Gå til innhold

Visste dere at det koster 370 kroner for å snakke med ambulant akutt team hvis du ikke har frikort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det visste ikke jeg før jeg ringte dem. Så jeg fikk sjokk. Da er det billigere å ringe til Mental Helse sin hjelpetelefon og snakke med en av dem istedenfor. Det kommer jeg til å gjøre, for jeg har ikke råd til å betale så mye.

Anonymkode: 06e87...558

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egenandel på alle helsetjenester som ytes fra helsevesenet. Lavterskeltilbud som Mental helse er «gratis» (de lever av offentlige tilskudd, altså våre penger).

Anonymkode: 1b6ff...979

• Liker 14
Skrevet

Jeg bor i utlandet med en lønn på ca. halvparten av en under gjennomsnittlig norsk lønn, og til og med jeg har råd til det. Opptil flere ganger årlig. Med det sagt så synes jeg at frikort ordningen er idiotisk, det er et såpass lavt beløp at alt heller bør være gratis. 

Anonymkode: b74f5...01a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i utlandet med en lønn på ca. halvparten av en under gjennomsnittlig norsk lønn, og til og med jeg har råd til det. Opptil flere ganger årlig. Med det sagt så synes jeg at frikort ordningen er idiotisk, det er et såpass lavt beløp at alt heller bør være gratis. 

Det er veldig mange som ikke får frikort i løpet av et år, enkelte er bare hos legen en gang i skuddåret. Jeg får dessverre frikort hvert år. Hensikten med egenandelen er å begrense folks (mis)bruk av offentlige helsetjenester. Jeg synes egenandelene bør heves og at folk som ikke stiller til avtalt time må betale den reelle kostnaden for det (lønn til spesialisten, lønn til administrasjonen som organiserte det, lokalleie m.v.). 

Anonymkode: 1b6ff...979

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 5.09):

Med et kronisk syk ungdom i hus med tidvis mye bruk av helsevesenet, er jeg sjeleglad når hun har nådd taket for frikort.

• Liker 8
Skrevet

Ja.....det er jo ikke dyrt. 

• Liker 2
Skrevet

Å gå til psykisk helse i kommunen er gratis og mye bedre enn dps som koster 400 pr gang👏

Anonymkode: 22599...ed6

• Liker 1
Skrevet

Folk som har behov for å ringe dem er vel ikke de som har mest av økonomiske ressurser i utgangspunktet. Dette burde vært gratis. Blir omtrent som å betale for kjøreturen med ambulanse til sykehuset når man holder på å krepere av hjerneblødning.

Anonymkode: 28ad3...686

• Liker 7
Skrevet

Jeg betalte 650kr timen hos privat psykolog (som sov under timene) 😐 Synes ikke 370 er veldig mye egentlig, ofte handler det om prioriteringer 

Anonymkode: 67bae...7f6

• Liker 1
Skrevet

For et par år siden fikk jeg frikort allerede i begynnelsen av februar 🙈

Et lite tips til dere som kanskje ikke er klar over det (jeg var omtrent "i dag gammel" da jeg fant ut) at om dere bor mer enn en mil (tror jeg det var) fra behandlingssted, så kan reiseutgifter dekkes av Pasientreiser. Egenandelen går på frikortgrensa, og når den er nådd, så får man penger tilbake. Det er enkelt å søke refusjon via Helsenorge.

• Liker 1
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (2 minutter siden):

For et par år siden fikk jeg frikort allerede i begynnelsen av februar 🙈

Et lite tips til dere som kanskje ikke er klar over det (jeg var omtrent "i dag gammel" da jeg fant ut) at om dere bor mer enn en mil (tror jeg det var) fra behandlingssted, så kan reiseutgifter dekkes av Pasientreiser. Egenandelen går på frikortgrensa, og når den er nådd, så får man penger tilbake. Det er enkelt å søke refusjon via Helsenorge.

Hehe, ja, jeg har også fått det så tidlig en gang. Jeg var student, så januar var en dyr måned.

Skrevet

Jeg har fått frikort i mars. Er nylig utskrevet fra DPS, å skal i psykisk helse hjelp i kommunen. Som er gratis

Skrevet
Zooey skrev (Akkurat nå):

Hehe, ja, jeg har også fått det så tidlig en gang. Jeg var student, så januar var en dyr måned.

😆

Jeg starta en utredning med time en gang i uka. Og en busstur på ca 2,5 timer hver vei, så kom frikortet raskt 😂

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk frikort sist uke…. Vanlige standard innkalte kontroller og medisiner, altså ikke timer til «hypokondersjekk» om dere skjønner…og en akuttsituasjon. og da er ikke alt på blå resept heller.  Har flere kroniske sykdommer som alle kreves forskjellige avdelinger på sykehuset. Jeg er veldig glad jeg bor i Norge som har denne ordningen.

Anonymkode: 04200...cbf

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er jo samme greie som å gå til DPS eller fastlegen. Man må betale egenandel. Om du ikke har råd så kan du spørre om NAV kan dekke det, ellers finnes det andre lavterskeltilbud som ikke koster penger. 

