Gå til innhold

Arbeidsgiver ba meg søke om svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 50 prosent sykemeldt fra jobb i hjemmetjenesten.

Arbeidsgiver tok meg til siden i dag og sa at hun ville anbefale meg å søke svangerskapspenger. 

Hva er forskjellen egentlig? Jeg trodde svangerskapspenger var noe man fikk når det er risiko for barnet? 

Anonymkode: 063d6...2f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sykemeldt pga svangerskapsplager eller pga at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg?  Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeid til deg så kan du søke om svangerskapspenger. 

Anonymkode: 0c445...836

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du sykemeldt pga svangerskapsplager eller pga at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg?  Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeid til deg så kan du søke om svangerskapspenger. 

Jeg er sykemeldt pga svangerskapsplager. Hatt hypermesis, og nå er formen generelt dårlig med mye trøtthet og kvalme. Er i uke 20.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg jobber jo vanlige arbeidslister de 50 prosentene jeg jobber. Så det er jo ikke noe problem. Klarer bare ikke å jobbe 100 prosent.

Men kan jeg jobbe i det hele tatt da? Skjønte ikke helt hva arbeidsgiver mente.

Skrevet

Nei, du skal ikke automatisk søke svangerskapspenger hvis leder ikke kan tilrettelegge. Er du syk, skal du være sykemeldt. Er jobben din skadelig for fosteret, kan du søke svangerskapspenger hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge slik at arbeidet ikke er til skade for deg. At arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet er ikke et krav for å søke svangerskapspenger. 

Anonymkode: b32fb...570

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du skal ikke automatisk søke svangerskapspenger hvis leder ikke kan tilrettelegge. Er du syk, skal du være sykemeldt. Er jobben din skadelig for fosteret, kan du søke svangerskapspenger hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge slik at arbeidet ikke er til skade for deg. At arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet er ikke et krav for å søke svangerskapspenger. 

Okei, hm. Da forstår jeg ikke hvorfor hun tok meg inn å sa jeg burde søke om det da?  🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men jeg jobber jo vanlige arbeidslister de 50 prosentene jeg jobber. Så det er jo ikke noe problem. Klarer bare ikke å jobbe 100 prosent.

Men kan jeg jobbe i det hele tatt da? Skjønte ikke helt hva arbeidsgiver mente.

To muligheter:

Arbeidsgiver syns det er vanskelig å forholde seg til din 50% sykemelding og det å ansette vikarer og what not, og syns det er enklere om du blir 100% fraværende. 

Eller arbeidsgiver tenker på din sykemeldingskvote (52 uker) og at du ikke bør bruke den opp løpet av svangerskapet, siden den løper også på 50% sykemelding. Men hvis de vet at du har hypermesis, så burde de vite at det ikke er svangerskapspenge-grunnlag. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, hm. Da forstår jeg ikke hvorfor hun tok meg inn å sa jeg burde søke om det da?  🤔

Jeg stemmer for mitt første eksempel over. Det er vanskelig med kortidsvikarer, og som sykemeldt kan du plutselig komme tilbake i jobb; da kan de ikke ansette en fast vikar i din stilling enda. Går du på svangerskapspenger blir du borte resten av svangerskapet. 

Avklar med legen om dere tror du blir langtidssykemeldt-ut svangerskapet, så du kan gi arbeidsgiver en forutsigbarhet fremover 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg stemmer for mitt første eksempel over. Det er vanskelig med kortidsvikarer, og som sykemeldt kan du plutselig komme tilbake i jobb; da kan de ikke ansette en fast vikar i din stilling enda. Går du på svangerskapspenger blir du borte resten av svangerskapet. 

Avklar med legen om dere tror du blir langtidssykemeldt-ut svangerskapet, så du kan gi arbeidsgiver en forutsigbarhet fremover 🙂

Ok, jeg tenkte jeg kunne jobbe 50 prosent sånn som jeg gjør, men det ønsker hun helst ikke da. Har en 100 prosent stilling til vanlig.

Har pleid å bli sykemeldt for 2 uker om gangen. 

Ønsker jo helst ikke å gå hjemme 100 prosent. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok, jeg tenkte jeg kunne jobbe 50 prosent sånn som jeg gjør, men det ønsker hun helst ikke da. Har en 100 prosent stilling til vanlig.

Har pleid å bli sykemeldt for 2 uker om gangen. 

Ønsker jo helst ikke å gå hjemme 100 prosent. 

Du kan det og du har rett til det. Hun må bare gjøre jobben sin bedre. Men foreslå for legen å få sykemelding for 4 uker om gangen, det er vel maks periode. Du kan jo gå tilbake tidligere enn 4 uker om formen plutselig blir bedre, så det har i grunn ingen ting å si for legen, gjør det bare litt mer forutsigbart for arbeidsgiveren. 

• Liker 1
Skrevet

Sjefen vil nok enten gjøre det lettere for seg selv eller forsøkte å vise omsorg for deg og tenkte på sykepengeukene dine feks.

Eventuelt er det arbeidsplassen som betaler ut sykepengene dine til deg (altså at de betaler deg lønn og får sykepengene fra nav) men svangerskapspenger ville gått rett fra nav så de sparer penger på det? Men det høres jo litt mer ut som noe en privat bedrift ville funnet på å styre med..

Men slik du beskriver det er det jo ikke grunnlag for svangerskapspenger. Men du kan jo ta opp med legen at sjefen din gjerne vil ha mer forutsigbarhet og spør om det går an å få sykemeldingen 4 uker istedet for 2 neste gang iallfall?

Anonymkode: 3a4cc...9fc

• Liker 1
Skrevet

Hjemmetjenesten er ofte grunnlag for svangerskapspenger pga stress, løft og/eller vanskelige pasienter.  Men du må uansett ta det opp med legen.

Anonymkode: 5f644...234

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...