Gå til innhold

Nå må jeg ned i vekt!

emkj11

Anbefalte innlegg

Gjest Hottentått
emkj11 skrev (2 timer siden):

Takk for tips! 😄 Veldig greit med alt som allerede er en plan på! 

Takk, det visste jeg ikke :)  

Ja, jeg har faktisk vært nesten litt "redd" for å trene for mye/for hardt, fordi jeg blir så ekstremt sulten av å trene og tidligere har jeg stått så bom fast på vekten fordi jeg overspiser når jeg trener. Men på sikt bør jeg jo for helsen sin del trene, men gåturer er jo kjempefint :) 

Nei man blir veldig overrasket når man registerer maten sin og ser hvor mye man faktisk spiser! 3 tacolefser er 577 kalorier alene. I tillegg kommer jo alt fyllet, så en vanlig tacomiddag for deg blir godt over 1200 kalorier hvis du har på kjøtt, rømme, ost og salsa. Grønnsakene blir jo "gratis. Og da har du spist nesten hele dagsbehovet på ett måltid 😱 så anbefaler virkelig vektklubb eller lifesum. Man får sjokk!! Men derfra er det jo ekstremt lett å gjøre endringer ☺️

Skjønner godt hva du mener og kjenner meg veldig igjen. Det er også en av grunnene til at jeg fokuserer på maten og kun går turer. Blir så sulten! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emkj11 skrev (3 timer siden):

Veiedag! Vekten viser 97.5 kg og jeg er veldig fornøyd! Selv om det sikkert er vann som slipper så vet jeg at jeg har spist mindre enn tidligere (minus tirsdagen), og føler allerede at denne dagboken hjelper mye :)

Uansett en strålende start på nedgangen, godt jobbet 👏 Halvveis til første delmål (IVF) ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (På 18.1.2022 den 19.58):

Jeg er en kvinne i 30-årene som må ned i vekt av flere årsaker. Jeg er i dårlig fysisk form, ingen av klærne mine passer lenger, jeg føler meg ikke vel i min egen kropp, vekten har aldri vært høyere og jeg må ned i vekt pga. ivf-forsøk med bmi-grense på 32. 

Jeg har godtestopp i januar måned, og så langt går det greit :) Jeg prøver også å unngå hvetemel så godt det går denne uken som et slags "prosjekt" siden jeg elsker boller, vafler og alt som har hvetemel i! 

Vekten i dag er rekord for min del: 99,0 kg 

For å være sikret IVF må jeg veie max 96 kg, helst mindre..

Dagens kosthold: 

Frokost/lunsj: 3 havreknekkebrød med leverpostei

Du spiser mer frokost en meg. Jeg er en mann på ca 100 kilo.

Mellommåltid: Kakao + yoghurt med müsli 

erstatt kakao. Hvordan yoghurt?

Mellommåltid 2: Grønnsakssuppe (porsjonspakke)

Middag: Taco med 3 (!!) lefser, altfor mye guacamole etc. Huff, det er akkurat disse måltidene som gjør at jeg er så stor. Det er altfor mye mat for meg.

middagen kan være grei den, om du justerer litt. Hvor mye ost? Rømme? Hvordan rømme? Hvilken type kjøttdeig? Etc

emkj11 skrev (På 18.1.2022 den 19.58):

Morsjon: Stillesittende jobb, har kun gått en kort tur på 20 minutter.

prøv å få inn 45-60 minutter gåtur hver dag eller kveld. Et tempo som gjør at du blir litt klam på ryggen. 

Jeg lager en dagbok for å forplikte meg selv i litt større grad og håper det hjelper :) Kommer til å veie meg hver fredag og tirsdag.

veldig lurt med dagbok. Usikker på vekt 2 ganger pr uke. Vær litt forsiktig så ikke fokuset på dette tar overhånd. Selv kastet jeg vekten for lenge siden og har aldri sett meg tilbake.

Tar i mot alle tips :) Jeg må ned de første kiloene rimelig fort da jeg straks går i gang med ny ivf :) 

18.01.2022: 99 kg

21.01.22: 97.5 kg

25.01.22:

28.01.22:

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipps, dagene flyr! :) Plutselig var det søndag allerede, og idag fikk jeg meg faktisk en tur på mølla igjen. Det ble 30 minutter med rask gange og 10 minutter rolig jogging. I tillegg ble det en liten tur utendørs sammen med mannen (20-30 minutter). Jeg hadde forresten en planlagt "sprekk" med en venninne igår kveld (pizza, men ingen godis). Fredag byttet jeg ut tacoen med tacosalat slik noen tipset om her. Savnet faktisk ikke lefsene i det hele tatt :)

Dagens kosthold ble slik

Sen frokost: Banan + skyr 

Sen lunsj: 2 egg + et rundstykke uten smør/pålegg

Middag: Nachos og salat (ble veldig mett, burde spist mindre mengde av nachos) 

Kveldsmat: Frosne bringebær (varmet i mikro) blandet med vaniljeyoghurt 

Det blir spennende med ny veiing på tirsdag.

Jeg driver å funderer på om jeg skal lage meg noen spesifikke utfordringer eller prosjekt i forhold til mat og/eller trening.. Eller om jeg skal ha et belønningssystem etter antall kilo. Et eller annet som gjør at jeg holder fokus og som motiverer meg litt ekstra de dagene jeg trenger det :) Hmm.. Jeg får gruble litt på det. Den godtestreiken jeg har nå i januar har jo fungert bra for eksempel! At jeg slipper å ta valget om godis eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du er skikkelig i gang 👏 Anbefaler virkelig å sette noen delmål for deg selv! 

Jeg hadde både vektmål og treningsmål i starten. I høst har jeg kjøpt meg Fitbit, joggesko, nye ørepropper og hadde en runde med personlig shopper som premie til meg selv. Har også noen ting jeg satt opp som premier som jeg aldri har «løst inn» og noe jeg har glemt. Men et sted veien gikk det fra at premien var motivasjonen til at løpingen er noe jeg ser frem til og at vektnedgangen og bedret helse ble en motivasjon i seg selv. Og så var det mindre viktig. Men de første målene om å gå ned 5 kg og løpe 4 km var en veldig stor seier for meg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 23.1.2022 den 22.48):

Så godt at du er skikkelig i gang 👏 Anbefaler virkelig å sette noen delmål for deg selv! 

Jeg hadde både vektmål og treningsmål i starten. I høst har jeg kjøpt meg Fitbit, joggesko, nye ørepropper og hadde en runde med personlig shopper som premie til meg selv. Har også noen ting jeg satt opp som premier som jeg aldri har «løst inn» og noe jeg har glemt. Men et sted veien gikk det fra at premien var motivasjonen til at løpingen er noe jeg ser frem til og at vektnedgangen og bedret helse ble en motivasjon i seg selv. Og så var det mindre viktig. Men de første målene om å gå ned 5 kg og løpe 4 km var en veldig stor seier for meg selv. 

Så lurt! :) Ja, det beste er om den indre motivasjonen blir sterk nok hele tiden til slutt :)  Jeg skal legge ut delmålene her når jeg bestemmer meg for hva jeg skal ha 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag tirsdag 25/1 gikk som det gikk.. 

Etter en helg hvor jeg garantert gikk litt opp i vekt/ opp i vannvekt så endte vekten på: 98,1 kg. Litt skuffende men jeg må bare tenke langsiktig, og "trust the process". Jeg vet jo at vektene svinger (også når den er på vei ned). Jeg er et veldig svart/hvit menneske, hvor det alltid er alt eller ingenting, og det jeg jobbe med.

