Gå til innhold

Hvordan varsle samværsforelder om flytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

H orden varsler jeg samværsforelder om flytting ut av komunen? Er det en formell måte å gjøre det på, eller bare å gi beskjed?

Anonymkode: 5eb0c...3bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pr. lov kan du jo ikke gjøre det lenger. Praksisen er noe helt annet da den premierer sabotasje og økt konfliktnivå. 

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt å gjøre skriftlig, så du kan dokumentere at du har overholdt tidsfristen. Ellers ingen krav, sms eller epost går bra. 

Anonymkode: c8c54...6a9

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Pr. lov kan du jo ikke gjøre det lenger. Praksisen er noe helt annet da den premierer sabotasje og økt konfliktnivå. 

Det er feil. 

Anonymkode: c8c54...6a9

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Sitat

Regjeringen spesifiserer at  regler for flytting innenlands står i barneloven § 37. En forelder som har barnet boende fast hos seg kan bestemme at barnet skal flytte innenlands. Begge foreldre har en plikt til å varsle den andre ved flytting. Fristen er tre måneder før flytting.

Jeg tror kanskje ikke du er helt oppdatert som vist over. Jeg ville varslet skriftlig. 

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (8 minutter siden):

Ut av kommunen, ikke på tvers av landet eller ut av landet. Kommer fortsatt ril å bli samvær annenhver helg.

Skrevet

Bare send en sms hvor du skriver "vi flytter til xx den xx.xx."

Anonymkode: 69c5f...02f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ut av kommunen, ikke på tvers av landet eller ut av landet. Kommer fortsatt ril å bli samvær annenhver helg.

Det skal nå være en tungtveiende grunn for flytting av skolekrets og etter reglene så kan barna bli igjen til far når du velger å flytte. 

Jeg registrerer at det finnes de som velger å omgå denne regelen, men det innebærer et høyt konfliktnivå. Gjør du det må du også være klar over at hvis far er like rigid motsatt så er det du som sitter der barnløs. 

Endret av Hr. Aktiv
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (19 minutter siden):

Det skal nå være en tungtveiende grunn for flytting av skolekrets og etter reglene så kan barna bli igjen til far når du velger å flytte. 

Jeg registrerer at det finnes de som velger å omgå denne regelen, men det innebærer et høyt konfliktnivå. Gjør du det må du også være klar over at hvis far er like rigid motsatt så er det du som sitter der barnløs. 

Sakkyndig har anbefalt bosted hos meg og mener far ikke har omsorgsevne til å ha daglig omsorg for barnet. Konfliktnivå fra far er der at det er ubehagelig for barnet om far møter på meg eller mine særkullsbarn v henting og levering eller tilfeldig ute. Jeg er allerede den som tar meg av alt det praktiske så det er ikke noe far har interesse av. Når det gjelder følge opp samvær og barnets kontakt med far har jeg altod strekt meg langt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sakkyndig har anbefalt bosted hos meg og mener far ikke har omsorgsevne til å ha daglig omsorg for barnet. Konfliktnivå fra far er der at det er ubehagelig for barnet om far møter på meg eller mine særkullsbarn v henting og levering eller tilfeldig ute. Jeg er allerede den som tar meg av alt det praktiske så det er ikke noe far har interesse av. Når det gjelder følge opp samvær og barnets kontakt med far har jeg altod strekt meg langt.

Dette er noe alle sier. Barneloven verner ikke om barna og favoriserer de som tyr til selvtekt. Det er heller ingen bevisbyrde for evt. beskyldninger og med det gjør det lett for kyniske å utnytte akkurat det til egen fordel. Dvs. den som blir belastet med beskyldningene må selv bevise sin uskyld. Det er heller ingen tvang i loven. Dette er det stikk motsatte på hva som foregår innen f.eks. strafferett. 

Slik barneloven praktiseres i dag så byr den på store utfordringer mtp. troverdighet og rettssikkerhet rundt de som rammes hardest nemlig barna. 

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (26 minutter siden):

Tull- som vanlig fra denne brukeren. 

Det er selvsagt ingen automatikk i at barna «flyttes til far» dersom mor velger å flytte. Det skal i såfall vurderes, basert på barnets beste. Og det er ikke gitt at det IKKe er til barnets beste å flytte sammen med mor. 

Send en skriftlig melding, TS, så er det gjort riktig. Og siden sakkyndig har vært inne i bildet så antar jeg at du også har/har hatt advokat, det er alltid mye lurere å stole på rådgivning fra dem, enn fra tilfeldige brukere (enn si bitre menn) her på KåGe.

• Liker 4
Skrevet
regine skrev (3 minutter siden):

Tull- som vanlig fra denne brukeren. 

Det er selvsagt ingen automatikk i at barna «flyttes til far» dersom mor velger å flytte. Det skal i såfall vurderes, basert på barnets beste. Og det er ikke gitt at det IKKe er til barnets beste å flytte sammen med mor. 

Send en skriftlig melding, TS, så er det gjort riktig. Og siden sakkyndig har vært inne i bildet så antar jeg at du også har/har hatt advokat, det er alltid mye lurere å stole på rådgivning fra dem, enn fra tilfeldige brukere (enn si bitre menn) her på KåGe.

Hva er tull?

Skrevet

Du melder skriftlig til barnefar, tror det er 3 måneder før du skal flytte. Har barna fast bosted hos deg så har du lov å flytte så lenge det ikke går utover f.eks 50/50. Jeg flyttet til en annen kommune, var ikke noe problem, sendte far skriftlig beskjed og det var ikke noe han kunne gjøre. Han hadde samvær fredag-søndag hver annen helg. Bodde i samme kommune, nå bor vi ca 25-30min fra hverandre. Bodde tidligere ca 15 min fra, ikke samme skolekrets,

Det er ikke sånn at du aldri skal kunne flytte når du ikke bor sammen med barnefar

Anonymkode: 76d38...9e7

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Hva er tull?

Dine påstander. Vis hvor det står i barneloven.

TS: du varsler bare skriftlig, enten sms eller e-post. 

Anonymkode: 2c378...ff3

Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/#KAPITTEL_6
§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51.

Anonymkode: 2c378...ff3

Skrevet

Om du flytter til kommune der samværsordningen ikke røres, skal det vel ikke være noe problem. Eneste er vel om de evnt bytter skolekrets. Vi flyttet til nabo kommune. Men hadde fortsatt 50/50 deling 

Anonymkode: f6255...d79

Skrevet

Som andre skriver her, å melde flytting må gjøres skriftlig. 

Anonymkode: 7f369...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...