Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Råd og erfaringer mottas med stort takk 💓

Jeg skal søke på skole og vet ikke hvem av studiene jeg skal ha som førstevalg.. Er 36 år. 

Hvis jeg skal studere til å bli lærer blir det yrkesfaglærer på videregående, hvis jeg utdanner meg til sykepleier så håper jeg å kunne bli barnepleier eller helsesøster på sikt. 

Takk for svar 🥰

Anonymkode: 870a9...2b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke lærerskole for å bli yrkesfaglærer. Nok med fagbrev/mye erfaring innen et relevant fagområde, pluss pedagogikk :) Kjenner en som fikk jobb som yrkesfaglærer på automasjonslinja kun med fagbrev som automatiker.

Anonymkode: db13c...345

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke lærerskole for å bli yrkesfaglærer. Nok med fagbrev/mye erfaring innen et relevant fagområde, pluss pedagogikk :) Kjenner en som fikk jobb som yrkesfaglærer på automasjonslinja kun med fagbrev som automatiker.

Wow, det hadde jeg aldri trodd! Takk for info! 😃❤️

Skrevet

Du må ha undervisningskompetanse (ppu-y) for å undervise i vgs, men du kan bli ansatt på betingelse av at du fullfører innen en viss tid. Vil likevel anbefale å studere generell pedagogikk eller yrkesfaglærer i tillegg for faglig tyngde. 

Anonymkode: 7574b...611

Skrevet

Flere synspunkter? 🥰

Skrevet

Hei! Jeg anbefaler yrkesfaglærer, går siste året nå og trives veldig. Vet ikke hvilken fagbakgrunn du har, men jeg har fra helsefagarbeiderfaget og syns det er veldig spennende å jobbe innen det. Utdanningsløpet (ihvertfall på skolen jeg går) er lagt opp til at du kan jobbe mye ved siden av, kontra sykepleierstudiet. 

Du blir ikke ansatt som lærer før du har tatt bachelor graden din, men er store muligheter for vikar/vikariat jobber under studietiden 😊

Anonymkode: 8c7ef...619

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du blir ikke ansatt som lærer før du har tatt bachelor graden din, men er store muligheter for vikar/vikariat jobber under studietiden 😊

Dette tror jeg varierer veldig? Han jeg kjenner fikk fast jobb som som lærer kun med det automasjonsfagbrevet sitt, med forbehold om at han tok pedagogikken innen en viss tid. Jeg har selv hatt flere lærere både på studiespes innen økonomi og på yrkesfag innenfor elektro og mekaniske fag som hadde fagbrev, var fast ansatt som lærere, men som drev og tok pedagogikken ved siden av jobb, og om jeg ikke husker feil var det et årsstudium?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei! Jeg anbefaler yrkesfaglærer, går siste året nå og trives veldig. Vet ikke hvilken fagbakgrunn du har, men jeg har fra helsefagarbeiderfaget og syns det er veldig spennende å jobbe innen det. Utdanningsløpet (ihvertfall på skolen jeg går) er lagt opp til at du kan jobbe mye ved siden av, kontra sykepleierstudiet. 

Så flott, tusen takk for svar. Jeg har fagbrev i reiseservice og skal da søke på yrkesfaglærer i salg og service. 

Skrevet

Yrkesfaglærer, uten tvil. Er utdannet sykepleier og går på ppuy nå, skulle ønske jeg hadde begynt for mange år siden 🙂

Anonymkode: 8915c...7b1

• Liker 1
Skrevet

Sykepleier - enkel og kort utdanning. Lavstatus og dermed lav lønn.

Lærer - god lønn, masse ferie. Krever lengre utdannelse. 

Anonymkode: a999f...f9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykepleier - enkel og kort utdanning. Lavstatus og dermed lav lønn.

Lærer - god lønn, masse ferie. Krever lengre utdannelse. 

Anonymkode: a999f...f9d

Takk for svar alle sammen. Blir litt skremt fra læreryrket da alle klager over sinnsykt lange dager? At man aldri kan legge fra jobben? Jeg lurer på om dette også gjelder videregående, ønsker også å jobbe redusert om mulig. Ønsker å bli lærer fordi det alltid er helgefri og mange ferier 🙊😂Hilsen ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Blir litt skremt fra læreryrket da alle klager over sinnsykt lange dager? At man aldri kan legge fra jobben? Jeg lurer på om dette også gjelder videregående, ønsker også å jobbe redusert om mulig. Ønsker å bli lærer fordi det alltid er helgefri og mange ferier 🙊😂Hilsen ts. 

Nå har ikke jeg noe slags erfaring fra annet en videregående, men det er mye kveldsjobbing. Planlegge undervisning osv… Elever tar også gjerne kontakt døgnet rundt, men de «må» du ikke svare om du ikke ønsker. Jeg er ganske fersk så tror at når jeg kommer inn i det og har vært i jobben noen år så blir det mindre å gjøre på kveldstid, men det er veldig deilig å alltid ha fri hver helg, helligdager og så mange ferier at jeg syns det er verdt det 😊

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 18.46):

Råd og erfaringer mottas med stort takk 💓

Jeg skal søke på skole og vet ikke hvem av studiene jeg skal ha som førstevalg.. Er 36 år. 

Hvis jeg skal studere til å bli lærer blir det yrkesfaglærer på videregående, hvis jeg utdanner meg til sykepleier så håper jeg å kunne bli barnepleier eller helsesøster på sikt. 

Takk for svar 🥰

Velg Oslo Met. Ikke Nord Universitet, FOR ALL DEL. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...