Kostholdet søndag, mandag og tirsdag har vært maks 1700-2000 kalorier (og da har jeg tatt i fordi jeg vet at det som regel heller er litt mer kalorier enn man tror, enn mindre).

Min erfaring fra tidligere vektnedgang også er at det er helgene mine som ødelegger farten i progresjonen. Jeg går ned i uken, opp i helgen og så ned i uken igjen og da går det saktere enn jeg ønsker.. Spørs om godtestoppen bare må fortsette ja.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen i morgen! La det gå nedover :)

Dagens mat:

5 rugsprø med kremost

En kopp kakao (tror godtestreiken gjør at jeg drikker kakao plutselig) + en mellombar 

2 skåler med tomatsuppe

Kylling og pasta m/ pesto

Håper jeg ikke spiser noe mer nå :)

Har begynt å vurdere å ha en hel spadag eller en massasje osv. på et spa her om jeg når et viss antall kilo ned. Jeg må hvertfall unne meg noe fint tenker jeg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.01.2022: 99,0 kg

21.01.22: 97,5 kg

to dager med kalorioverskudd....

25.01.22: 98,1 kg

28.01.22: 97,7 kg

Det er kjedelig å se at forrige fredag og lørdag ødelagte så mye.. to dager med overskudd og jeg må bruke fem dager på å  bare nesten komme tilbake til dit jeg var. Kanskje det var dette jeg trengte å se, at helgen ødelegger alt for meg (selv om jeg ikke spiste godteri engang). Denne helgen skal jeg være bevisst på dette :) Jeg skal ta noen glass vin med jentene idag, men håper det ikke ødelegger for mye så lenge jeg spiser slik jeg har plass i kaloribudsjettet. 

Ser for meg at helgesnacks denne helgen blir appelsiner (de er utrolig gode nå), yoghurt med bær og hvis jeg ikke klarer å stå imot lavkalori is eller sorbet. 

Kanskje jeg faktisk må ta en skikkelig hard tur på mølla for å få noen ekstra kalorier å gå på.. Nekter å være på stede hvil pga. for mye god mat i helgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ned er ned 😉 Ja, helgene kan ødelegge litt. Men jeg har hatt det sånn at det har vært lov med litt utskeielser i helgene. Hvis ikke hadde jeg ikke klart dette i et helt år. Heldigvis har det stort sett gått nedover allikevel, men må selvsagt passe på at jeg ikke skeier helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en tendens til å spise opp underskuddet mitt i helgene. 😅 Men har greid å finne en slags balanse der jeg stadig går ned, selv om det går treigere enn for mange andre. Jeg tenker at total godtestopp kan funke bra for noen, men for min del blir det for hardt å stå i i lengden. Men har funnet ut at det ikke er verdt det for meg å kjøpe inn masse godteri og snacks hvis det bare er meg eller samboer alene. Vi koser oss like fint med god middag + sukkerfri brus i helger. Da har jeg litt til overs i budsjettet til å kose meg med kake, vin eller noe annet de gangene vi er sosiale i helgene (som dessverre ikke er så ofte nå i pandemien siden vi har sykt barn nesten hver helg 😂)

God helg og kos deg med helgesnacks samme hva det blir til. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra jobba uansett 👏🏻
Sånn helt i starten er det nok ikke uvanlig å prøve og feile. Hvor mye kan man unne seg før det velter hele uka liksom? 

Det som har vært viktig for meg er at jeg unner meg litt sjokolade på lørdag, men da er det bare lørdag og ikke fredag-søndag slik som det var før🙈 

God helg 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (7 timer siden):

Men ned er ned 😉 Ja, helgene kan ødelegge litt. Men jeg har hatt det sånn at det har vært lov med litt utskeielser i helgene. Hvis ikke hadde jeg ikke klart dette i et helt år. Heldigvis har det stort sett gått nedover allikevel, men må selvsagt passe på at jeg ikke skeier helt ut.

Det er sant 😄 Ja, det er nok ikke så langsiktig med godtestreik for alltid heller. Men hvordan få nok kalorier? iIIK :) Kjøper du en liten sjokolade da typ? For jeg greier aldri å stoppe før noe er tømt, og det er vel det som har fått meg i denne situasjonen i utgangspunktet hehe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaBom skrev (7 timer siden):

Jeg har også en tendens til å spise opp underskuddet mitt i helgene. 😅 Men har greid å finne en slags balanse der jeg stadig går ned, selv om det går treigere enn for mange andre. Jeg tenker at total godtestopp kan funke bra for noen, men for min del blir det for hardt å stå i i lengden. Men har funnet ut at det ikke er verdt det for meg å kjøpe inn masse godteri og snacks hvis det bare er meg eller samboer alene. Vi koser oss like fint med god middag + sukkerfri brus i helger. Da har jeg litt til overs i budsjettet til å kose meg med kake, vin eller noe annet de gangene vi er sosiale i helgene (som dessverre ikke er så ofte nå i pandemien siden vi har sykt barn nesten hver helg 😂)

God helg og kos deg med helgesnacks samme hva det blir til. 😄 

Ja, er det ikke vanskelig/umulig vel?? 😄 hvordan finner man en balanse? vil jo ha god middag og godteri og samtidig ikke gå opp i vekt i en drømmeverden haha :)  men å gjøre det sånn som dere, slik det ikke blir hver helg er jo sikkert glimrende!

takk for det 😄 og riktig god helg til deg også! er så flott miljø her inne, utrolig kjekt med støtten og motivasjonen/inspirasjonen man får av å lese andre sine dagbøker 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolla! skrev (5 timer siden):

Det er veldig bra jobba uansett 👏🏻
Sånn helt i starten er det nok ikke uvanlig å prøve og feile. Hvor mye kan man unne seg før det velter hele uka liksom? 

Det som har vært viktig for meg er at jeg unner meg litt sjokolade på lørdag, men da er det bare lørdag og ikke fredag-søndag slik som det var før🙈 

God helg 🌸

Takk for det :) Ja, det er virkelig noen aha-opplevelser for meg haha :) Gudene må vite hvor mange kalorier jeg konsumerte på en helg for bare noen uker siden 😮 ikke rart jeg har gått opp og opp i vekt.

Lurt! Kjøper du en liten sjokolade da eller deler med noe? Tror ikke jeg kan satse på å "spare" noen biter i alle fall, jeg er så håpløs der 😄 

God helg 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (13 minutter siden):

Det er sant 😄 Ja, det er nok ikke så langsiktig med godtestreik for alltid heller. Men hvordan få nok kalorier? iIIK :) Kjøper du en liten sjokolade da typ? For jeg greier aldri å stoppe før noe er tømt, og det er vel det som har fått meg i denne situasjonen i utgangspunktet hehe :) 

Jeg spiser lørdagsgodt hver lørdag. Kjøper da 10-12 biter smågodt (dropper sjokoladen siden den har mest kcal), og deler dem i mindre biter. Og en cola zero til. I starten drev jeg gjerne med noe håndarbeid mens jeg spiste for å holde hendene opptatt sånn at det tok lenger tid å spise. Nå har jeg vent meg til mengden, og blir kvalm om jeg spiser særlig mye mer. Jeg kjøper kun den posen og bare på lørdager så jeg ikke spiser det en annen dag. Yt proteinpudding med sjokolade kan bidra til å dekke søtsug på fredagen. Jeg bakte lørdagsgodtet inn i dagskaloriene i hele høst, nå teller jeg ikke like strengt lenger (og går dermed mye roligere ned). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bokdamen skrev (2 timer siden):

