Gå til innhold

Trygt å la en 9 mnd baby dele rom med en katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trygt om vi lar en 9 mnd gammel guttebaby dele rom alene med en voksen ukastrert hannkatt? 

Anonymkode: 610e2...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje, Kanskje ikke. 

Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: c80b8...c37

• Liker 5
Skrevet

Nei.

Anonymkode: f3f90...24d

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor i all verden skal de dele rom?

• Liker 16
Skrevet

Er dette en tulletråd? Man deler jo ikke rom med en katt som om den er et barn? Og det er jo irrelevant om katten er ukastrert og hvilket kjønn katten har??

Hvis det mot formodning er et ekte spm: En katt bør vel ikke sove med en så liten unge, den kan legge seg over/inntil ansiktet osv uten å mene det. Barnet kan også plage katten. Generelt bør ikke små barn og dyr være alene noen gang, for både dyr og barn sin skyld. 

Anonymkode: 79677...58f

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje, Kanskje ikke. 

Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: c80b8...c37

Vi har bare en liten leilighet og det rommet har katten vært vandt med å være i. Han er en utrolig snill og rolig katt og har aldri vist noe aggressivitet mot babyen men det kan jo skje noe på natten og når ikke vi er der.

Nei.

Du mener det Jan være farlig for babyen?

Skrevet

Det har skjedd kvelningsulykker, fordi katter gjerne vil ligge der det er varmt og godt.

Tyngden av en katt på brystet vil gjøre at en baby ikke klarer å åpne brystkassa for innpust, og for hver eneste utpust krymper plassen i lungene litt. Til barnet kveles.

Eller legger seg over fjeset til babyen.

Barnet vil gjerne ikke våkne eller klare å skrike/gråte heller, så voksne om så i naborommet har liten sjanse til å oppdage hva som skjer før det er for sent.

Eneste muligheten er om katten er i bur, og en er helt, HELT sikker på at det er lukket og låst. Som i nevrotisk trippelsjekker det, og kontrollerer en gang til.

Men hvorfor ta sjansen? Jeg hadde ikke turt det.

• Liker 17
Skrevet

Nei ikke trygt. Barnet bør sove i samme rom som deg, og katten på sitt eget rom i egen seng. 

Samsov med pus før jeg fikk barn, men når jeg fikk barn måtte pus sove i egen seng. 

Anonymkode: 7ad00...aed

• Liker 6
Skrevet

Google det. Så ser du at det er flere babyer som har dødd på den måten. At de har blitt kvalt av at katten legger seg oppå hals/ansikt. 

• Liker 4
Skrevet

Håper virkelig at dette er en tulletråd...

• Liker 7
Skrevet

Selvfølge ikke! katt og baby skal aldri være alene sammen! 

• Liker 8
Skrevet
Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal de dele rom?

For vi har liten leilighet og katten er vandt til å bruke det rommet, men nå som babyen skal begynne å sove litt alene må katten eventuelt sove i stua om natten hvis det er farlig at de deler rom

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette en tulletråd? Man deler jo ikke rom med en katt som om den er et barn? Og det er jo irrelevant om katten er ukastrert og hvilket kjønn katten har??

Hvis det mot formodning er et ekte spm: En katt bør vel ikke sove med en så liten unge, den kan legge seg over/inntil ansiktet osv uten å mene det. Barnet kan også plage katten. Generelt bør ikke små barn og dyr være alene noen gang, for både dyr og barn sin skyld. 

Anonymkode: 79677...58f

Nei det er et ærlig spørsmål, katten har brukt det rommet som et friområde og et sted der den går for å få fred da vi hittil kun har brukt det som et lagerrom. 

jeg skrev kjønnet og at han er ukastrert pga hvis det kan ha noen forskjell, for en ukastrert hannkatt er jo normalt sett mer urolig enn en kastrert 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har skjedd kvelningsulykker, fordi katter gjerne vil ligge der det er varmt og godt.

Tyngden av en katt på brystet vil gjøre at en baby ikke klarer å åpne brystkassa for innpust, og for hver eneste utpust krymper plassen i lungene litt. Til barnet kveles.

Eller legger seg over fjeset til babyen.

Barnet vil gjerne ikke våkne eller klare å skrike/gråte heller, så voksne om så i naborommet har liten sjanse til å oppdage hva som skjer før det er for sent.

Eneste muligheten er om katten er i bur, og en er helt, HELT sikker på at det er lukket og låst. Som i nevrotisk trippelsjekker det, og kontrollerer en gang til.

Men hvorfor ta sjansen? Jeg hadde ikke turt det.

(Oups- aner ikke hvorfor siteringboksene havna inni hverandre.)

Ja, det kan være farlig for babyen.

Babyer og små barn har dødd av katter som legger seg oppå dem.

Etterhvert som barnet blir større, og forlate sengen selv, vil det kunne være farlig for begge.

Aldri dyr og småbarn alene uten oppsyn av voksne!

Fatter ikke at du tenker tanken engang…

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener også det kan være risikabelt men min mann mener det går helt fint at de deler rom mens jeg er mye mer usikker og spesielt nå. Jeg kommer til å forlange at babyen sover der alene så får katten bli vandt til å sove og ha sengen sin i stua eventuelt på våres soverom. 

og for å svare en siste gang, det er ikke en trolletråd, jeg var bare usikker og det av god grunn

• Liker 3
Skrevet

Absolutt ikke greit! Har ikke noe å si hvor rolig katten er. Den kan som flere har nevnt legge seg oppå babyen så den kveles. Katten får sove i stua. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For vi har liten leilighet og katten er vandt til å bruke det rommet, men nå som babyen skal begynne å sove litt alene må katten eventuelt sove i stua om natten hvis det er farlig at de deler rom

Nei det er et ærlig spørsmål, katten har brukt det rommet som et friområde og et sted der den går for å få fred da vi hittil kun har brukt det som et lagerrom. 

jeg skrev kjønnet og at han er ukastrert pga hvis det kan ha noen forskjell, for en ukastrert hannkatt er jo normalt sett mer urolig enn en kastrert 

Hvorfor ikke starte med å kastrere katten? Så se det an når barnet blir større 

Anonymkode: 6bd2f...452

• Liker 1
Skrevet

1. kastrer katten din

2. la katten sove hos dere eller i stua. Katten kan legge seg over fjeset til barnet og kvele det.

Anonymkode: 0b70c...5c7

• Liker 5
Skrevet

Hadde ikke gjort det. Selv lar jeg katt sove i seng med meg og baby, men da er jeg der. Selv om katten er snill og holder avstand vil jeg ikke la dem være alene. Lag til en fin liggeplass for katten i stuå for natten med saueskinn eller teppe. 

Anonymkode: cc6f2...377

Skrevet

Kjøp kattenetting og har rundt sengen til baby, så kan de dele rom

Anonymkode: 1838e...4be

• Liker 1
Skrevet

Dette er faktisk farlig. Jeg hadde katt i over 15 år og som voksen har jeg opplevd og bråvåkne at katten har lagt seg over ansiktet mitt. Et barn er ikke i stand til og dytte vekk en katt. Forstår ikke tankegangen her. Katten kan omstille seg. 

Anonymkode: e4854...89e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...