Gå til innhold

Nå må jeg ned i vekt!

emkj11

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i 30-årene som må ned i vekt av flere årsaker. Jeg er i dårlig fysisk form, ingen av klærne mine passer lenger, jeg føler meg ikke vel i min egen kropp, vekten har aldri vært høyere og jeg må ned i vekt pga. ivf-forsøk med bmi-grense på 32. 

Jeg har godtestopp i januar måned, og så langt går det greit :) Jeg prøver også å unngå hvetemel så godt det går denne uken som et slags "prosjekt" siden jeg elsker boller, vafler og alt som har hvetemel i! 

Vekten i dag er rekord for min del: 99,0 kg 

For å være sikret IVF må jeg veie max 96 kg, helst mindre..

Dagens kosthold: 

Frokost/lunsj: 3 havreknekkebrød med leverpostei

Mellommåltid: Kakao + yoghurt med müsli 

Mellommåltid 2: Grønnsakssuppe (porsjonspakke)

Middag: Taco med 3 (!!) lefser, altfor mye guacamole etc. Huff, det er akkurat disse måltidene som gjør at jeg er så stor. Det er altfor mye mat for meg.

Morsjon: Stillesittende jobb, har kun gått en kort tur på 20 minutter.

Jeg lager en dagbok for å forplikte meg selv i litt større grad og håper det hjelper :) Kommer til å veie meg hver fredag og tirsdag.

Tar i mot alle tips :) Jeg må ned de første kiloene rimelig fort da jeg straks går i gang med ny ivf :) 

Uke 3: 18.01.22: 99.0 kg         21.01.22: 97.5 kg

Uke 4: 25.01.22: 98.1 kg         28.01.22: 97.7 kg

Uke 5: 01.02.22: 97.8 kg         04.02.22:

Uke 6: 08.02.22:

Uke 7:

Uke 8:

Osv.

Endret av emkj11
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å faktisk egentlig bare spise litt mindre (som du vet selv), bytte ut pålegg til magrere varianter, kutte kakao (som inneholder sukker) og lese bakpå pakkene på det du spiser. Det er utrolig mye som inneholder mange kalorier, men som du kanskje tenker er sunt. Selv fikk jeg den a-ha opplevelsen med vanlig Biola. Brukte det på havregryn og tenkte det var magert og sunt. Vel, fant etterpå ut at Biolaen jeg hadde på inneholdt mer sukker enn cola 🙄 Så her kan du spare mange kalorier.

Ellers bør du bevege deg mer, men det er ikke her du får det store vekttapet. Det er maten som sørger for det. Aktiviteten gjør at du får en sunnere kropp, og du føler deg sterkere.

Og i starten slipper kroppen normalt flere kilo på grunn av vannvekt. Så ikke gi opp om det stopper litt. Det slipper plutselig 😊

Lykke til 💪👍

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du kalorier? Det har hjulpet meg, for da har jeg fått en viss oversikt over kaloriinnholdet i maten. Jeg ble for eksempel veldig overraska over hvor mye kalorier det er i for eksempel ei tacolefse og en sjokoladefamilien-bit fra smågodtet (ikke sammen 🤢😅 

Det kan også være lurt å ikke gjøre så store endringer i slengen, det er ofte veldig demotiverende. Jeg skjønner du må gå ned kjapt i starten, men dersom du opplever at det blir for tøft så anbefaler jeg å heller ta museskritt i stedet :) Det er ofte lettere å håndtere over tid :)

Også enig med Wit, for vekta er det ikke så viktig å trene. Det er kostholdet som er viktigst. Trening er bra for kroppen og det anbefales, men ikke heng deg opp i treningen for vektnedgang :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ingen kostholdsekspert, og velger nok metoder som ikke er anbefalt. For meg fungerer det å smi mens jernet er varmt. DVS, når jeg føler at NÅ er det på tide å kvitte seg med kilo. Da gjør jeg det kort og brutalt. Det fungerer best for meg. Så kan man jo si at man skal spise sunt hele veien, og da slipper man disse kiloene, men det er jo lettere sagt enn gjort. 

Jeg tar utgangspunkt i å spise grønnsaker og rent kjøtt. Jeg kutter alt av sukker og mye av karbohydratene, men er også forsiktig med fettet. Men noe fett må man ha. Så kjører jeg periodisk faste i tillegg. DVS, at jeg spiser ikke frokost hver dag, siden jeg ikke er veldig sulten om morgenen. 

