Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har lenge vært et problem at skoler i grisgrendte strøk blir lagt ned i stort tempo. Med hjemmeskole kan alle bo der de vil. Kommunene trenger ikke bygge noen skole. Lærere kan være hvor de vil og undervise et fast antall elever.

De elevene som liker å være sosial kan avtale det seg i mellom og bosette seg i nærheten av hverandre. Skolen bør konsentrere seg om undervisning og overlate sosialisering til den private sfære.

Hjemmeskole er fremtiden.

Anonymkode: 38f37...61a

Skrevet

Nei. Stakkars barn som da blir avskåret fra alt av sosial kontakt og lekekamerater fordi foreldrene tar dårlige valg om hvor de skal bosette seg. For ikke å nevne alle saker som burde vært grepet fatt i av barnevern, PPT osv. som da aldri vil bli oppdaget. 

Anonymkode: f8f8a...caf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har lenge vært et problem at skoler i grisgrendte strøk blir lagt ned i stort tempo. Med hjemmeskole kan alle bo der de vil. Kommunene trenger ikke bygge noen skole. Lærere kan være hvor de vil og undervise et fast antall elever.

De elevene som liker å være sosial kan avtale det seg i mellom og bosette seg i nærheten av hverandre. Skolen bør konsentrere seg om undervisning og overlate sosialisering til den private sfære.

Uenig. Hva med de som sliter med sosialisering? Jeg hadde elsket hjemmeskole - men hadde veldig godt av å gå på skole og møte andre. 

Anonymkode: fc4e0...930

• Liker 3
Skrevet

Sosialisering er viktig for utvikling av barns hjerne og for at de skal fungere som produktive mennesker i den virkelige verden. Så en dokumentar om en mann som hadde vokst opp på en øy alene med familien. Han hadde så store problemer med sosial angst osv at han nå er ufør.

Anonymkode: 2ce28...4d6

• Liker 3
Skrevet

Vi har allerede en generasjon der det nærmest er mer vanlig enn uvanlig å ha sosial angst. Som nekter å ta telefonen når det ringer. Og som tror at hele verden sirkulerer rundt dem, og at også en arbeidsgiver skal ta alt mulig av hensyn. Som nekter å ta ordet i en forsamling. 

Så selvfølgelig er hjemmeskole tidenes dårligste idé. Barn må sosialiseres fra ung alder, og til tider presses inn i situasjoner som er ubehagelig (det er bare ubehagelig, ikke farlig), det er slik utvikling skjer. 

Anonymkode: c185a...085

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du sier er at nettundervisningen vil bli mer avansert. Det stemmer allerede, men folk bruker sjelden de tilbud som finnes.

1. MOOc kurs fra verdens største universitet. coursera, edX etc (disse er ofte gratis) 

2. Youtube forelesninger, eller video forelesninger via andre åpne portaler

3. Wonderium, masterclass, c-span history lectures, gresham.ac.uk eller curiosity stream

4. portaler som http://videolectures.net/ (her er en jeg lagde http://nettskolen.indieauthor.me/)

5. Radio stasjoner som min https://historyradio.org/, som https://radionewark.org/, https://www.nsf.gov/news/special_reports/apps/ eller andre

6. University of california television https://www.uctv.tv/ (gigantisk gratis video archive, gratis utdannings Tv. Litt tørt)

7. Animerte kart fra youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PLbD5dRtCRLf2uxqymUo6MSucoUH9AvdJJ eller andre steder https://orbis.stanford.edu/ eller  https://www.the-map-as-history.com/ etc

8. Dokumentarfilmaggregatorer som https://topdocumentaryfilms.com/ eller https://documentaryheaven.com/

9. Data visualiseringsverktøy som https://www.tableau.com/ eller https://www.gapminder.org/

10: Ted presenteasjoner https://www.ted.com/talks

Problemet under pandemien var ensomheten som fulgte med isolasjonen hjemme. Studentene strevde med displin og motivasjon fordi de ble fratatt fysisk kontakt med mennesker

Endret av Michaelhe
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hørtes ut som om den fremtiden vil by på mange ensomme, isolerte mennesker som av mangel på sosialkompetanse heller ikke vil evne å sosialisere. 

