Gå til innhold

Som lærer, hvor mange timer om dagen MÅ man være tilstede på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det at man er tilstede når man har undervisningstimer og personalmøter? Og andre ting som kommer utenom som foreldremøter ol selvsagt. Styrer man selv hvor man tilbringer tiden ellers? Hvis man en fast dag i uken ikke har undervisning eller møter etter kl 13, kan man dra fra jobb da? Og jobbe litt på kvelden hjemme heller? Er det en fleksibel jobb sånn sett?

Anonymkode: 3abf6...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på skolen og hvordan de håndterer pandemien.

Før hadde man som regel faste undervisningstimer og bundet tid (altså timer man måtte være på skolen). 

Skrevet

Det kommer litt an på hvor man jobber. Tilstedeværelse på arbeidsplassen varierer fra barneskole, ungdomsskole og VGS. På barneskolen har man 1300 timer på arbeidsplassen feks. per nå. På ungdomsskolen 1225 tror jeg. Det vil si en del flere timer enn du har undervisning. Som regel er det møter du må være med på etter undervisningstid. Vi har møter mandag, tirsdag og onsdag til kl. 15.30. I tillegg kommer møter med ulike instanser som BUP, PPT, BV, logopeder, fagmøter, møter med foresatte og møter med ledelsen av ulike grunner. Det er overraskende lite fleksibilitet i yrket om man jobber i grunnskolen. Man styrer svært lite av egen tid på arbeidsplassen. 

Tiden man skal jobbe hjemme bestemmer man selvsagt når man utfører! :)

Anonymkode: 38d85...d38

Skrevet

Opp til rektor til en viss grad. Arbeidstidsavtalen sier hvor mye som er max, men rektor kan velge å binde færre timer i uka. Derfor vil det variere fra skole til skole.

Anonymkode: dab07...bb7

• Liker 1
Skrevet

Det varierer fra skole til skole hvor mye bundet tid du har. Ingen lærere jeg kjenner har bundet tid kun undervisningstimer og personalmøter. Det er som regel litt mer.

Anonymkode: 7bb99...69b

Skrevet

Hovedregel: 29 timer per uke på vgs, 31 på u.trinn og 33 på b.trinn. 

I disse timene unngår undervisning. Jeg jobber på vgs og har 21 timer undervisning i uka og 4 faste timer for møter, dvs at jeg har 4 timer utenom jeg må være på skolen. Disse velger jeg selv hvor skal plasseres, men i samarbeid med min leder. 

Har jeg undervisningsfri en dag, kan jeg som hovedregel bli hjemme om det ikke er faste møter. 

Foreldremøter inngår ikke i denne tiden, det skal man egentlig ha ekstra betalt for. Men mange skoler prøver å snike det inn i kontaktlærerjobben. 

Det er ikke en fleksibel jobb, mange skoleledere er veldig kjipe og har millimetertelling. De krever og krever, men gir lite tilbake. 

Anonymkode: 5d958...38a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...