Skrevet

Hva gjør egentlig folk som ikke har krav på offentlig psykisk helsehjelp, men likevel trenger å prate med psykolog/psykiater? Jeg sliter meg angst og mistenker sterkt jeg har adhd uoppmerksom type. Får derimot ikke hjelp/utredning fordi jeg ikke blir prioritert. Det er ikke alvorlig nok. Dermed må alternative bli å gå til privat psykolog for å få hjelp. Men hvem vanlig dødelige arbeidklassefolk har råd til det når det koster over 1000 kr timen og man ikke får frikort?🙈 Er behandling for milde/moderate psykiske sykdommer kun for de rike?!😥

Anonymkode: c661d...009

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjør egentlig folk som ikke har krav på offentlig psykisk helsehjelp, men likevel trenger å prate med psykolog/psykiater? Jeg sliter meg angst og mistenker sterkt jeg har adhd uoppmerksom type. Får derimot ikke hjelp/utredning fordi jeg ikke blir prioritert. Det er ikke alvorlig nok. Dermed må alternative bli å gå til privat psykolog for å få hjelp. Men hvem vanlig dødelige arbeidklassefolk har råd til det når det koster over 1000 kr timen og man ikke får frikort?🙈 Er behandling for milde/moderate psykiske sykdommer kun for de rike?!😥

Man må ikke være alvorlig psykisk syk eller ha en alvorlig psykisk lidelse for å få hjelp av DPS, men man må ha et visst funksjonstap. Det spørs nok også litt på den enkelte DPS, hvem som vurderer henvisningen og kapasiteten de har. Noen ganger må man be om henvisning flere ganger før man får godkjent for eksempel, men om du kun har milde vansker og fungerer greit i hverdagen så vil de nok prioritere mennesker som trenger det mer. Det finnes andre tilbud for de med mildere vansker, som for eksempel Rask Psykisk Helsehjelp i kommunen. Ellers finnes det mange private psykologer som arbeider med avtale, slik som DPS. Dvs at du kun må betale egenandelen, også får du frikort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er ikke kun for rike. Ingen jeg kjenner med milde symptomer måtte til privat psykolog. Men man må ofte forklare tydelig for fastlegen hva man behøver, gjerne mase. Jeg antar du allerede har diagnosen angst, og da burde i hvertfall terskelen for å henvise deg videre være lav.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk som har behov for å ringe dem er vel ikke de som har mest av økonomiske ressurser i utgangspunktet. Dette burde vært gratis. Blir omtrent som å betale for kjøreturen med ambulanse til sykehuset når man holder på å krepere av hjerneblødning.

Anonymkode: 28ad3...686

Du betaler egenandel for den ambulansen altså, og for undersøkelser på akutten. Egen regning for evt røntgen/MR.

Men regningen får en gjerne samlet når en er klar for å utskrives.

Anonymkode: 0f529...516

• Liker 1
Skrevet
Miranda Bailey skrev (54 minutter siden):

Man må ikke være alvorlig psykisk syk eller ha en alvorlig psykisk lidelse for å få hjelp av DPS, men man må ha et visst funksjonstap. Det spørs nok også litt på den enkelte DPS, hvem som vurderer henvisningen og kapasiteten de har. Noen ganger må man be om henvisning flere ganger før man får godkjent for eksempel, men om du kun har milde vansker og fungerer greit i hverdagen så vil de nok prioritere mennesker som trenger det mer. Det finnes andre tilbud for de med mildere vansker, som for eksempel Rask Psykisk Helsehjelp i kommunen. Ellers finnes det mange private psykologer som arbeider med avtale, slik som DPS. Dvs at du kun må betale egenandelen, også får du frikort. 

Er nok en kombinasjon av flere ting for min del. Men handler nok litt om at jeg fikk en sjanse for 10 år siden som krevde at jeg sykemeldte meg fra nattevaktsstillingen min over lengre tid for å kunne følge det stramme programmet behandlingen jeg fikk tilbud om hadde. Jeg skulle få få psykologhjelp i 3 mnd med to-tre timer i uka. Før det var nestemann sin tur. Litt sånn rullebånd følelse. Den gang var jobben min med omtrent null sykefravær min store stolthet. Så valgte jobben fremfor behandling med sykemelding. Dermed ble jeg jo automatisk klassifisert som ‘lite alvorlig’. 

Er fortsatt usikker på om jeg ville valgt sykemelding. Men alternativet mitt måtte da altså blitt privat psykolog. Som jeg ikke har råd til.

Er usikker selv på hvor alvorlig det er ned meg. Fungerer i jobb pga tilrettelagt arbeid. Fungerer likevel dårlig i samfunnet til tider. Er nokså isolert og veldig glemsom. Glemmer avtaler, beskjeder, sjekke huskelister osv osv. Merker særlig etter jeg fikk barn hvor belastende det kan bli både for meg selv og de rundt meg. Angsten gjør at jeg unngår normale sysler i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...