Anonymkode: fcffe...708

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hørtes ut som om den fremtiden vil by på mange ensomme, isolerte mennesker som av mangel på sosialkompetanse heller ikke vil evne å sosialisere. 

Anonymkode: fcffe...708

Ikke nødvendigvis. Da jeg var student satt jeg i overfylte auditorier og tok notater. Nå kan man sitte hjemme, spole tilbake og se på nytt. Se video illustrasjoner, animerte kart, diagram osv.  Tiden på universitetet kan da benyttes til interaksjon med kvalifisert personale. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet
Michaelhe skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Da jeg var student satt jeg i overfylte auditorier og tok notater. Nå kan man sitte hjemme, spole tilbake og se på nytt. Se video illustrasjoner, animerte kart, diagram osv.  Tiden på universitetet kan da benyttes til interaksjon med kvalifisert personale. 

Traff to av mine beste venninner da vi tilfeldigvis satt ved siden av hverandre første dagen på studiet. Traff flere andre venninner på lesesal. Og traff min mann over en bok vi begge tilfeldigvis skulle kjøpe rett etter forelesning. 

Så jeg liker ikke tanken på hva livet mitt ville vært uten forelesningssalene 😅

Det var bare en digresjon... Jeg har truffet gode mennesker i studentforening og på fest også. Men hvem vet med hjemmeskole? Kanskje jeg hadde vært så sosialt usikker at jeg aldri hadde vært med i noen forening, eller andre settinger der man møtte nye mennesker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Traff to av mine beste venninner da vi tilfeldigvis satt ved siden av hverandre første dagen på studiet. Traff flere andre venninner på lesesal. Og traff min mann over en bok vi begge tilfeldigvis skulle kjøpe rett etter forelesning. 

Så jeg liker ikke tanken på hva livet mitt ville vært uten forelesningssalene 😅

Det var bare en digresjon... Jeg har truffet gode mennesker i studentforening og på fest også. Men hvem vet med hjemmeskole? Kanskje jeg hadde vært så sosialt usikker at jeg aldri hadde vært med i noen forening, eller andre settinger der man møtte nye mennesker. 

Du kan vel gå på fest, selv om du ser en forelesning hjemme? Du kan møte mannen på kolokvie? Der snakker de jo? En forelesning er en passiv greie, som oftest. 

Skrevet
Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Du kan vel gå på fest, selv om du ser en forelesning hjemme? Du kan møte mannen på kolokvie? Der snakker de jo? En forelesning er en passiv greie, som oftest. 

Vel, her er det vel grunnskole det er snakk om? 🤔 Tror de færreste universitet og høyskoler ligger i «grisgrendte strøk» og står i fare for nedleggelse. 😅🙈

Flere digitale løsninger på permanent basis for høyere utdanning behøver ikke være bare negativt, all den tid det vil gjøre høyere utdanning mer tilgjengelig for de som ikke har mulighet til å flytte til studiestedet, eller ikke kan følge forelesninger på et bestemt tidspunkt pga. jobb eller andre forpliktelser. Så det ville kunne ha bidratt til høyere utdannings-og kunnskapsnivå blant befolkningen, og det er jo positivt. I tillegg ville unge studenter ikke nødvendigvis måtte flytte fra nettverket sitt for å studere, slik at de i mindre grad hadde vært ensomme fordi de er nye på studiestedet og ikke kjenner noen. Samtidig så er det jo en viktig del av løsrivningsprosessen og det å bli voksen for mange at man flytter for seg selv til et nytt sted og lærer å stå på egne ben, samt at mange nok har godt av å komme seg vekk fra miljøet de er i og til et nytt sted fullt av mennesker som er i samme situasjon. Så det blir jo litt både og. Men med et arbeidsliv som i større grad dreies mot at man kan gjøre jobben fra hvor som helst vil muligheten til også å studere hjemmefra f. eks. kunne bidra til å redusere fraflyttingen fra småsteder. 

