Gå til innhold

Hvordan skal/burde babyen ligge til fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hodet ned, men hvilken side inni magen? Eller med ryggen mot min mage?

Babyen her har ligget ryggen mot min Venstre side, ansiktet mot Høyre og sparket i Høyre side. Men idag har han vært helt i hundre og sparket midt på magen, i Venstre siden og alt! Hva er ideelt før fødsel? 

Anonymkode: 122c3...76e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De flytter jo litt på seg når de ligger i magen, og da er de ikke slik at det ene er bedre enn det andre. Når du skal føde vrir babyen på seg litt gjennol fødekanalen, men jeg tror babyen helst skal kikke bakover mot rompa di.

Om babyen kikke andre veien, kalles hen stjernekikker. Min var egentlig stjernekikker, men jordmor oppdaget det tidlig og jeg måtte ligge på siden slik at babyen snudde seg andre veien.

Anonymkode: 8c0cd...61e

Skrevet

Det mest optimale er når de ligger med ryggen til venstre, også kalt førsteposisjon (av en eller annen grunn). Men det er ikke vesentlig i grunn, all den tid deler av fødselen består av nettopp det å rotere seg riktig ned i fødselskanalen for babyen. Kanskje er det det en enklere fødsel hvis baby ligger rett til å starte med, men dette er ikke dokumentert på noe vis + baby kan også rotere seg uheldig på vei ned også fra "førsteposisjon" også. 

Det eneste som er sikkert er at hodet ned er den beste stillingen å gå inn i fødsel med, alt annet er urelevant i all hovedsak. 

Anonymkode: ec433...496

• Liker 2
Skrevet

Jeg istemmer det brukeren over skriver. Min første lå med ryggen mot venstre, og nr. to lå med ryggen mot høyre, og jeg fikk det for meg at fødsel nr. to kom til å bli tøff av den grunn. Jordmoren jeg gikk til betrygget meg med at det hadde lite betydning :). Og fødsel nr. to ble betydelig lettere enn nr. en. 

Anonymkode: daf1d...758

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...