Gå til innhold

10-11-åring alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor og har en jobb hvor jeg har fast helgestilling (15.00-22.30.) + alt ekstra jeg kan få. Helgejobbing er når barnet er hos far. Jeg blir ofte spurt om å jobbe i ukedager også, og tar da alt av dagvakter jeg kan få, men er litt usikker på å si ja til kveldsvakter enda, da jeg ikke er helt komfortabel med å la (snart) 11-åringen være alene til kl.23.

Jeg har gjort det to ganger, og det gikk greit, fordi naboen i samme hus var hjemme og tilgjengelig for barnet om det skulle være noe, men ulempen er at barnet selvsagt holder seg våken til jeg kommer hjem litt over kl.23, og det blir sent å sove da, når barnet skal opp igjen kl.7. Jeg fikk også gått 1t tidligere den ene gangen, fordi jeg ble tidligere ferdig med alt jeg skulle gjøre, men det kan man jo ikke belage seg på hver gang.

Ville dere latt deres 10-11-åringer vært alene hjemme så sent? Synes dere det virker uforsvarlig? Barnet er trygg hjemme og klarer seg fint, så det er ikke det jeg er bekymret over. Samt at nabo har sagt at jeg bare kan si fra når jeg må jobbe kveld, slik at hen vet når barnet er alene og kan holde seg i huset på kveldstid.

Anonymkode: dbcd0...a24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det! Har en 11 åring selv, og nei. Det kan skje uhell, skader, Brann osv som gjør at barnet ikke får gitt beskjed. Hadde nok heller belaget meg på barnevakt eller droppet de kveldsvaktene. 

Beklager, men jeg syntes det er uforsvarlig. 

Anonymkode: a3f99...c7c

• Liker 3
Skrevet

Kanskje vente til barnet er 13? Da tenker jeg at han kunne vært hjemme alene til kl 23.

Anonymkode: a9ac6...170

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke gjort det! Har en 11 åring selv, og nei. Det kan skje uhell, skader, Brann osv som gjør at barnet ikke får gitt beskjed. Hadde nok heller belaget meg på barnevakt eller droppet de kveldsvaktene. 

Beklager, men jeg syntes det er uforsvarlig. 

Støtter denne..

Anonymkode: 41ebc...df7

• Liker 3
Skrevet

Tja.. Jeg er usikker.. Har barnet telefon, og har du mulighet til å svare hvis det ringer? Har du skallsikring på huset? Er barnet trygg og pliktoppfyllende? 

Jeg var hjemme alene på den alderen, men det var meg som foreslo det da. 

Anonymkode: c5c7a...b7f

• Liker 3
Skrevet

Det er ulovlig å overlate barn til seg selv......

Anonymkode: 0d5b9...df5

• Liker 1
Skrevet

Ikke til 23 nei, da må du vente noen år til tenker jeg. Et barn på 10-11 skal ikke trenge å komme alene hjem fra skolen, selv ordne med alt av lekser, trening, middag, tannpuss og legging - du sier jo selv at sistnevnte ikke er aktuelt og at barnet er våken til du kommer hjem? Tenker det er for stort ansvar og at uhell kan skje uten at barnet nødvendigvis klarer å håndtere det.

Kan du ikke få barnevakt?

Anonymkode: f65b7...6d2

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er for sent for en 11-åring å være alene til 23. 

• Liker 4
Skrevet

Det kan virke som om du allerede forstår at det er uforsvarlig men ønsker bekreftelse her inne fra andre foreldre, hvis du lar barnet være igjen er det greit fordi flere har sagt det her inne. Du må nesten føle på dette selv, men ja det uforsvarlig og ulovlig. Ingen barn skal overlates til seg selv i den alderen. Men å komme hjem etter skolen å være alene til du kommer hjem fra dagvakt eller er på butikken er noe annet. Det gjør mitt barn på 10 år. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god løsning at naboen er tilgjengelig, men hadde nok spurt om hun kunne stikke innom en gang i løpet av kvelden.  

• Liker 2
Skrevet

Syns barnet det er greit så gjør dere det som er best for dere 🙂

Nabo og mobil er helt innafor.

Anonymkode: a09b2...617

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ei på samme alder, og for meg er det uaktuelt. Hun er langt fra moden til det, selv om hun kan være alene hjemme mange timer på dagtid. 

Anonymkode: ca0b0...0d2

• Liker 1
Skrevet
Tone83 skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som en god løsning at naboen er tilgjengelig, men hadde nok spurt om hun kunne stikke innom en gang i løpet av kvelden.  

Barnet har et veldig godt forhold til naboen, som elsker barn, og er mye hjemme. Barnet kan være hjemme hos naboen, og naboen tar gjerne med seg barnet om hen må ut av huset mens jeg er borte, enten på butikken eller ut på tur et sted. Så barnet er aldri alene i huset på kveldstid, i den forstand. Barnet har middag klart, og lekser gjør hen selv.

Barnevakter vokser ikke på trær og de koster også penger, mens naboen tilbyr seg selv å være tilgjengelig etter behov, om barnet trenger tilsyn/selskap/hjelp til noe. Bare for å oppklare det :)

TS

• Liker 4
Skrevet

Min 10-åring får lov til å være hjemme alene på dagtid, men ikke kveld og natt. 
Hvis jeg hadde alliert meg med en nabo som kunne stikke innom ofte og vært tilgjengelig på telefon hele tiden kunne jeg nok prøvd for å se hvordan det gikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke til 23 nei, da må du vente noen år til tenker jeg. Et barn på 10-11 skal ikke trenge å komme alene hjem fra skolen, selv ordne med alt av lekser, trening, middag, tannpuss og legging - du sier jo selv at sistnevnte ikke er aktuelt og at barnet er våken til du kommer hjem? Tenker det er for stort ansvar og at uhell kan skje uten at barnet nødvendigvis klarer å håndtere det.

Kan du ikke få barnevakt?

Anonymkode: f65b7...6d2

Signerer denne!! Altfor liten! Aøtfor mye ansvar! Stakkars barn!

Anonymkode: d5c19...0bf

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet ditt er modent nok, går det helt fint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnet har et veldig godt forhold til naboen, som elsker barn, og er mye hjemme. Barnet kan være hjemme hos naboen, og naboen tar gjerne med seg barnet om hen må ut av huset mens jeg er borte, enten på butikken eller ut på tur et sted. Så barnet er aldri alene i huset på kveldstid, i den forstand. Barnet har middag klart, og lekser gjør hen selv.

Barnevakter vokser ikke på trær og de koster også penger, mens naboen tilbyr seg selv å være tilgjengelig etter behov, om barnet trenger tilsyn/selskap/hjelp til noe. Bare for å oppklare det :)

TS

Og om barnet ikke klarer å gi naboen beskjed da? Når det skjer noe? Har naboen nøkkel? Nei ikke gjør det!! Kan love deg bv kommer på døren da.

Anonymkode: d5c19...0bf

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt her. Har ei på 11 selv, men hun er ikke trygg på å være alene, hun vil helst ikke være alene på dagen en gang, men det har begynt å komme seg etter skoletid. Kveld hadde aldri fungert. Hun ville vært redd, ikke sovet, og blitt trøtt dagen etter.

Anonymkode: ccd5b...969

• Liker 1
Skrevet

Alt som kan skje kl 21-23 kan også skje i tiden 14-16. Ingen grunn til å krisemaksimere. Så lenge ungen synes det er greit, og du er trygg på at han eller hun ikke finner på noe tull, er dette helt innafor. Trygg, voksen nabo og mobiltelefon, du trenger ikke mer. Jeg ville hatt en avtale om at barnet skulle være klar til å legge seg (ferdig med kveldsstell) men fremdeles våken når jeg kommer hjem. 

Sønnen min på den alderen hadde ikke hatt problemer med dette. Datteren min ville ikke likt det. Du kjenner barnet ditt best.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Jeg skjønner at jeg kaster en brannfakkel men jeg hadde vært bekymret for overgrep. For meg er det helt unaturlig at en tilfeldig nabo «gladelig» gjør seg tilgjengelig for et barn på 11 år uten at det foreligger «forklarende» årsaker til det. De fleste som er i nære familie og verdens snilleste og søteste mennesker synes det er greit å være barnevakt «av og til». Ikke jevnt og trutt.

Nei, dette er ikke verdt pengene, sett barnets trygghet først og vent to år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...