Men hjemmeskole i grunnskolen? NEI! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, her er det vel grunnskole det er snakk om? 🤔 Tror de færreste universitet og høyskoler ligger i «grisgrendte strøk» og står i fare for nedleggelse. 😅🙈

Flere digitale løsninger på permanent basis for høyere utdanning behøver ikke være bare negativt, all den tid det vil gjøre høyere utdanning mer tilgjengelig for de som ikke har mulighet til å flytte til studiestedet, eller ikke kan følge forelesninger på et bestemt tidspunkt pga. jobb eller andre forpliktelser. Så det ville kunne ha bidratt til høyere utdannings-og kunnskapsnivå blant befolkningen, og det er jo positivt. I tillegg ville unge studenter ikke nødvendigvis måtte flytte fra nettverket sitt for å studere, slik at de i mindre grad hadde vært ensomme fordi de er nye på studiestedet og ikke kjenner noen. Samtidig så er det jo en viktig del av løsrivningsprosessen og det å bli voksen for mange at man flytter for seg selv til et nytt sted og lærer å stå på egne ben, samt at mange nok har godt av å komme seg vekk fra miljøet de er i og til et nytt sted fullt av mennesker som er i samme situasjon. Så det blir jo litt både og. Men med et arbeidsliv som i større grad dreies mot at man kan gjøre jobben fra hvor som helst vil muligheten til også å studere hjemmefra f. eks. kunne bidra til å redusere fraflyttingen fra småsteder. 

Man har ikke et valg om det er en helsekrise. Men nå kan du trøste deg med at det ser ut til at det brenner ut. Skillet mellom alvorlig sykdom og død og antall smittede har økt. Hvis tallene for sykdom og død synker langt under de for influensa, hva handler hysteriet da om? 

Endret av Michaelhe
Skrevet

Det er litt interessant at fjernundervisning/hjemmeundervisning er normalt og akseptert i andre land (eksempelvis Australia), men i Norge er dette sett på som fandens oppfinnelse.

Anonymkode: b8804...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vil du heller at barnet går på en skole med to andre elever? Hvor den ene til og med går i trinnet over? Eller vil du at barnet skal bruke 4 timer på transport til og fra skolen hver dag? Eller kanskje flytte på hybel for å gå på vgs før barnet egentlig er klar for det?

Er det ikke bedre at barnet får bo hjemme med foreldre og går på digital skole med 30 andre barn fra rundt om i landet på egen alder?

Anonymkode: 9e80d...7af

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble mobbet og holdt på utsiden av klassemiljøet da jeg gikk på barneskolen. Kunne også oppleve vonde ting på skoleveien, og bekymret meg veldig over både skolen og skoleveien. Gjorde det godt i alle fag, men strevde virkelig med å holde fokuset på fagene når det sosiale var så jævlig. Drømte om hjemmeskole daglig. Hadde uansett venner i nabolaget og i kirken jeg gikk i.

Mine foreldre kunne selvsagt flyttet, men de ga litt blaffen i meg og min psyke. Da jeg var 12 tenkte jeg å ta livet mitt, og de fikk vite det noen år senere, men de tok det ikke så tungt. Ingen skade skjedd, liksom.

Når barn har en så jævlig skolehverdag så unner jeg dem hjemmeskole. For noen kan det bety alt i hele verden. 

Anonymkode: 13874...cf8

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Michaelhe skrev (23 minutter siden):

Hvem skal du gå på fest sammen med, hvis du er ny i byen og ikke kjenner noen? Hvem skal du ha kollokvium med?

Det du sier om undervisning på nett, mulighet for å spole tilbake og så videre høres veldig bra ut i teorien. Dessverre viser erfaring at det ikke fungerer for de fleste. Har man mulighet til å se forelesning når man vil, har man også mulighet til å utsette det. Er forelesningen fysisk, må du være der når den går, og du er nødt til å følge med, du kan ikke lene deg på at du kan se den igjen senere. I tillegg får foreleser respons fra studentene, selv i store saler. Han eller hun ser om de fleste henger med eller om alle har falt ut. I tillegg kan de jo stille spørsmål, både til foreleseren og hverandre. Det er ikke det samme å forelesning for et stumt kamera.

For noen passer fjernundervisning bra, men dette er gjerne de samme som klarte seg fint på brevkurs før i tiden. Det er bra om det kommer flere slike tilbud (som også kan kombineres med jobb, familie og bolig på avsidesliggende steder), men man må ikke tro at dette kan erstatte dagens skoler for den store massen av studenter. 

