Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 15 mnd som har vært veldig aktiv og tidlig ute motorisk hele veien.

Nå den siste måneden har han begynt å klatre OVERALT. Det er ikke mulig å stoppe det, da måtte vi såfall fjernet alt av møbler. Jeg skjønner dette sikkert er helt normalt, men helt ærlig er jeg veldig sliten. Jeg kan ikke gå på kjøkkenet for å hente et glass vann en gang uten at han har komt seg oppi sofaen og skal løpe fram og tilbake oppi sofaen. Han må vaktes hele tiden😂 Tar jeg han ned er det rett opp igjen, evt legger seg ned og hyler av sinne.. han kommer seg opp i stoler, sofabord etc.. 

Prøver å avlede meg leker, bøker etc, men det er gøy en liten stund før det er klatring igjen. Har fått vondt i ryggen av å bøye meg så mye for å avverge fall.

Han slår og dunker seg av og til, det er ikke til å unngå. Men aldri noen skade skjedd pga. vi alltid følger med.

Hører liksom om andre som kan lage mat, vaske litt osv mens barnet leker for seg selv, det er ikke mulig i dette huset altså. Alt annet må gjøres om begge er hjemme (vi jobber turnus, så ofte er bare en av oss hjemme) eller når han sover.

Så jeg lurer på om vi er overbeskyttende? Hvor mye lar dere barna styre på selv? :)

Anonymkode: 40af8...8ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du høres overbeskyttende ut iallfall, jeg ville også passet på hele tiden i en sånn periode når de er for små til å passe seg men store/aktive nok til å komme seg opp overalt :) Ville barnesikret så godt som mulig iallfall sånn at det blir lettere. Kanskje bruke grinder for å avgrense område han kan få leke fritt på, feks så det bare er stua?

Anonymkode: fbc12...171

• Liker 2
Skrevet

Er jo veldig forskjell på barn. Har en på 2 år nå som aldri har tatt de store sjansene, så hun tørr jeg la være alene hvis jeg skal gå å hente noe uten å være bekymret for at hun skader seg/ødelegger noe. Men hadde jeg hatt en som klatret og tok sjanser hele tiden hadde jeg nok som deg, vært på vakt hele tiden.

En lur ting er kanskje å øve på å lære han å komme trygt ned fra sofaen/ned fra stoler og eventuelt trapper hvis dere har det. Bedre å lære dem å gå ned trappen på en trygg måte med en gang.

Anonymkode: 3bc21...aaa

Skrevet

Grunnen til at det går bra stor sett er fordi de voksne passer på.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar. :)

Jeg skjønner bare ikke hvordan mødre med mann i nordsjøen etc klarer å se stelt ut om morgenen, lage middag og samtidig ha det noenlunde rent.. for det er ikke snakk om å se bort i 30 sekunder en gang før han står oppå noe. Virker som han har lyst å hoppe også, men heldigvis ikke turt det enda.😅

Vi har en slik grind, men den står mesteparten av tiden rundt peisen (høye strømpriser hehe). Men kunne jo vært en mulighet, men da måtte hele spisebordet+ sofakroken blitt inngjært🤷‍♀️ trappegrind har vi😊

Det er vel sikkert bare en fase man må gjennom, bare håper den ikke varer så lenge😂

Anonymkode: 40af8...8ca

Skrevet

Her har vi hatt flaks med at den som falt mest, ikke var like interessert i å klatre på alt hele tiden. Mens den som var veldig klatrete og vilter hadde bedre kontroll og stort sett ikke ramlet ned. Jeg har delvis tenkt at de skal få lov å prøve, og sett det som noe positivt også at de klatrer på møblene. Med lillesøster var vi nøye med å alltid ha døra til badet lukket, for klatret hun opp i vasken og på stellebordet, og flisene på gulvet er ikke særlig å slå hode i fra en høyde. Og vi passet på at hun ikke skjøv noe inntil trappegrinda og begynte å klatre over for å fortsette ned den bratte trappa med steingulv i bunnen som hun iherdig prøvde på en periode. Men ellers lot jeg henne holde på ganske mye. 

Anonymkode: 4497d...d6e

• Liker 1
Skrevet

Passer på hele tiden! Han sitter i barnestol, med sele, mens jeg lager middag f.eks. Har sånn gammeldags høystol i tre, som kan slås sammen til "bil" med brett foran. Bruker sele uansett hvordan vi bruker den.

Anonymkode: debb8...077

Skrevet

Vi flyttet unna stuebordet en periode og la lekematter der isteden. Faller de så slår de seg ikke 😊

Anonymkode: f9ec9...635

Skrevet

Jeg har hatt en sånn en. I tillegg plukket han på alt, puttet alt i munnen og var over alle hauger så fort jeg snudde meg da vi var ute. Det var en heftig slitsom periode der fra 1-3 år altså. Husker vi dro på første ferie og det første vi måtte gjøre da vi kom frem til feriehuset var å renske alt i "plukkehøyde" 😅

Hjemme barnesikret vi det meste og hadde også grinder for å avgrense noen områder for å i det hele tatt få gått på do eller laget mat. Han klarte likevel skade seg på de særeste måter. Eneste trøst er at det går over på et tidspunkt 😅

Anonymkode: 00214...81f

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde også  en propell. Heldigvis har vår propell etterhvert fått mer selvkontroll og fornuft, og er ikke lenger like farlig for seg selv og omverdenen. Det blir nok enklere for deg også om et år, dersom det er en trøst.

En ting vi jobbet mye med var å lære ham å ikke slå seg. Dette startet vi med tidlig, ved at vi lærte ham å klatre ned fra ting, og å ikke klatre ned hvis det var for høyt. Noen ganger lot vi ham bare falle fra en høyde, og dempet bare litt så han skulle få kjenne følelsen og frykten. Etterhvert lærte han å vurdere avstand, og fikk ganske god kontroll. Nå klatrer han ikke ned fra ting uten å kjenne etter med tærne, og han hopper ikke på kanten av myke møbler.

Vi har også en viss toleranse for at han slår seg. Dette har ført til at han er mer forsiktig, fordi ting faktisk har konsekvenser. Vi passer selvfølgelig på å unngå harde slag mot hodet, så godt vi kan, og vi har fjernet og polstret de farligste møblene. Alle møbler er også solide nok til å klatres på uten å velte.

Vi har ikke avgrenset noe annet enn rundt ovnen, men vi pleide å ta han med og lukke døra når vi gikk et annet sted. Når jeg laget mat kunne han rydde i gryteskapet, og når jeg satt på do ble klærne hans reorganisert. Han utviklet heldigvis litt vett og mye nærhetstrang før han lærte å åpne dører, så vi kunne følge med.

Anonymkode: 432b1...30c

Skrevet

Måtte følge med hele tida. Min er 3 nå og jeg kan fortsatt ikke la ham være alene mer enn et halvminutt. 

Anonymkode: 35f56...77b

Skrevet

Har lekegrind som barnet settes i om jeg skal på do/lage mat/ta morgenstell etc. E

Synes den fasen der - fra 1 til 1,5ish er den travleste tiden i småbarntilværelsen 😅

Anonymkode: ed0bc...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...