Gå til innhold

Sove samtidig som barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter barnet startet i 5.klasse, har vi slitt med leggerutiner. Før dette pleide vi å snakke på sengekanten, lese bok, høre på lydbok. Men i det siste året har alt sklidd ut, og barnet ønsker ikke lenger å gjøre disse tingene, og vil helst ikke legge seg i det hele tatt.

I løpet av barnets 10 år lange liv, har jeg hatt ulike jobber osv, som har gjort at jeg må stå opp til ulike tider, og dermed også sove tidligere. Det siste året har jeg hatt hjemmeskole på nett, og stått opp med barnet. Mens nå jobber jeg dagtid 3-4 ganger i uken, og må da stå opp nesten 1,5t før barnet disse dagene, og vekker barnet når jeg går.

Når barnet var yngre, sov jeg ofte samtidig som barnet. Trolig fordi leggingen tok så lang tid, og jeg sovnet midt i nattahistorien, pratingen el. Mens i 3 og 4.klasse, måtte barnet i seng i 20-tiden, og vi brukte 30-60min på lesing/snakking, eller barnet fikk lydbok. Etter dette satt jeg igjen med en time alenetid på kvelden før jeg selv la meg.

Hele det siste året, har vi stort sett lagt oss samtidig. Barnet får lydbok på sitt rom, jeg ligger på tlf på mitt rom. Jeg stresser med å få nok søvn, og er avhengig av ro på kveldene for å klare å sovne. Barnet er i seng rundt 21, men klarer aldri sove før 22-2230. Og jeg blir jo ikke helt rolig før jeg vet at barnet sover.

Er det normalt å sove samtidig som barna? Jeg ser ingen annen utvei, men savner samtidig den tiden alene på kvelden, hvor jeg ser på tv el.

Anonymkode: f3950...29c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert en kort periode, jeg tror det er lurt å få nok søvn. Du kan eventuelt legge deg tidlig noen dager og få egentid noen andre? Trenger ikke være enten eller 😊

Anonymkode: 5c9e5...a99

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Etter barnet startet i 5.klasse, har vi slitt med leggerutiner. Før dette pleide vi å snakke på sengekanten, lese bok, høre på lydbok. Men i det siste året har alt sklidd ut, og barnet ønsker ikke lenger å gjøre disse tingene, og vil helst ikke legge seg i det hele tatt.

I løpet av barnets 10 år lange liv, har jeg hatt ulike jobber osv, som har gjort at jeg må stå opp til ulike tider, og dermed også sove tidligere. Det siste året har jeg hatt hjemmeskole på nett, og stått opp med barnet. Mens nå jobber jeg dagtid 3-4 ganger i uken, og må da stå opp nesten 1,5t før barnet disse dagene, og vekker barnet når jeg går.

Når barnet var yngre, sov jeg ofte samtidig som barnet. Trolig fordi leggingen tok så lang tid, og jeg sovnet midt i nattahistorien, pratingen el. Mens i 3 og 4.klasse, måtte barnet i seng i 20-tiden, og vi brukte 30-60min på lesing/snakking, eller barnet fikk lydbok. Etter dette satt jeg igjen med en time alenetid på kvelden før jeg selv la meg.

Hele det siste året, har vi stort sett lagt oss samtidig. Barnet får lydbok på sitt rom, jeg ligger på tlf på mitt rom. Jeg stresser med å få nok søvn, og er avhengig av ro på kveldene for å klare å sovne. Barnet er i seng rundt 21, men klarer aldri sove før 22-2230. Og jeg blir jo ikke helt rolig før jeg vet at barnet sover.

Er det normalt å sove samtidig som barna? Jeg ser ingen annen utvei, men savner samtidig den tiden alene på kvelden, hvor jeg ser på tv el.

Mange 10åringer klarer ikke sovne før 22.. så det går fint. Men skjerm på sengen er ikke bra for deg om du sliter med å sove. Og legge seg samtidig som barna ja det går fint. Det må jeg og til tider gjøre. Sånn er det når de blir større.

Anonymkode: ed947...277

• Liker 2
Skrevet

Ikke uvanlig å sovne når 12-åringen sovner mellom 21.30-22. Spesielt nå på vinteren trenger jeg mer søvn i ukedagene, men er oppe lenger i helgene (og sover lenger) Jeg får masse egentid, mine unger henger mest på eget rom på kveldene så får mye fred. Trenger du alenetid så innfør leserid/spilltid/tid på rommet tid så du får hente deg inn alene.  Her i huset er det kun 2 treningsfrie dager så er alltid ute av huset på kveldene mer eller mindre.

Anonymkode: e280f...aa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet er i seng rundt 21, men klarer aldri sove før 22-2230. Og jeg blir jo ikke helt rolig før jeg vet at barnet sover.

Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke sitter oppe og ser tv fram til barnet sover? Hvis du uansett ikke klarer å roe deg før. 

Anonymkode: b0ed5...c48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke sitter oppe og ser tv fram til barnet sover? Hvis du uansett ikke klarer å roe deg før. 

Fordi barnet vil ikke legge seg om jeg sitter våken. Det har liksom blitt en dårlig vane at vi legger oss samtidig, så det blir enda vanskeligere med legging om jeg skal sitte å "gi ordre" fra stua. Eller som før - jeg satt på rommet å leste for henne, men så ble det ramaskrik når jeg gikk ut. Og da var jo den rolige legge-seansen null verdt, når jeg må ta en kamp igjen rett før leggetid.

TS

Skrevet

Jeg sovnet og med mitt barn av og til når han var liten, skjer av og til nå og hvis jeg er trøtt og vi ligger å prater. 😄 Vi samsov og men han sov jo som regel et par timer alene før jeg la meg.

Uansett så bør det ikke være et problem å få et såpass stort barn til å legge seg uten at du er med. Altså, jeg hadde tatt vekk goder om det ble tull og tøys på grunn av noe slikt. Hvordan blir ting gjort om du ikke er hjemme eller hen overnatter hos andre? Det er jo du som er forelderen her, du må sette foten ned og gi beskjed om at barnet skal legge seg alene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi barnet vil ikke legge seg om jeg sitter våken. Det har liksom blitt en dårlig vane at vi legger oss samtidig, så det blir enda vanskeligere med legging om jeg skal sitte å "gi ordre" fra stua. Eller som før - jeg satt på rommet å leste for henne, men så ble det ramaskrik når jeg gikk ut. Og da var jo den rolige legge-seansen null verdt, når jeg må ta en kamp igjen rett før leggetid.

TS

Altså hæ? En 5. klassing som ikke vil legge seg uten at mamma legger seg samtidig? Her må du begynne å sette grenser. Du er voksen og bestemmer selv når du skal legge deg. 

Anonymkode: 7529c...6c0

• Liker 6
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 19.08):

TS

Du må nesten ta den kampen, du kan ikke la en 5-klassing bestemme når du skal legge deg. Barn trenger tydelige og trygge grenser, ikke en forelder som unngår kamper. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde latt 5 klassingen få være like lenge oppe som meg og delta i husarbeid og alt som foreldre må gjøre på kvelden etter barns leggetid. Hun hadde garantert valgt å legge seg tidligere da.

Anonymkode: 3fac4...9da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...