Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Regner med det finnes en rekke innlegg veldig likt dette, men prøver likevel.

Jeg er tidlig i 20-årene og har vært sammen med kjæresten min i fem år.

I starten hadde vi et supert sexliv. Etter hvert har jeg rett og slett mistet sexlysten. Samboeren min har fremdeles ofte lyst på sex, og jeg sier ja av og til, men det føles mest som en oppgave jeg gjør for å beholde husfreden (selv om han aldri presser meg - men kan oppleves litt masete). 
Jeg synes naturligvis det er veldig dumt at det er sånn. Jeg elsker samboeren min og vi har det helt supert på alle andre måter, krangler aldri osv. Kun dette som plager meg, selv om jeg antar det kanskje plager han enda mer (selv om han ikke sier det).

Er det noen andre som har vært i samme situasjon? Hvordan løste dere det? Det er kanskje vanlig etter så mange år sammen, men jeg er ennå ung og vil ikke leve uten sexlyst resten av livet. Vil jo heller ikke at det skal ta knekken på forholdet når vi har det så bra sammen ellers. Hjelp…

Anonymkode: 7c6a4...b3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt sexolog eller samlivsterapeut som kan hjelpe dere å finne årsaken til at du har mistet sexlysten. 

Anonymkode: 08e97...e8b

Skrevet

Om du er i starten av 20-årene så er dette de beste årene av livet ditt. Så det er ingen vits å kaste de bort på noe som ikke funker. 

Det er forøvrig titall med år igjen senere i livet som er dårligere år du kan bruke på forhold istedet. 

Vær singel i 20-årene! 

Anonymkode: 1ab69...9e8

Skrevet

Obligatorisk spørsmål: Bruker du hormonell prevensjon?

Anonymkode: 74b47...66c

• Liker 5
Skrevet

Er enig med de andre her. Hvis du mister lysten så tidlig i 20-årene bør du nok utforske andre menn. 

Når du blir 30 vil sex avta uansett. Er selv i forhold hvor vi har sex kanskje 1 gang i måneden. Men i 20-årene var det hele tiden. Da med andre partnere. 

Anonymkode: b8fad...171

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er enig med de andre her. Hvis du mister lysten så tidlig i 20-årene bør du nok utforske andre menn. 

Når du blir 30 vil sex avta uansett. Er selv i forhold hvor vi har sex kanskje 1 gang i måneden. Men i 20-årene var det hele tiden. Da med andre partnere. 

Dette stemmer jo overhodet ikke.

TS, hvis du går på hormonell prevensjon er dette kanskje årsaken. Da har du ikke eggløsning og kroppen din har heller ingen grunn til å ønske sex. Bytt ut p-piller med kobberspiral eller kondomer og se om det hjelper. Sånn ellers er jo også sex en overskuddsgreie for mange kvinner - sørg for å få nok søvn, prøv å unngå stress, del på husarbeidet og gjør ting som gjør deg glad ellers i livet også. Du skal iallfall ikke tro på at sex/sexlyst avtar i 30-årene. Jeg er snart 40 og har den beste sexen i mitt liv, sammen med samme kjæreste som jeg hadde i 20-årene ☺️

Anonymkode: a5589...8f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette stemmer jo overhodet ikke.

TS, hvis du går på hormonell prevensjon er dette kanskje årsaken. Da har du ikke eggløsning og kroppen din har heller ingen grunn til å ønske sex. Bytt ut p-piller med kobberspiral eller kondomer og se om det hjelper. Sånn ellers er jo også sex en overskuddsgreie for mange kvinner - sørg for å få nok søvn, prøv å unngå stress, del på husarbeidet og gjør ting som gjør deg glad ellers i livet også. Du skal iallfall ikke tro på at sex/sexlyst avtar i 30-årene. Jeg er snart 40 og har den beste sexen i mitt liv, sammen med samme kjæreste som jeg hadde i 20-årene ☺️

Jeg går ikke på noe prevensjon. Har ikke gjort det på kanskje tre år, så lite endringer der. Vi har det altså bra ellers, deler på oppgaver og han er bare utrolig snill og god - føler ikke det er noe jeg «mangler» ellers. 