Da blir det typisk; 

Frokost; kaffe. 

Lunsj; egg og grønnsaker/salat en teskje majones. 

mellommåltid; nøtter og bær, et lite stykke laks gjerne- hvis jeg er sulten

Middag; torsk, laks, kylling, biff (rent produkt) og grønnsaker. 

Da oppnår du å gå i ketose, og du mister matlysten etter hvert. Eller jeg gjør det. Så legger jeg inn en god gåtur på 45-60 minutter hver dag og tar noen styrkeøvelser. Det fungerer som bare det. Tar lett av meg 5 kilo på 2 uker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du i gang! Alt man klarer å kutte ned på, er bra! Om du klarer å få til 30 minutter med aktivitet i løpet av dagen, ville jeg brukt det på en tur i rask gange. Utrolig hva en gåtur gjør med humør og innsatsvilje! Jeg føler meg i hvert fall så mye mer klar for å være sunn etter en gåtur! 😆

Jeg har god erfaring med å bytte ut matvarer med lettere varianter.

Feks. tacolomper: bytte til Monster tacolomper. De har bare ca. 130kcal per stykk, og da kan man spare litt kcal der. Bruk mager kesam i stedet for rømme, og ta mindre guacamole. Ta masse salat, tomat og agurk, og bytt ut kjøtt med sopp eller kylling.

Bruker også disse lompene til å lage sunnere pizza: tar på opphakkede tomater (litt å hente på tomatsausen her, en del har mye kcal..), tynne skiver mozarella (sånn som ligger i lake) og ruccola på topp etter steking. Går kjapt og er godt! 

Jeg har også god erfaring med å spise egg og salat til lunsj. Det metter mye mer enn knekkebrød og da slipper man å småspise før middag fordi man er sulten. Jeg spiser første måltid til lunsj, og siste måltid ca. kl. 20.00. Da er det ikke så mange timer å fylle med mat. Drikk kaffe og vann! Det metter litt og er uten kcal. 

Sjekk alt du drikker, for det kan være mye kcal i drikke. 

Hardt arbeid å gå ned i vekt! 

Masse lykke til! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Vi er mange er som skal ned noen (for min del mange) kilo. Det hjelper for min del å rapportere inn her, da er det ikke så lett å gi opp siden man må "stå til rette" for tråden. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til 😄 

Nå er jeg ganske ny på å ha ordentlig fokus på mat - men har lært at proteiner metter mer, som igjen gjør at andre måltider lett kan bli mindre :)

Så selv om jeg ikke er noe ekspert på området, men av måltidene du da har listet opp, ville jeg f.eks byttet om på mellommåltidene - slik at grønnsakssuppa kommer først, og heller tatt kakao og en skyr i steden for yoghurt :) Gjerne en skyr i lunchen også, om det erstatter et knekkebrød, eller er i tillegg til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - tusen takk for gode tips alle sammen!! Her må jeg få tatt en tur på butikken og kjøpt noen bedre alternativer 😄 Supermotiverende! 😄 Jeg setter veldig stor pris på det! 

Kosthold onsdag: 

Lunsj: 3 havreknekkebrød med leverpostei + 100 gram yoghurt + frosne bringebær

Mellommåltid: Kakao + skål med yoghurt + litt müsli 

Utskeielse: Greide ikke gå forbi en svele som fristet sånn på butikken .... :( 

Sen middag: Grillet kylling + salat + ris (målt til å bli nøyaktig 200 kcal)

Kveldsmat/kveldskos: En banan + noen skjeer av en ny mango-yoghurt jeg ikke likte

Jeg merker at fantasien ikke er så god og det blir mye yoghurt istedenfor brødmat, men dette skal bli bedre nå 😄 Første veiedag i morgen og jeg har så lyst til å få et bra resultat! 😄 Det hjelper nok på dagens kosthold! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emkj11 skrev (5 minutter siden):

Wow - tusen takk for gode tips alle sammen!! Her må jeg få tatt en tur på butikken og kjøpt noen bedre alternativer 😄 Supermotiverende! 😄 Jeg setter veldig stor pris på det! 

