Gå til innhold

Helikopter-foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig store individuelle forskjeller på barn i den alderen der. Mellomste min fikk ikke lov til forskjellig av det du påpeker, fordi han var så spontan og vimsete. Dersom han f.eks så en venn på andre siden av av veien så kunne han spontant springe ut i veien osv. Noen barn er rett og slett ikke moden nok til å ferdes i trafikken alene. 

Anonymkode: b20e3...36d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 11.39):

For noen spekulasjoner, da! Angst kan oppstå etter å ha blitt pushet ut i situasjoner man ikke er klar for. Det er ikke utenfor komfortsonen man lærer. Det er på GRENSEN av komfortsonen. Å dytte barn utenfor gir ikke mestring og læring - det er DET som gir angst. 

Anonymkode: 0b5a2...2cd

Jeg er helt enig med deg. Det var mye jeg måtte hoppe uti og klare på egenhånd fra da jeg var liten.. 

Det resulterte i at jeg fikk angst og ble utrygg som voksen..

Anonymkode: f10df...877

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er trist at det er sånn. Sånn er det delvis i Åfjord også, men føler Åfjord er litt heldigere enn Bjugn og Ørlandet på akkurat det området. Innad i Indre Fosen kommune er det også en god del ressurssvake mennesker som har blitt foreldre i meget ung alder. Men jeg synes miljøet i Rissa er bedre enn miljøene i Bjugn og på Ørlandet. 

Anonymkode: 8503c...297

Ørland/Bjugm har blitt totalt ghetto de siste 15-20 årene. Helt vilt siden tidligere så var det den feiteste plassen å bo i hele Trøndelag.. De har ødelagt kommunen vår og det ble ikke bedre etter sammenslåingen. Jeg skal aldri hjem igjen noensinne.

Endret av O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.41):

Nå er gutten min veldig liten enda, men jeg får angst av å tenke på at han skal sykle her i Oslo en dag, det kan skje fatale ulykker på 1 sekund! Men bussen derimot, den må han gjerne kjøre hver dag alene😊

Anonymkode: 7046e...4a6

Du får ikke angst. Du blir redd. Det er noe annet. 

Anonymkode: bda5b...17e

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har sett en del av det samme her som vi bor. Men opplever at de fleste "helikopterforeldrene" befinner seg i den mer bemidlede delen av befolkningen. Det jeg legger til grunn for mitt syn er at jeg har to barn på samme alder, som går på forskjellige i skoler i forskjellige bydeler. Den ene går på Steinerskolen mens den andre på offentlig skole. På Steinerskolen var det veldig mange av elevene som ble kjørt til og fra skolen daglig, noen også på ungdomsskolen. Mitt barn begynte å ta offentlig transport til skolen fra fjerde klasse (fikk taxi tidligere pga av reisevei). På den offentlige skolen var det ingen som ble kjørt til skolen, de kom gående, syklende eller med offentlig transport. Når mitt barn fra Steinerskolen har hatt besøk med hjem, blir de som regel hentet av foreldrene sine, det har aldri skjedd når barnet på offentlig skole har hatt besøk med hjem. Mine bruker alltid offentlig transport til å komme seg rundt. Vi har verken lappen eller bil i husstanden. På den offentlige skolen kan det virke som det er en del andre foreldre som heller ikke har bil, mens på Steinerskolen, tror jeg de aller fleste foreldrene har både biler, hytter, jobb og eget hus (++) ... og de er veldig flinke til å følge opp ungene sine. Kanskje noen er litt for flinke? 

Anonymkode: d14d4...3c2

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sett en del av det samme her som vi bor. Men opplever at de fleste "helikopterforeldrene" befinner seg i den mer bemidlede delen av befolkningen. Det jeg legger til grunn for mitt syn er at jeg har to barn på samme alder, som går på forskjellige i skoler i forskjellige bydeler. Den ene går på Steinerskolen mens den andre på offentlig skole. På Steinerskolen var det veldig mange av elevene som ble kjørt til og fra skolen daglig, noen også på ungdomsskolen. Mitt barn begynte å ta offentlig transport til skolen fra fjerde klasse (fikk taxi tidligere pga av reisevei). På den offentlige skolen var det ingen som ble kjørt til skolen, de kom gående, syklende eller med offentlig transport. Når mitt barn fra Steinerskolen har hatt besøk med hjem, blir de som regel hentet av foreldrene sine, det har aldri skjedd når barnet på offentlig skole har hatt besøk med hjem. Mine bruker alltid offentlig transport til å komme seg rundt. Vi har verken lappen eller bil i husstanden. På den offentlige skolen kan det virke som det er en del andre foreldre som heller ikke har bil, mens på Steinerskolen, tror jeg de aller fleste foreldrene har både biler, hytter, jobb og eget hus (++) ... og de er veldig flinke til å følge opp ungene sine. Kanskje noen er litt for flinke? 

Spennende å høre :)

Jeg har faktisk litt motsatt erfaring enn deg. På den offentlige skolen på Stadsbygd er det svært mange elever som blir kjørt til skolen og henta av foreldrene etter skoletid, overraskende mange faktisk. På Steinerskolen i Ila i Trondheim er det vanlig at folk går til og fra skolen, sykler til og fra skolen eller så tar de trikken eller bussen. Men jeg tror det handler om at det er forskjell på byen og bygda. 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, O.G. said:

Ørland/Bjugm har blitt totalt ghetto de siste 15-20 årene. Helt vilt siden tidligere så var det den feiteste plassen å bo i hele Trøndelag.. De har ødelagt kommunen vår og det ble ikke bedre etter sammenslåingen. Jeg skal aldri hjem igjen noensinne.

Ja, nå har Rissa og Leksvik slått seg sammen. Det er veldig mange som misliker den sammenslåinga, og folk fra Rissa vil ikke være sammen med folk fra Leksvik og omvendt. Jeg er veldig spent på hva som skjer med utviklinga av Rissa framover, men det positive er at Vanvikan får større fokus og blir mer utbygd og populært. Derimot tror jeg at Stadsbygd, Fevåg, Hasselvika, Sørfjorden og Råkvåg blir veldig fort glemt i tida framover, fordi at politikerne vektlegger all fokuset på Rissa, Leksvik og Vanvikan. Egentlig så er det veldig lite samhold og samarbeid mellom de ulike plassene i Indre Fosen kommune, noe som skyldes at alle er er meget opptatt av plassen de selv bor på. Rissa har for eksempel mista MIX-kiosken, og jeg vet at det var et meget viktig samlingspunkt før i tida. Fra og med 2023 mister Rissa den videregående skolen og da vil nok det lokale næringslivet påvirkes i negativ retning. Jeg synes det er utrolig mye fin natur i Indre Fosen kommune, men det er trist at det er så mye bråk, konflikter, krangling og splittelse hele tida. Hvis politikerne i kommunen hadde satsa mer på godt skoletilbud, varierte arbeidsplasser, åpne møteplasser, litt flere kulturelle fritidstilbud og at alle bør samarbeide i en mer åpen retning, tror jeg også at innbyggertallet hadde økt :) 

Ørland og Bjugn har vært ganske slitte plasser i mange år, vil nok jeg tørre å påstå. Jeg har vokst opp i gamle Rissa kommune, og der lærte vi at Ørland, Bjugn, Åfjord og Leksvik er plasser man bør holde seg unna ;) 

Men hele Fosenhalvøya bør absolutt få et bedre kollektivtilbud. Da slipper barn og ungdom å være avhengige av at foreldrene sine må kjøre, sånn at de blir mer selvstendige. I Trondheim er barn mye mer selvstendige på den måten :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ørland og Bjugn har vært ganske slitte plasser i mange år, vil nok jeg tørre å påstå. Jeg har vokst opp i gamle Rissa kommune, og der lærte vi at Ørland, Bjugn, Åfjord og Leksvik er plasser man bør holde seg unna ;) 

Ok, jeg hørte det samme om Rissa og Åfjord. Fikk høre det var bare høkkerter der?! 👱‍♂️

Videregående skole skal bort? Ok, hvor skal ungene gå skole da? Ikke alle som er modne nok til å bo på hybel for seg selv alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helikopterforeldreskap = flink å følge opp?

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 1/30/2022 at 8:15 AM, O.G. said:

Ok, jeg hørte det samme om Rissa og Åfjord. Fikk høre det var bare høkkerter der?! 👱‍♂️

Videregående skole skal bort? Ok, hvor skal ungene gå skole da? Ikke alle som er modne nok til å bo på hybel for seg selv alene.

Den nye videregående skolen åpner i Vanvikan til august. Da blir skolene i Rissa og Leksvik nedlagte. 

Det er jo svært mange fra Fosen som flytter på hybel etter grunnskolen. Jeg kjenner til mange tilfeller der hybellivet har medfødt festing flere dager i uka, lite oppmøte på skolen og generell rastløshet. Veldig mange som bor i Trondheim har jo vokst opp på Fosen 😛 

Generelt sett er det veldig mye merkelig som skjer i Rissa-området. Politiet gir bort alkohol til folk under 18 år, foreldrene kjøper alkohol til sine mindreårige barn og det er mye festing blant ungdommene der. Sånn har det vært i mange tiår. Jeg synes ikke det er særlig mye mangfold, samkjøring, fellesskap og sosial stimuli blant befolkninga der, fordi at alle sitter jo bare innendørs for seg selv. I tillegg er folk MEGET nysgjerrige på hverandre og det går jo rykter om absolutt alt. På enkelte plasser i Norge er det mye samhold og der hjelper folk hverandre, mens på Fosenhalvøya er det helt motsatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I bydelen vår begynte ungene å gå på besøk til hverandre sommeren før 1 klasse, og da fulgte foreldrene de over gaten til lekekameraten.

Min sønn løp rundt med innvandrer ungene fra han var 3-4 år og lærte å passe seg, men jeg stod i vinduet og passet på eller satt ute på en benk og hadde oversikten.

Han tok bussen alene da han var 10 år, mens klassekameratene tok bussen første gang noensinne da de hadde begynt på ungdomskolen.

De var vokst opp med mange biler i husholdningen og ble kjørt uansett hvor de skulle hen.

Var de på ferie så var det leiebil, aldri undergrunn, bussen eller trikk.

Anonymkode: 6209b...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Den nye videregående skolen åpner i Vanvikan til august. Da blir skolene i Rissa og Leksvik nedlagte. 

Det er jo svært mange fra Fosen som flytter på hybel etter grunnskolen. Jeg kjenner til mange tilfeller der hybellivet har medfødt festing flere dager i uka, lite oppmøte på skolen og generell rastløshet. Veldig mange som bor i Trondheim har jo vokst opp på Fosen 😛 

Generelt sett er det veldig mye merkelig som skjer i Rissa-området. Politiet gir bort alkohol til folk under 18 år, foreldrene kjøper alkohol til sine mindreårige barn og det er mye festing blant ungdommene der. Sånn har det vært i mange tiår. Jeg synes ikke det er særlig mye mangfold, samkjøring, fellesskap og sosial stimuli blant befolkninga der, fordi at alle sitter jo bare innendørs for seg selv. I tillegg er folk MEGET nysgjerrige på hverandre og det går jo rykter om absolutt alt. På enkelte plasser i Norge er det mye samhold og der hjelper folk hverandre, mens på Fosenhalvøya er det helt motsatt. 

Fosen er ghetto, da regner jeg med Bjugn og Ørland også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/29/2022 den 14.56):

Selv om helikopterforeldre ikke er særlig bra for barnas utvikling, finnes det også foreldre som er i den helt andre enden av skalaen. På Fosenhalvøya er det mange foreldre i den sistnevnte kategorien. Der er det sånn at ungdommene sitter på gangfeltet mens de røyker og drikker, og foreldrene vet godt at ungdommene er ute av huset. Dessuten er det nokså vanlig at ungdommene henger ute til langt på natt der, sitter på med eldre gutter i rånerbiler, har ubeskytta sex med mange ulike personer og de har ingen spesifikk tid de må komme hjem til huset sitt. I tillegg er det svært mange foreldre som kjøper alkohol til sine ungdommer under 18 år, mens ungdommene fester til langt på natt i frie tøyler. De ungdommene med strenge foreldre blir holdt utafor fellesskapet og de blir gjerne isolert i huset sitt, fordi at alkohol, fest og råning er meget viktig blant lokalbefolkninga der. Jeg tror ikke noen andre steder i Norge er like ille som Fosenhalvøya der. Alle som har vært i Rissa før, vet at miljøet der er sånn. Helikopterforeldre blir latterliggjort og utfryst der. 

Altså Fosenhalvøya er et ganske stort område som strekker seg fra Ørlandet opp til Namsos. Kanskje oppunder 20 mil lang. Alle som bor der er neppe helt like.

Anonymkode: 82a9b...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 21.18):

Her jeg bor er det faktisk ikke lov å sykle til skolen uten følge av foreldrene om barnet ikke har sykkellappen. Og jeg bor i et bittelite tettsted. Sykkellappen tas vel i 5 klasse?

Anonymkode: 3b82b...f78

Lurer veldig på hvor du bor, ettersom det i Norge er foreldrene som bestemmer om barn får sykle til skolen eller ikke. 

Du vet at «sykkellappen» ikke er på ekte, men noe som er laget av skoler for å forsøke og bestemme noe de ikke har myndighet til å ta en endelig avgjørelse over ?

Anonymkode: e6c43...fb0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...