Skjønner at noen mener jeg bør gjøre det slutt og være singel, men da er jeg redd for at jeg ikke finner noe like bra i fremtiden. Vet ikke om det er verdt å ofre hele forholdet bare fordi jeg mangler sexlyst. I tillegg vil jeg ikke såre han eller føle at jeg har kastet bort tiden hans. Det ville nok kommet helt ut av det blå for han om jeg skulle gjort det slutt nå.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ser du skriver at du ikke går på prevensjon, men du går ikke på noen andre medisiner av noe slag, spesifikt anti-depressiva? De kan fort føre til at sexlysten går rett i kjelleren.

Ellers kan jeg også nevne at traumer kan fort gjøre den til null, samt masse stress.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kontakt sexolog eller samlivsterapeut som kan hjelpe dere å finne årsaken til at du har mistet sexlysten. 

Anonymkode: 08e97...e8b

Hjelpe dere?

Hans sexlyst fungerer! 

Forklar meg hvorfor han skal bruke tid på samlivsterapeut og sexolog. 

Anonymkode: 1903e...418

Skrevet

Jeg hadde i mange år en partner jeg rett og slett ikke tente på, men da merket jeg jo at i perioder der det ble lang tid uten sex, hadde jeg behov for min egen del, og kikket på andre, onanerte etc. Hormonell prevensjon derimot tok vekk hele behovet. Hvordan er det med deg, er sex noe som bare ikke interesserer deg lengre? Eller kan du kjenne på interesse for andre?

Til den som sier at det dabber av i 30-årene: det er tull, og har heller ingen støtte i store befolkningsstudier. De som er glad i sex, og har en partner de trives med dabber ikke av så tidlig!!

Anonymkode: 74eba...3f8

• Liker 1
Skrevet
Bålkaffe skrev (59 minutter siden):

Ser du skriver at du ikke går på prevensjon, men du går ikke på noen andre medisiner av noe slag, spesifikt anti-depressiva? De kan fort føre til at sexlysten går rett i kjelleren.

Ellers kan jeg også nevne at traumer kan fort gjøre den til null, samt masse stress.

Nei, ingen medisiner eller noe. Føler ikke jeg stresser noe særlig. Tenner bare ikke på samboeren min, rett og slett. Kan nevne at jeg også mistet sexlysten i mitt forrige forhold, men da etter omtrent et halvt år. Denne gangen tok det vel rundt tre-fire år(?), men vi hadde avstandsforhold i tre år. Regner med det samme vil skje uansett hvem jeg er med. Derfor er det også risikabelt å ofre hele forholdet for noe som sannsynligvis vil skje uansett. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde i mange år en partner jeg rett og slett ikke tente på, men da merket jeg jo at i perioder der det ble lang tid uten sex, hadde jeg behov for min egen del, og kikket på andre, onanerte etc. Hormonell prevensjon derimot tok vekk hele behovet. Hvordan er det med deg, er sex noe som bare ikke interesserer deg lengre? Eller kan du kjenne på interesse for andre?

Til den som sier at det dabber av i 30-årene: det er tull, og har heller ingen støtte i store befolkningsstudier. De som er glad i sex, og har en partner de trives med dabber ikke av så tidlig!!

Jeg kan gjerne onanere selv, så lysten er ikke helt borte sånn sett. Er nok mer det at jeg ikke tenner på partneren min…  Hvordan gikk det med deg og ditt forhold?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går ikke på noe prevensjon. Har ikke gjort det på kanskje tre år, så lite endringer der. Vi har det altså bra ellers, deler på oppgaver og han er bare utrolig snill og god - føler ikke det er noe jeg «mangler» ellers. 

Skjønner at noen mener jeg bør gjøre det slutt og være singel, men da er jeg redd for at jeg ikke finner noe like bra i fremtiden. Vet ikke om det er verdt å ofre hele forholdet bare fordi jeg mangler sexlyst. I tillegg vil jeg ikke såre han eller føle at jeg har kastet bort tiden hans. Det ville nok kommet helt ut av det blå for han om jeg skulle gjort det slutt nå.