Kosthold onsdag: 

Lunsj: 3 havreknekkebrød med leverpostei + 100 gram yoghurt + frosne bringebær

Mellommåltid: Kakao + skål med yoghurt + litt müsli 

Utskeielse: Greide ikke gå forbi en svele som fristet sånn på butikken .... :( 

Sen middag: Grillet kylling + salat + ris (målt til å bli nøyaktig 200 kcal)

Kveldsmat/kveldskos: En banan + noen skjeer av en ny mango-yoghurt jeg ikke likte

Jeg merker at fantasien ikke er så god og det blir mye yoghurt istedenfor brødmat, men dette skal bli bedre nå 😄 Første veiedag i morgen og jeg har så lyst til å få et bra resultat! 😄 Det hjelper nok på dagens kosthold! 

Det må ha vært fryktelig lite kylling til middag da? 100g grillet kylling er 226kcal

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Anbefaler deg å melde deg på et kostholds/slankekurs.

Du spiser litt feil, du kan spise mer mengde, men mindre kalorier om du gjør noe enkle grep. Proteiner må du ha mer av. 

Så må du også være viljesterk, tenk på belønningen i andre enden. Gå turer hvor du blir skikkelig svett. Prøv å tren bittelitt styrke i tillegg, kroppen din har så godt av det. 

Husk også at ingenting kommer av seg selv eller gratis, skal du ned i vekt og bli i form, må du kjempe for det!! 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i gjengen, jeg heier på deg! 

Mitt hovedtips: ukeshandling. Jeg sender mannen i butikken med liste vi har laget sammen, han vet at han ikke skal utenfor listen. Da har vi planlagt middager som passer både ungene og mitt budsjett, og har sunne og gode alternativer i hus for meg. Jeg slipper også å måtte ta stilling til "hva skal vi ha til middag i dag" og å bli fristet i butikken og dermed slenge noe i kurven jeg ikke burde spise (som en svele ;) ). Tar litt tid å komme inn i en god rutine, men det klarer du!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 time siden):

Det må ha vært fryktelig lite kylling til middag da? 100g grillet kylling er 226kcal

Det var kun risen som var 200 kcals :) Kom kanskje ikke så godt frem 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (53 minutter siden):

Velkommen i gjengen, jeg heier på deg! 

Mitt hovedtips: ukeshandling. Jeg sender mannen i butikken med liste vi har laget sammen, han vet at han ikke skal utenfor listen. Da har vi planlagt middager som passer både ungene og mitt budsjett, og har sunne og gode alternativer i hus for meg. Jeg slipper også å måtte ta stilling til "hva skal vi ha til middag i dag" og å bli fristet i butikken og dermed slenge noe i kurven jeg ikke burde spise (som en svele ;) ). Tar litt tid å komme inn i en god rutine, men det klarer du!

Takk! 😄 Det var et veldig godt tips! Da slipper jeg slike spontane dårlig valg fordi man er sulten i butikken 😮 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dævendøtte skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å melde deg på et kostholds/slankekurs.

Du spiser litt feil, du kan spise mer mengde, men mindre kalorier om du gjør noe enkle grep. Proteiner må du ha mer av. 

Så må du også være viljesterk, tenk på belønningen i andre enden. Gå turer hvor du blir skikkelig svett. Prøv å tren bittelitt styrke i tillegg, kroppen din har så godt av det. 

Husk også at ingenting kommer av seg selv eller gratis, skal du ned i vekt og bli i form, må du kjempe for det!! 

Lykke til! 

Takk for det 😄 Gode tips! Ja, jeg har en lang vei å gå både i forhold til kosthold og trening. Du har nok helt rett, det vil gjøre det lettere for meg med mer proteiner og mer sunn mat generelt slik jeg føler meg mer mett :)  Føler jeg allerede innser mer og mer bare av å få tips fra dere her inne 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
emkj11 skrev (4 minutter siden):

Takk for det 😄 Gode tips! Ja, jeg har en lang vei å gå både i forhold til kosthold og trening. Du har nok helt rett, det vil gjøre det lettere for meg med mer proteiner og mer sunn mat generelt slik jeg føler meg mer mett :)  Føler jeg allerede innser mer og mer bare av å få tips fra dere her inne 😄

Da er det bare å sette i gang 😘 Ingen unnskyldninger og den som gir seg er en dritt ;)

Er lov å sprekke selvsagt, men jo flinkere du er, jo fortere når du målet ditt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått

Jeg bruker VG vektklubb og der kan du planlegge måltidene dine i god tid, så slipper du å tenke over alt hver gang du skal spise. Tre tacolefser er ekstremt mye. Du kan garantert klare deg med én lefse med mer fyll ☺️ 

Selv får jeg mindre sultfølelse og mine søtsug når jeg spiser mindre karbohydrater. Det kan jo være et tips du kan vurdere. Feks har wasa fiberbalance mindre karbohydrater enn andre knekkebrød. 

