Gå til innhold

Nå er det greit å eie noe annet enn en solid, fossil, firehjulsdreven bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For da kan lekekameratene i forsvaret forhåndsrekvirere den:

https://www.nrk.no/innlandet/forsvaret-rekvirerer-over-4000-privatbiler-i-tilfelle-krise-eller-krig-1.15816887

Anonymkode: 0e316...aa6

Dette har vært gjort i mange år. Så dette er gammelt nytt. 

Anonymkode: 1f736...507

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I krigssituasjon leker man ikke butikk.

Sier seg selv forsvaret kan ta noen tusen kjøretøy før russerne gjør det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det klart, elbiler er ikke noe tess når det drar seg til.... 😄 

For å være seriøs, om bilen min rekvireres av forsvaret så har vi alle større problemer en litt mer plass på gårdsplassen. Da er det alvor. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

For å være seriøs, om bilen min rekvireres av forsvaret så har vi alle større problemer en litt mer plass på gårdsplassen. Da er det alvor. 

Jepp. Jeg leste FB-diskusjonen om denne artikkelen, og ble helt skremt av alle som enten ikke hadde forstått bæret av hva det dreier seg om, eller på prinsipp nærmest ville kjøre bilen til skogs og gjemme den. 

Om landet havner i en sånn krise at vi må begynne å hanke inn biler fra privatpersoner for å få ting til å gå rundt sier jeg værsågod, bare forsyn dere om dere mot formodning kan ha nytte av en forhjulsdreven Fiesta. Om det er det største offeret landet mitt krever av meg i krigs- og krisetider skal jeg prise meg lykkelig, og levere den fra meg med full tank. 

Anonymkode: a3ffb...5c2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp. Jeg leste FB-diskusjonen om denne artikkelen, og ble helt skremt av alle som enten ikke hadde forstått bæret av hva det dreier seg om, eller på prinsipp nærmest ville kjøre bilen til skogs og gjemme den. 

Om landet havner i en sånn krise at vi må begynne å hanke inn biler fra privatpersoner for å få ting til å gå rundt sier jeg værsågod, bare forsyn dere om dere mot formodning kan ha nytte av en forhjulsdreven Fiesta. Om det er det største offeret landet mitt krever av meg i krigs- og krisetider skal jeg prise meg lykkelig, og levere den fra meg med full tank. 

Anonymkode: a3ffb...5c2

😂 samma her. Nøkkelen står i.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er da ikke noe nytt, har vel vært slik i ca 60 år

Anonymkode: 056e0...ab7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mob kjørerøy er ikke noe nytt, jeg hadde også et sånt. Problemet var at jeg og kjøretøyet skulle møte opp på forskjellig sted, jeg fikk omsider ordnet det så kjøretøyet kunne settes av på vei til mitt mobiliseringssted.

Det ble ikke bruk for hverken kjøretøyet eller meg. Så det gikk bra😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Dette. Hvis de kan ha noe som helst nytte av den slitne kjærra min får de bare ta den, dersom vi faktisk står i en krig. Tenker det er en liten ting å bidra med, blir verre for samboeren min som er mob.disponert, kommer nok til å savne han mer enn bilen, for å si det sånn. :fnise:

Anonymkode: f3f29...954

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at Forsvaret kan rekvirere kjøretøy eller annet de måtte ha behov for ved krise/krig.

Anonymkode: 72db4...e41

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi burde gjort mer enn å tinge folk sine biler slik ståa er nå. 

Anonymkode: 646dd...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekymrer meg ikke veldig og jeg tror ikke det blir krig sånn med det første, men plutselig kom jeg på at i en krigssituasjon så trenger vi jo disse grunnleggende tingene selv. Jeg hadde ikke stolt på kollektivtilbudet dersom Russland invaderte 🤷‍♀️

Anonymkode: 9b3e1...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har Forsvaret kunne gjøre med dagens lovhjemmel i "Lov om militære rekvisisjoner" siden 1951. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok de ser seg ut husstander med flere biler, så familien har en bil de kan falle tilbake på.

Anonymkode: 48b0b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har en 15 år gammel VW stasjonsvogn som har vært til service et par ganger. Forhjulstrekk. Tror neppe de går for den typen gamle biler når man kan ta SUVs og jeeper. Det bør jo også sees på hvor nødvendig bilen er for de som eier den og. Om man er et eldre par der bilen er eneste transportmiddel eller en singel mor oppi gokk med null annen forbindelse enn en bil, så blir det ikke så lett å gi fra seg en bil selv om det er «for Norges beste». 
Det er sikkert en del som har flere biler. 

Anonymkode: 3e5f7...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror nok de ser seg ut husstander med flere biler, så familien har en bil de kan falle tilbake på.

Anonymkode: 48b0b...691

Får håpe de gjør det. Blir jo litt høl i hue hvis de tar den eneste bilen en husstand har. Her i huset har vi ikke bil en gang for øvrig. Jeg har eldre foreldre som er helt avhengig av bilen for å komme seg steder. Er en 15-16 år gammel bil. Vil tro de går etter SUVs eller andre typer med firehjulstrekk. 

Anonymkode: efeb9...357

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst i en krig så bekymrer dere, dere for bilen ? 

Anonymkode: 646dd...c89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...