Ts

Ok. Når skjedde nedgangen i sexlyst vs. når du slutta på prevensjon? Har hørt om folk som har fått varig nedsatt lyst, men vet ikke om det er bevist. Har du vurdert å konsultere gynekolog?

Har lyst til å tipse deg om Ester Perels Mating in Captivity. Finnes noen foredrag og greier på youtube, og sikkert podcaster om temaet. Kanskje du finner noe nyttig der. 

Jeg er enig i at det er synd å kaste bort et forhold som er flott på alle andre områder, i alle fall uten å undersøke om det er noe å gjøre med først :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kan gjerne onanere selv, så lysten er ikke helt borte sånn sett. Er nok mer det at jeg ikke tenner på partneren min…  Hvordan gikk det med deg og ditt forhold?

Ts

Det ble slutt etter all for lang tid og utroskap, pliktsex, mange slitsomme år!! Jeg tenkte som deg at det blir sånn i langvarige forhold uansett. Men nå er jeg gift med en jeg genuint tenner på, elsker kroppen hans, lukta, hele mannen! Så det er lett å opprettholde den seksuelle spenningen oss i mellom, uten at vi må ha sex hele tiden, så blir det jevnlig, og jeg blir alltid tent og våt. (Med tidligere partner måtte jeg alltid ha glidekrem, trodde jeg var tørr fra naturens side…). Jeg føler meg heldig nå! Og skulle gått tidligere om jeg visste hvordan det kunne være. Men samtidig tenker man jo at man aldri er garantert å finne noen som er like snill, like god venn etc… Men det gjorde jeg altså. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror vi sier "deg om det". 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe feil med partner her. Dette må du ts finne ut av. Manglende sexlyst kan lett gjøre deg depressiv. Du kan ikke bytte partner regelmessig for å løse dette problemet, da skyver du det bare foran deg.

Anonymkode: 35432...f81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Når skjedde nedgangen i sexlyst vs. når du slutta på prevensjon? Har hørt om folk som har fått varig nedsatt lyst, men vet ikke om det er bevist. Har du vurdert å konsultere gynekolog?

Har lyst til å tipse deg om Ester Perels Mating in Captivity. Finnes noen foredrag og greier på youtube, og sikkert podcaster om temaet. Kanskje du finner noe nyttig der. 

Jeg er enig i at det er synd å kaste bort et forhold som er flott på alle andre områder, i alle fall uten å undersøke om det er noe å gjøre med først :)

Takk for tips!

Når nedgangen i sexlyst skjedde mtp. prevensjonslutt husker jeg ikke, men jeg tror det bare skjedde veldig gradvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ble slutt etter all for lang tid og utroskap, pliktsex, mange slitsomme år!! Jeg tenkte som deg at det blir sånn i langvarige forhold uansett. Men nå er jeg gift med en jeg genuint tenner på, elsker kroppen hans, lukta, hele mannen! Så det er lett å opprettholde den seksuelle spenningen oss i mellom, uten at vi må ha sex hele tiden, så blir det jevnlig, og jeg blir alltid tent og våt. (Med tidligere partner måtte jeg alltid ha glidekrem, trodde jeg var tørr fra naturens side…). Jeg føler meg heldig nå! Og skulle gått tidligere om jeg visste hvordan det kunne være. Men samtidig tenker man jo at man aldri er garantert å finne noen som er like snill, like god venn etc… Men det gjorde jeg altså. 

Takk for svar. Så bra at det ordnet seg for deg. Som personen over her skriver stemmer det nok at problemet ligger hos meg, men blir samtidig litt usikker når jeg leser historier som dette. Lurer på om det er noen som har opplevd det samme som meg og fått en lykkelig slutt med sin partner?
Ts

Skrevet

Men kjenner du seksuell tiltrekning ovenfor andre mennesker da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men kjenner du seksuell tiltrekning ovenfor andre mennesker da?

Jeg synes det er litt vanskelig å svare på. Jeg møter stort sett de samme menneskene hver dag og føler ikke seksuell tiltrekning til dem, men jeg tror ikke jeg ville hatt noe problem med sexlysten om jeg var med noen jeg fant seksuelt tiltrekkende. Men antar det uansett ville dabbet av etter hvert om jeg skulle blitt i et nytt forhold.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...