Lykke til, krysser fingrene for deg 😃

PS! Begynn gjerne med kostholdet, så kan treningen komme etterhvert. I en vektnedgang er det 90% eller noe som handler om kosthold. Har selv gått ned 40 kg på et år uten annen trening enn gåturer ☺️

Endret av Hottentått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips som jeg benyttet meg av når jeg for eksempel skulle ha pasta var å bare ta en liten skje med pasta og så laget jeg tynne gulerot strimler (brukte skreller) som jeg freste litt i panna. Disse ble da myke og søte. Blandet dette med pastaskjea og fikk følelse av at jeg spiste mer pasta enn jeg gjorde. Du kan også gjøre det samme med squash eller andre harde grønnsaker du liker.

Ved siden av hadde jeg hjemmelaget tomatsaus og et par kyllingkjøttboller. Det blir få kalorier, mettende og sunt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (20 timer siden):

Jeg bruker VG vektklubb og der kan du planlegge måltidene dine i god tid, så slipper du å tenke over alt hver gang du skal spise. Tre tacolefser er ekstremt mye. Du kan garantert klare deg med én lefse med mer fyll ☺️ 

Selv får jeg mindre sultfølelse og mine søtsug når jeg spiser mindre karbohydrater. Det kan jo være et tips du kan vurdere. Feks har wasa fiberbalance mindre karbohydrater enn andre knekkebrød. 

Lykke til, krysser fingrene for deg 😃

PS! Begynn gjerne med kostholdet, så kan treningen komme etterhvert. I en vektnedgang er det 90% eller noe som handler om kosthold. Har selv gått ned 40 kg på et år uten annen trening enn gåturer ☺️

Takk for tips! 😄 Veldig greit med alt som allerede er en plan på! 

Takk, det visste jeg ikke :)  

Ja, jeg har faktisk vært nesten litt "redd" for å trene for mye/for hardt, fordi jeg blir så ekstremt sulten av å trene og tidligere har jeg stått så bom fast på vekten fordi jeg overspiser når jeg trener. Men på sikt bør jeg jo for helsen sin del trene, men gåturer er jo kjempefint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (20 timer siden):

Et tips som jeg benyttet meg av når jeg for eksempel skulle ha pasta var å bare ta en liten skje med pasta og så laget jeg tynne gulerot strimler (brukte skreller) som jeg freste litt i panna. Disse ble da myke og søte. Blandet dette med pastaskjea og fikk følelse av at jeg spiste mer pasta enn jeg gjorde. Du kan også gjøre det samme med squash eller andre harde grønnsaker du liker.

Ved siden av hadde jeg hjemmelaget tomatsaus og et par kyllingkjøttboller. Det blir få kalorier, mettende og sunt 😊

Takk! Det hadde jeg aldri kommet på av meg selv 😄 Fikk vann i munnen av dette måltidet her, jeg elsker nemlig kjøttboller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! Vekten viser 97.5 kg og jeg er veldig fornøyd! Selv om det sikkert er vann som slipper så vet jeg at jeg har spist mindre enn tidligere (minus tirsdagen), og føler allerede at denne dagboken hjelper mye :)

Jeg kommer nok aldri til å bli helt "perfekt" når det gjelder kosthold, men slik er det nok bare når man har slike problemer med mat og vekt som jeg har. Jeg tenker at alle forbedringer er bra, og så får jeg heller være litt tålmodig og raus med meg selv i prosessen.

Kostholdet igår var: 

Frokost: banan + skyr

Lunsj: En ferdiglaget sandwich BLT fra kiwi (ca 350 kcal) som jeg ikke spiste helt opp

Mellommåltid: ny banan

Middag: 1,5 laksestykke, potetbåter og salat 

Kveldsmat: Bringebær blandet i sukkerredusert vanilje yoghurt (er så svak for dette, smaker som dessert)

Fornøyd med mengden mat og fornøyd med å ikke spise for mye på kvelden :) Ingen mosjon er ikke bra, her skal jeg bli flinkere til å gå tur og bevege meg. Gjorde en del husarbeid da :) 

Ha en fin fredag dere som leser :) Lag dere en god dag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...