AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Vi bor i et annet skandinavisk land, og i en liten by. 25 minutter med tog herfra er det en litt større by med kjøpesenter som min datter og hennes venninne har veldig lyst til å dra på. De er da nødt til å ta tog herfra, og buss fra busstasjonen i denne byen til kjøpesenteret. De har aldri tatt tog alene før, og er ikke sånn kjempe kjent i denne byen de skal dra til. De har selvsagt telefon, og mulighet til å bli hentet om det skulle skjære seg helt. Har veldig lyst til å si ja, men kjenner samtidig at jeg er bittelitt skeptisk. Hva ville dere gjort? Anonymkode: aa6dc...2d3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Hadde sagt nei. Eller blitt med de. Anonymkode: 774fb...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Enig med den over, ville blitt med de og så kan du gjøre noe annet i den byen i mens de er på kjøpesenteret. Anonymkode: ca21e...b59 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Har snakket litt med mammaen til venninnen nå, hennes kjæreste bor i byen de skal til så han kan stille opp på kort varsel om det skulle være noe. Det føltes litt betryggende, så tror jeg skal la de prøve seg. Anonymkode: aa6dc...2d3 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Jeg hadde blitt med de første gangen for å sjekke reisen (holdt litt avstand) Gjorde det med min 12-åring som ville med en venninne og kompis til et stort kjøpesenter. Måtte bare ta lokaltog, men det tok litt over en halvtime og så gå bort til kjøpesenteret. Nå får de dra alene. De får også ta bussen til en passe stor by like langt unna. Anonymkode: e9e26...4b7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Vær helt sikker på at de ikke skal møte en gutt fra internett før du lar dem reise. Anonymkode: 55049...284 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Dagens foreldre er så strenge. Såklart se ann ungene. Jeg dro alene én måned til usa som 14 åring på utveksling. Anonymkode: 683b1...8db 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Ta tog 25 minutter er definitivt noe man bør beherske når man er 13. Anonymkode: e8401...e74 5
Chagall Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta tog 25 minutter er definitivt noe man bør beherske når man er 13. Anonymkode: e8401...e74 Fra bestemor til mamma ja. Ikke for å henge med eldre gutter på et kjøpesenter.
powerpuffen Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Se an barnet. Er hun moden for alderen? I så fall tror jeg ikke det er noe problem! Men viktig at hun er ærlig om hva de faktisk skal gjøre der, slik at det ikke skjer noe som ikke skal skje. Du kan jo sende henne melding eller be henne ringe underveis. Jeg tror det skal gå fint.
Morten1 Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Vil si det varierer fra barn til barn. Før eller siden må man jo kunne stole på at de klarer å ta tog alene, dra på dagstur til en by. Jeg ville sagt ja, men nå kjenner jeg ikke dine barn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 Ingen har sagt noe om at de skal henge med eldre gutter (hvor kommer det fra?) Hun er veldig selvstendig og moden for alderen, og jeg kommer til å ha kontinuerlig kontakt med de. Anonymkode: aa6dc...2d3 2
Gjest Hottentått Skrevet 18. januar 2022 #13 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dagens foreldre er så strenge. Såklart se ann ungene. Jeg dro alene én måned til usa som 14 åring på utveksling. Anonymkode: 683b1...8db Det er vel litt annerledes. Da bor du hos en familie som har ansvar for deg. De fleste foreldre lar 7.klassingene dra på leirskole flere timer unna også. Det går ikke an å sammenligne det med å reise alene uten voksne.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #14 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi bor i et annet skandinavisk land, og i en liten by. 25 minutter med tog herfra er det en litt større by med kjøpesenter som min datter og hennes venninne har veldig lyst til å dra på. De er da nødt til å ta tog herfra, og buss fra busstasjonen i denne byen til kjøpesenteret. De har aldri tatt tog alene før, og er ikke sånn kjempe kjent i denne byen de skal dra til. De har selvsagt telefon, og mulighet til å bli hentet om det skulle skjære seg helt. Har veldig lyst til å si ja, men kjenner samtidig at jeg er bittelitt skeptisk. Hva ville dere gjort? Anonymkode: aa6dc...2d3 helt greit Anonymkode: 66893...aea 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #15 Skrevet 18. januar 2022 Da jeg var 13 dro vi alene en 45 min lang reise inn til Bergen støtt og stadig, og var rundt i byen hele dagen. Null problem. Anonymkode: 52a1f...38d 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #16 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da jeg var 13 dro vi alene en 45 min lang reise inn til Bergen støtt og stadig, og var rundt i byen hele dagen. Null problem. Anonymkode: 52a1f...38d Og jeg tok toget fra Bergen til Oslo og videre med buss til besteforeldrene mine som tolvåring. Så det er noe med dagens foreldre som vi heldigvis slapp unna med våre! Anonymkode: d4dd3...8ac 2
Arkana Skrevet 18. januar 2022 #17 Skrevet 18. januar 2022 Jeg hadde uten problemer latt min 13-åring gjøre dette. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #18 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bor i et annet skandinavisk land, og i en liten by. 25 minutter med tog herfra er det en litt større by med kjøpesenter som min datter og hennes venninne har veldig lyst til å dra på. De er da nødt til å ta tog herfra, og buss fra busstasjonen i denne byen til kjøpesenteret. De har aldri tatt tog alene før, og er ikke sånn kjempe kjent i denne byen de skal dra til. De har selvsagt telefon, og mulighet til å bli hentet om det skulle skjære seg helt. Har veldig lyst til å si ja, men kjenner samtidig at jeg er bittelitt skeptisk. Hva ville dere gjort? Anonymkode: aa6dc...2d3 Hadde sagt nei. Hadde heller vært med de og gjort noen ærrend eller kafe i nærheten. Anonymkode: f321f...c9c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #19 Skrevet 19. januar 2022 Jeg skjønner ikke helt problemet her, er det toget og bussturen? Jeg antar de hadde fått lov å gå på kjøpesenteret i sin egen by? "Henge med eldre gutter" som en over her fant på, kan man jo gjøre i sin egen by også. Og jeg synes virkelig tenåringer bør beherske å ta seg frem med offentlig transport på egenhånd. Hvis ikke er det på høy tid de lærer det. Anonymkode: e8401...e74 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #20 Skrevet 19. januar 2022 Jeg hadde sagt ja. Min datter på lik alder får lov til å dra til byen med venninner. Vi bor i Oslo. Så selv om vi bor i samme by så tar trikken 25 minutter. Noen ganger har de dratt til Storo også og da har de måtte bytte over til t-bane så nesten like langt som det du beskriver. Har gått veldig fint. Vi står jo ofte parat til å hente da hvis det skulle være noe. Anonymkode: 08a20...0e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå