Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg har ikke peiling på hva jeg holder på med. Har funnet en bra problemstilling. Har meldt meg på skrivekurs og leser alt jeg kommer over på nettet om dette, men er i ferd med å freake helt ut likevel. Hva gjorde dere som aldri hadde skrevet noe slikt før? Og som ikke er flinke til å skrive? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags fag det gjelder men jeg leste alt jeg kom over i mitt dag. Akademiske tekster, rapporter, artikler, bøker alt. 

Anonymkode: dcba0...498

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva slags fag det gjelder men jeg leste alt jeg kom over i mitt dag. Akademiske tekster, rapporter, artikler, bøker alt. 

*fag 

Skrevet

Har dere en bok på pensumlista om metode og oppgaveskriving? Vi har det på væres pensumliste, studerer det samme som deg. Og så når vi får utdelt oppgaver så ligger det med en slags mal…. Kan biblioteket tilknyttet skolen ha kurs i akademisk skriving? Og kildebruk? Det har biblioteket tilknyttet mitt studiested. Skolen er flinke til å gi oss oppgaver som gradvis stiller flere krav ift oppsett og akademisk skriving. Hvilken skole går du på?

Anonymkode: 33e57...809

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er sykepleierstudent, denne oppgaven er om folkehelse. Skal skrive 3000 ord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere en bok på pensumlista om metode og oppgaveskriving? Vi har det på væres pensumliste, studerer det samme som deg. Og så når vi får utdelt oppgaver så ligger det med en slags mal…. Kan biblioteket tilknyttet skolen ha kurs i akademisk skriving? Og kildebruk? Det har biblioteket tilknyttet mitt studiested. Skolen er flinke til å gi oss oppgaver som gradvis stiller flere krav ift oppsett og akademisk skriving. Hvilken skole går du på?

Går på den verste skolen, VID Bergen. Vi har en metodebok, men sliter med å finne frem i den. Kildebruk har vi fått litt opplæring i, men de er så sykt dårlig på å formidle. 

Skrevet

Hater selv akademiske oppgaver. Når jeg er ferdig med teksten bruker jeg minst like lang til å legge til referanser. Er lei. Hvorfor må akademiske oppgaver være krydret full av kilder 

Anonymkode: f34df...851

• Liker 1
Skrevet
Sophie-Ann skrev (10 minutter siden):

Går på den verste skolen, VID Bergen. Vi har en metodebok, men sliter med å finne frem i den. Kildebruk har vi fått litt opplæring i, men de er så sykt dårlig på å formidle. 

Oi. Skolen her er utrolig flinke til dette…. Hadde sjekket hos universitetsbiblioteket…. Hos oss ligger også digital lærlingssti ute i skoleportalen. Vi benytter boka som heter metode og oppgaveskriving av Olav Dalland. Skriv & søk skal være en god side:) 

• Liker 1
Skrevet

Om kildehenvisning. Velg den som er standard for skolen og lær deg denne. Er kanskje Harvard? Hvis en standard ikke er oppgitt, så velg en av stilene som Feks Harvard. Det er ikke noe poeng i å lære mange ulike stiler på BCH nivå. Lag et Word dokument med egne maler for artikkel, hel bok, kapittel i en bok og nettside. Bruk gjerne egne eksempler fra pensum. Skolen har kanskje wiki side om referanser. Søk og skriv er bra. 

Om oppsett får dere en vel en mal?

Lag deg en god disposisjon som du også setter inn referanser med sidetall i. Da er det lett å finne tilbake  til pensum. Mens du lager disposisjonen, så les i pensum for å få oversikt over hvor relevant stoff står. Merk gjerne i boken med gule lapper. Noter kort og tydelig på den gule lappen hva siden handler om. Ex: «forebygging. Bruk i diskusjon»

Hvis du ikke liker metodeboken, så prøv en annen. Dalland er veldig populær og kanskje litt lavere nivå (les enklere å forstå). Det gjør ingen ting at den er enkel å forstå. Læring er en prosess. 

Ikke få panikk! Ikke bruk energi på å irritere deg. Kun fokuser på arbeidsoppgaven 🤓
Jobb en time sammenhengene og så ta 15 minutt pause…repeat. 

Anonymkode: a8756...4ac

• Liker 1
Skrevet
Sophie-Ann skrev (4 timer siden):

Når en går på høyere utdanning, så må en selv ta ansvar. UH er ikke barneskolen, noe må en finne ut av selv. Lær deg Apa7 og zotero/endnote som alle andre studenter. 

Anonymkode: f16b0...5d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste kun tidligere bacheloroppgaver, og jeg forsto fort hvordan man skulle bygge opp en akademisk tekst. Var aldri på et skrivekurs i løpet av studiene. Fikk gode tilbakemeldinger på innleveringer jeg hadde skrevet, og B på bacheloroppgaven. 

Anonymkode: 16869...eb8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva de gjorde? De sendte oppgaven til meg. Jeg elsker å skrive akademiske oppgaver. Jeg skaffet min venninne et par prima karakterer. Jeg har ikke tid i vår, men du kan spørre meg neste semester. Neida. Joda. Men det viktigste er å late som du tror du kan klare det. Du har "skriveangst". Akkurat som min venn, som egentlig kan skrive. Lat som du har selvfølelse. Bare skriv. Ikke tvil.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
Skrevet

Avgrens problemstillingen din mot tilgrensende temaer. Det viser at du har oversikt og at du har tatt bevisste valg rundt tema. Vær nyansert og funder argumentene dine i forskning og teori. Vær nøye med kildebruk. Definer og bruk fagtermer

Anonymkode: a13d8...13a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når en går på høyere utdanning, så må en selv ta ansvar. UH er ikke barneskolen, noe må en finne ut av selv. Lær deg Apa7 og zotero/endnote som alle andre studenter. 

Takk for motiverende ord. Dette hjalp virkelig 🙄

Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg tar dem med videre 🥰

• Liker 1
Skrevet
Sophie-Ann skrev (10 minutter siden):

Takk for motiverende ord. Dette hjalp virkelig 🙄

Det er ikke motiverende ord, det er en realitet. 

Skrevet

Jeg lærte meg ganske kjapt at jeg veldig raskt «bruker opp» 3000 ord, det tilsvarer vel ca 10 sider eller no sånt. Bruk derfor et effektivt og tydelig språk uten unødvendige fyllord og pass på at du ikke bruker opp plass på å gjenta deg selv unødvendig. 

Anonymkode: a4d91...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...