AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Del Skrevet 19. januar 2022 Hei, jeg er en 16-17 år gammel gutt (for og anonymisere litt) Jeg har prøvd alt inkludert profesjonell hjelp men jeg klarer ikke mer nå jeg er faktisk helt utbrent. Jeg klarer ikke flere nedstenginger med digital undervisning, og ikke se et levende menneske på uker. Når skolen akkurat har åpnet igjen, går det ikke mange ukene før vi er i total lockdown igjen. Disse nedstengingene har ødelagt meg helt mentalt, og jeg kommer meg aldri ut av denne depresjonen som nå har vart i 2 år siden korona tok fyr. Vær så snill og ikke send linker til nettsider eller telefonnumre til mental helse telefoner, jeg vet de eksister men det hjelper meg ekstremt lite. Anonymkode: c41a1...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 19. januar 2022 #2 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, jeg er en 16-17 år gammel gutt (for og anonymisere litt) Jeg har prøvd alt inkludert profesjonell hjelp men jeg klarer ikke mer nå jeg er faktisk helt utbrent. Jeg klarer ikke flere nedstenginger med digital undervisning, og ikke se et levende menneske på uker. Når skolen akkurat har åpnet igjen, går det ikke mange ukene før vi er i total lockdown igjen. Disse nedstengingene har ødelagt meg helt mentalt, og jeg kommer meg aldri ut av denne depresjonen som nå har vart i 2 år siden korona tok fyr. Vær så snill og ikke send linker til nettsider eller telefonnumre til mental helse telefoner, jeg vet de eksister men det hjelper meg ekstremt lite. Anonymkode: c41a1...5cc Hva med en kjæreste, en hund eller den beste anti-depressiven som finnes: sjokolade. Du må også leve for å se neste episode av star trek. Endret 19. januar 2022 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 19. januar 2022 #3 Del Skrevet 19. januar 2022 Hva tenker du gode grunner til å leve? Hvis det er sosiale relasjoner så er det beste forslaget mitt å prøve å finne ut hvem som har det på samme måte og omgås dem utendørs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Del Skrevet 19. januar 2022 Unge G. Vær positiv, alt dette tar slutt en gang det også. Prøv og kom deg ut vær med venner osv om det er en mulighet. Begynn på sport og vær sosial igjennom det. Kampsport (muai thai, boxing, bjj) kan være en fin greie og begynne med som kommer til og la deg være sosial. Gå på treningstudio. Gjør et eller annet som kan dra deg opp av gjørma, Og ta deg selv i det hvis du merker at du kommer i et negativt tankesett. Du er ung å det høres kanskje litt klisje ut men det kommer til og bli bedre det lover jeg deg. M 29 Anonymkode: 0102a...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 19. januar 2022 #5 Del Skrevet 19. januar 2022 Jeg tror ikke det vil bli nedstengninger på samme måte ettersom Omikron er ikke i samme grad fører til farlig sykdom som tidligere varianter. Jeg tror du må tenke at nå skal du konsentrere deg om å leve ditt liv. Sett deg små mål på ting du har lyst til å oppnå. Enten det er å være mer sosial, skate, stå på ski, glede deg til sommeren, dra på en festival da, konsert. Ta vare på deg selv, spis riktig, spis vitaminer og få deg luft. Søvn er veldig viktig. Bygg deg opp, avled tankene dine når de blir vonde og mørke. Vær sosial. Inviter noen med på noe. Januar er en ekstra tung måned for mange. Det er dårlig vær, mørkt og kaldt. Men våren kommer snart...og med det lyset. Hva er du setter pris på i livet, og hva er du gleder deg til? Hva er du har gått glipp av som du kan ha lyst å gjøre det neste året? Alle skal dø en gang, men det er jo fordel å leve først i det ene livet du har. Nå har du følt at alt har vært satt på vent i to år. Da er det vel på tide å snu det hele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Del Skrevet 19. januar 2022 Jeg har vært ung og deprimert en gang i tiden jeg også. Dette er ikke for å bagatellisere din depresjon, men en vennlig påminnelse om at unge mennesker har en tendens til å tro at det de føler kommer til å vare for evig. Big mistake. Skulle ønske jeg forstod det da jeg var yngre. Om en voksen fyr hadde fortalt det til meg da så hadde jeg mest sannsynlig gitt f uansett, men... tenkte jeg bare skulle si det allikevel. Det kommer til å gå over. En annen fin ting er at du er såpass ung. 16 år er latterlig ungt. Og du har et helt lang liv foran deg med så mye spennende og fint som du aldri kan forestille deg nå - spesielt når du er deprimert. Nye vennskap, reiser, opplevelser, kjæreste(r). Ta en dag om gangen du. Hvis du klarer å finne én eneste ting som gjør deg et lite hakk mere glad, så hold på det. Da jeg gikk gjennom min værste depresjon så var det egentlig bare kaffe som gjorde meg glad. Hjemmelaget iskaffe med krem. Det var det eneste jeg så fram til, hehe. Men det holdt meg i livet nok til at depresjonen klarte å slippe taket litt etter litt. Så vil jeg også si at du har min fulle sympati. Jeg synes samfunnet har behandlet de unge urettferdig. De unge må lide for at vi skal beskytte de eldre. Da jeg var yngre og bodde utenlands kom finanskrisen som en knytneve i ansiktet og slo meg og flere andre på min alder langt ned i bakken. Det var en ufattelig tung periode med arbeidsløshet og usikkerhet og mangel på husrom i mitt tilfelle. Total håpløshet i flere år. Men jeg stablet meg på beina igjen. Man må bare finne styrke i seg selv. Selv om det å gjøre skolearbeid krever all den styrken du eier og har, så kom deg igjennom det. Bare gjør ditt beste. Du er den som har mest innflytelse på din egen psyke og ditt eget liv. Mye handler om hva man tenker. Tankenes makt. Ja, også finn andre mennesker i samme bås. Galgenhumor er sunt i tunge stunder. Anonymkode: 066f0...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 19. januar 2022 #7 Del Skrevet 19. januar 2022 Kjære trådstarter, Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen, Matas, moderator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg