Gå til innhold

Enebolig til 6 mill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å bo nært byen, men alt er jo så sinnsykt dyrt!! Jeg ønsker også litt god plass og uteområde..  Nå vurderer vi å kjøpe en helt ny enebolig til 6 mill med en sinnsyk sjøutsikt. Får ikke det i byen til den prisen.. Den ligger 35 minutters kjøretur unna sentrum av Bergen. Er det galskap? Føler det blir langt på landet...men jeg vil jo ha huset. Noen som bor med slik avstand til en by og har erfaring med hvordan det er? Jeg har bil. 

Anonymkode: 5a47b...383

Videoannonse
Annonse
Skrevet

35 min er jo ingenting😂 det går bra!

Anonymkode: ca76d...64b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid hatt lyst til å bo nært byen, men alt er jo så sinnsykt dyrt!! Jeg ønsker også litt god plass og uteområde..  Nå vurderer vi å kjøpe en helt ny enebolig til 6 mill med en sinnsyk sjøutsikt. Får ikke det i byen til den prisen.. Den ligger 35 minutters kjøretur unna sentrum av Bergen. Er det galskap? Føler det blir langt på landet...men jeg vil jo ha huset. Noen som bor med slik avstand til en by og har erfaring med hvordan det er? Jeg har bil. 

Det kommer helt an på hvilket område huset ligger. Det er stor forskjell på feks Os, Knarvik og Øygarden. Hvor jobber du? Har du barn? Er du avhengig av buss?

Anonymkode: 86b60...666

Skrevet

Det er jo umulig å svare på dette uten å vite hvor dere skal jobbe, om dere må dit hver dag, når dere må kjøre (rush), om det går kollektivt, barnehage, nærhet til andre hobbyer/trening, og alt det der. 

Om man kun er i sentrum 2-3 ganger i måneden (slik vi er), er nærheten til selve bysentrum helt underordnet i vurderingen. 

Anonymkode: 46ebd...5aa

• Liker 2
Skrevet

Enig med de over. Hvor er dette?

Jeg bor i en bydel utenfor Bergen, og med buss tar det ca 20 - 25 minutter inn til Bergen Sentrum. Men jeg har alt jeg trenger her jeg bor, så inn til sentrum er unntaket ikke regelen. Men jeg har også familiemedlemmer som jobber i sentrum, og noen ganger videre utenfor sentrum, og dermed lengre reisetid, og det fungerer helt fint. 

Jeg synes det er deilig å bo utenfor sentrum. Jeg misliker lydene, alle menneskene og støyen i sentrum, og elsker det grønne, mulighetene for fjellturer og ro som det å bo utenfor sentrum gir.

Du må finne ut hva du trives med. Hvis det er veldig viktig for deg å være mye i sentrum, blir det bakvendt å bo langt unna. Men du får nødvendigvis ikke helt ny enebolig i Sandviken til 6 millioner. 

Anonymkode: 5bc15...611

Skrevet

Det kommer helt an på om 35 minutter er 35 minutter, eller om det er kø når du må reise, samt om du får parkert i nærheten av arbeidsplassen. Samt hvor ofte du må kjøre, og om det er skoler, barnehager, fritidstilbud og butikker der, om du har barn. 

35 minutter er ikke stort lenger enn mange som bor i Oslo bruker på å reise til jobb i samme by med kollektivt. :P 

Jeg bor 5 kilometer fra jobb og bruker faktisk ca. samme tid på å komme meg dit med kollektivt. :P 

Anonymkode: 4cba2...5bf

• Liker 1
Skrevet

Vi har pendlet 40 min hver vei siste to månedene og det gjør jeg aldri igjen. Tar straks over huset med jobb, bhg og skole rett ved. Det er flest hverdager. Trenger enkel logistikk.

Anonymkode: 40863...153

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Sotra, Øygarden = en liten hendelse, sterk vind eller lignende - Sotrabro stengt - massive køer i evigheter.

Knarvik (Lindås) = en liten hendelse og kø i timesvis.

Men så kommer det jo an på hvor man arbeider. Hvis Bergen sentrum er arbeidsplassen betyr jo det mest sannsynlig at det går ekspressbusser/hurtigbåt fra "hutaheiti" inn dit.

Å bo "så lang ute på landet" kommer også an på bussforbindelser for unger når de skal på skole/fritidsaktivitet. Forskjellen på Straume på Sotra og Hordnes kan være enorm når det gjelder akkurat det. Det som er 35 minutter med bil er jo fort 1-1,5 timer med buss og 6-700 i taxiregning.

Skrevet

Har du barn, TS? Her bor vi rimelig sentralt i Oslo og har god mulighet til fleks og hjemmekontor også utenfor pandemitider - men likevel synes jeg det er vanskelig å rekke håndballtrening kl 15, turn med kjøring til 1630, henting på både AKS og i bhg før kl 17 - det er noe hele tiden. Har du små barn tenker jeg dette er ganske viktig å huske på, særlig om du må være på jobb til eksempel kl 16. Det er mange hverdager i livet - den ekstra timen du bruker til/fra jobb vil merkes veldig godt når ettermiddagene blir heltiske.

Har du ikke barn og skal ikke ha barn, eller har du store barn hadde jeg absolutt flyttet!

Anonymkode: 4ede8...17f

• Liker 1
Skrevet

Os får ny veg i løpet av høsten, og mye kortere reisevei til Bergen. Begynner å bli dyrere, men fortsatt mulig å få hus til ok pris. 

Om det er Askøy og Sotra ville jeg tenkt på om jeg trenger å reise i rushet, i såfall lå du regne med mye lengre reisetid. 

Anonymkode: 2ac14...d1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer helt an på hvilket område huset ligger. Det er stor forskjell på feks Os, Knarvik og Øygarden. Hvor jobber du? Har du barn? Er du avhengig av buss?

Anonymkode: 86b60...666

Det er 7 minutters kjøretid til jobben min, så det går bra :)  Hvilke av de områdene ville du foretrukket da? Jeg er ikke SÅ kjent. 

TS

Skrevet

Det er 7 minutters kjøretid til jobben min, så det går bra :)  Hvilke av de områdene ville du foretrukket da? Jeg er ikke SÅ kjent. 

TS

Av disse 3 er Os absolutt å foretrekke. Spesielt med tanke på kø og sårbar infrastruktur. 

Anonymkode: 7c5a4...8ba

• Liker 1
Skrevet

TS

Kunne gitt deg flere tips om du ga flere opplysninger.

Men 35 minutter til sentrum, og 7min til jobb..... Da kan jeg fortsatt skrive en bok om pro/kontra, knyttet ulike områder. Forutsatt rush, vær og uvær, barnehage/skole, hobbyer, trening, og alt det der. 

Anonymkode: 46ebd...5aa

Skrevet

TS

Så lenge jobb, skoler og bhg er innenfor kort rekkevidde, hadde jeg ikke brydd meg så mye om avstanden til byen. Jeg bor relativt nært Brg sentrum, men i rushet bruker jeg glatt over 30 minutter til jobb, og like mye tilbake. Så å bo lengre unna hadde vært uaktuelt. 7 minutter er jo ingenting😊

Anonymkode: a8835...c82

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Galskap??? Får ikke et lite rekkehus engang for den summen her jeg bor. Vil si det er billig. 

Anonymkode: f4e03...6ac

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Av disse 3 er Os absolutt å foretrekke. Spesielt med tanke på kø og sårbar infrastruktur. 

Anonymkode: 7c5a4...8ba

Fantastisk bussforbindelse - flott natur, kort vei videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...