Jeg spiser lørdagsgodt hver lørdag. Kjøper da 10-12 biter smågodt (dropper sjokoladen siden den har mest kcal), og deler dem i mindre biter. Og en cola zero til. I starten drev jeg gjerne med noe håndarbeid mens jeg spiste for å holde hendene opptatt sånn at det tok lenger tid å spise. Nå har jeg vent meg til mengden, og blir kvalm om jeg spiser særlig mye mer. Jeg kjøper kun den posen og bare på lørdager så jeg ikke spiser det en annen dag. Yt proteinpudding med sjokolade kan bidra til å dekke søtsug på fredagen. Jeg bakte lørdagsgodtet inn i dagskaloriene i hele høst, nå teller jeg ikke like strengt lenger (og går dermed mye roligere ned). 

det var lurt! høres ut som en fin balanse ❤️ :) skal teste det neste gang jeg spiser godis :) da slipper man å ende opp kvalm og angrende og full i kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (6 timer siden):

Takk for det :) Ja, det er virkelig noen aha-opplevelser for meg haha :) Gudene må vite hvor mange kalorier jeg konsumerte på en helg for bare noen uker siden 😮 ikke rart jeg har gått opp og opp i vekt.

Lurt! Kjøper du en liten sjokolade da eller deler med noe? Tror ikke jeg kan satse på å "spare" noen biter i alle fall, jeg er så håpløs der 😄 

God helg 😄

Det blir noen aha-opplevelser ja🙈

Jeg har kjøpt melkerull, men har delt den på to lørdager, helt tullete at jeg har klart å ha en halv melkerull liggende i skapet i en uke uten å røre den! Tidligere har jeg lett spist 2 store sjokoladeplater (!!!) på ei helg, det er sykt det :sjenert:

I morgen har jeg planlagt å kjøpe en bounty, den skal jeg skjære opp i små biter og nyte hver lille bit 😄

lykke til med helgen 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolla! skrev (9 timer siden):

Det blir noen aha-opplevelser ja🙈

Jeg har kjøpt melkerull, men har delt den på to lørdager, helt tullete at jeg har klart å ha en halv melkerull liggende i skapet i en uke uten å røre den! Tidligere har jeg lett spist 2 store sjokoladeplater (!!!) på ei helg, det er sykt det :sjenert:

I morgen har jeg planlagt å kjøpe en bounty, den skal jeg skjære opp i små biter og nyte hver lille bit 😄

lykke til med helgen 🌸

fantastisk å ha "kommet så langt" at du greier det 😄❤️ gleder meg til å komme dit! tipper det smaker ekstra godt også i mindre mengder! 

takk og i lige så ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg driver å prøver å finne ut av hva jeg kan spise av kalorier i helgen/hvilke tiltak jeg må gjøre osv. så logger jeg kostholdet de dagene jeg har tid/husker det, og kanskje spesielt de dagene med litt "utskeielser" for å se hvordan det påvirker vekten. Veide meg faktisk idag bare for å sjekke at jeg ikke gikk opp 1-2 kg på en dag, men so far so good. Vekten viste minus 0.5 kg fra igår, men tror det er alkoholen som faktisk gjør meg dehydrert. Selv om jeg hadde tenkt å spise få kalorier for å ha rom til den sosiale kvelden i går, spiste jeg noe hele tiden føltes det ut som, så det ble ikke så lite/sunt/fornuftig som det burde. Hadde helt ulvehunger..  

Fredag:

Frokost: Veide frosne bringebær + veide yoghurt med mindre sukker, og skålen ble 120 kalorier

Lunsj: Omelett av 3 egg + 8 chorizo biter

Mellommåltider: 1,5 banan, 3 stk havreknekkebrød med leverpostei, 2 mini baguetter uten pålegg (veide og regnet ut at dei to ble rett under 300 kalorier tilsammen)

Ute ble det to glass vin + en drink + en halv porsjonspizza :) 

Spent på å følge med videre om denne helgen også ødelegger litt for vektnedgangen eller om det går fint :) 

Endret av emkj11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...