nesten tro du gjør øvelsene galt.

Skrevet

Jepp, det betyr nok at du ikke løfter overkroppen med magemusklene slik du skal, men drar kroppen opp på annen måte. Ta kun noen få hevelser i begynnelsen, der du tenker på kun å stramme magen. Ikke løft kroppen høyt opp heller, kun noen få cm over gulvet. Etterhvert som du får taket på musklene kan du ta mer i, og ta flere av gangen.

Et alternativ er jo også å trene statisk, dvs ta planken: du er i samme posisjon som når du skal ta push-ups, men lener deg på albuer. Så står du strakt med kroppen i noen minutter, så vil du merke det!

Uansett skal det være mulig for deg å ta sit ups, du må bare jobbe med å gjøre øvelsen riktig, hvis ikke vil det selvsagt gjøre vondt andre steder hvis du må overkompensere. :)

Skrevet

Hva med å bruke litt tid på å"finne"magemusklene skikkelig? Ligg på ryggen og trekk navlen ned mot ryggen, og "lim" korsryggen fast i gulvet.Jobb der en stund til du har kontroll på magemusklene.

Når du begynner med sit-pus, følg rådet over her om ikke å løfte så høyt. Dra opp med magen, ikke nakken!

Skrevet

Jeg hadde også det problemet før. Men etter at jeg begynte å tenke på at det er magen jeg skal jobbe med, så går det mye bedre. Press magen ned, istedenfor å løfte hodet opp. Skal ikke si at jeg aldri har vondt i nakken lenger, men det hjelper å tenke mage :)

Skrevet

Hvis du ikke klarer "sit ups" (antakelig fordi du gjør det feil og ikke bruker magen, slik det er nevnt før) kan du prøve "roll down"

Sitt opp med bena bøyd, fotsålene i gulvet, armene rett frem foran deg, skuldrene godt trukket ned i ryggen. Så starter du nederst i magen og ruller ned, virvel for virvel. Ta et lite stykke først og trekk deg opp igjen med magen virvel for virvel tilbake til utgangsposisjon. Etterhvert som du blir sterker og får mer kontroll, kan du rulle/trekke deg lenger og lenger ned. Prøv å gjøre øvelsen sakte og med kontroll fra magen.

Skrevet

jeg hadde det slik helt frem til jeg lærte hvordan man skulle gjøre det rett, noe de forklarer bra i pilatestrening.

nå opplever jeg overhode ikke vond nakke lenger, og jeg har alltid slitt med det i alle år før.

det som gjorde forskjellen for meg, var faktisk å lære at når jeg løfter overkroppen opp fra gulvet, så jobber jeg fra lungene/ribbeina, altså at du faktisk trekker sammen ribbeina, ikke løfter skuldrene fra bakken.

Det er startposisjon, SÅ jobber man opp med magemusklene.

teste ut litt musklene dine, du skal overhode ikke bruke skuldre, øvre rygg og nakke for å heve deg fra gulvet, de musklene skal faktisk kunne slappe av.

trekk inn ribbeina, og jobb med navlen så mye presset ned i gulvet du kan. (husk å pust bare... lett å glemme) :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...