Anonymkode: ef306...d89

Skrevet

Jeg er lærer. Det er både positive og negative sider ved hjemmeundervisning. Det negative er jo at det sosiale mangler, nå som de ikke får det på andre arenaer. Og noen få elever får vi ikke kontakt med. De leverer ikke noe skolearbeid, og foreldre hjelper ikke til. Noen elever trenger faglig støtte og tilpasninger, som er vanskelig over nett.

Det positive er at elevene får mer ro og konsentrasjon om skolearbeidet. Flere av mine elever leverer bedre oppgaver på hjemmeskole enn de gjør i skolen. I klasserommet er mange av mine elever mye opptatt av å vandre rundt og skravle 😛 De gjør det sikkert litt på hjemmeskole også, tar seg pauser når de vil osv, men da forstyrrer de i hvertfall ikke andre. Noen av elevene mine har prøvd å "bråke" når vi har vært på teams, altså rope masse tull inn i mikrofonen, eller legge ut tull i chatten, men da bare muter/ sletter jeg. Og det er null konflikter på hjemmeskole. Innimellom må jeg bruke en hel time på skolen i å ordne opp I konflikter mens resten av klassen bare må vente. Men samtidig er jo konfliktløsning god lærdom. 

Jeg må innrømme at det hadde vært litt digg med en blanding,  da. To dager i uken hjemmeskole hvor de jobber intensivt med et godt planlagt og tilpasset opplegg. Med hjemmeskole har jeg også mye bedre tid til å gi gode tilbakemeldinger på elevenes arbeider, for det er ingenting som distraherer meg. Ofte brukes tiden i klasserommet til å passe på at elevene gjør det de skal og ikke forstyrrer, ikke nødvendigvis hjelpe de med skolearbeidet.

Anonymkode: 1b6f0...15f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for permanent hjemmeskole. Som flere har nevnt. Sosialisering er foreldres ansvar å srøge for. Lærere skal konsentrere seg om undervisning. Det er bare fordel å skille mellom undervisning og sosialisering.

Med hjemmeskole trenger ikke kommunene å bygge og drifte dyre skolebygg. I tillegg er bemannig mye lettere å løse.

Hvis en lærer en sykemeldt er det mye lettere å hente inn en vikar når man kan velge en fra hvor som helst i landet. Det spiller ingen rolle hvor vikaren befinner seg fysisk. Det er en enorm fordel.

Sosialisering bør som sagt foreldre ta ansvar for. Ikke skolen.

Anonymkode: 13893...a99

• Liker 1
Skrevet

MÅ elever ha sosialisering på skolen? Er ikke det en av tingene man kan gjøre på fritidsaktiviteter? 

Den største utfordringen med noe sånt tror jeg vil være at små barn ikke kan være alene hjemme.

Anonymkode: c682e...5a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem skal du gå på fest sammen med, hvis du er ny i byen og ikke kjenner noen? Hvem skal du ha kollokvium med?

Det du sier om undervisning på nett, mulighet for å spole tilbake og så videre høres veldig bra ut i teorien. Dessverre viser erfaring at det ikke fungerer for de fleste. Har man mulighet til å se forelesning når man vil, har man også mulighet til å utsette det. Er forelesningen fysisk, må du være der når den går, og du er nødt til å følge med, du kan ikke lene deg på at du kan se den igjen senere. I tillegg får foreleser respons fra studentene, selv i store saler. Han eller hun ser om de fleste henger med eller om alle har falt ut. I tillegg kan de jo stille spørsmål, både til foreleseren og hverandre. Det er ikke det samme å forelesning for et stumt kamera.

For noen passer fjernundervisning bra, men dette er gjerne de samme som klarte seg fint på brevkurs før i tiden. Det er bra om det kommer flere slike tilbud (som også kan kombineres med jobb, familie og bolig på avsidesliggende steder), men man må ikke tro at dette kan erstatte dagens skoler for den store massen av studenter. 

Anonymkode: ef306...d89

Du leser jo dette som fanden leser bibelen. Jeg sier mer kontakt, mer interaksjon med mennesker. Det som automatiseres er den passive undervisingen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...