Gå til innhold

ansetter NAV hvem som helst med en bachelor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det står ''minimun krav - Bachelor'' på annonsen uten noe mer spesifikk. 

Er det sånn at hvem som helst kan jobbe der, selv med bachelor i historie, sosiologi osv? 

Anonymkode: d0159...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. I enkelte begynnerstillinger er det det som er kravet. Fordi jobben suger så. 

Anonymkode: 9bfb4...3e6

• Liker 2
Skrevet

Hos oss så vil de ha folk med minst bachelor innen helse- og sosialfag, juss eller pedagogikk. 

Anonymkode: a133b...c8b

• Liker 1
Skrevet

Hvor i NAV er dette? På lokalkontor (tjenestelinjen), er det som regel ønske om helse- og sosialfag eller samfunnsfag. I ytelseslinjen er det som regel ønske om bachelor i økonomi, samfunnsfag eller juss. 

Anonymkode: 27b73...7bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hos oss så vil de ha folk med minst bachelor innen helse- og sosialfag, juss eller pedagogikk. 

Hvorfor det hvis jeg kan spørre?

Skrevet

De idiotene jeg har møtt på NAV virker som de har Bachelor i Kunnskapsløshet.

Anonymkode: dc5c4...c31

• Liker 6
Gjest Hottentått
Skrevet

Nå er det en egen bachelorgrad i arbeid og velferdsfag. De utdannes spesifikt retta mot NAV. I tillegg ansetter de vel en del sosionomer + sikkert litt fra juss, økonomi osv. 

Skrevet

Hva har du bachelor i TS? Jeg har utdanning innen samfunnsvitenskapelige fag. Klarer helt fint å tolke lover og regler. 

Anonymkode: 0fc39...87a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De idiotene jeg har møtt på NAV virker som de har Bachelor i Kunnskapsløshet.

Anonymkode: dc5c4...c31

Du får nesten holde deg unna NAV, da😂

Anonymkode: 0fc39...87a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det hvis jeg kan spørre?

Jeg vet ikke, men de fokuserer mye på at man kan kommunisere godt med folk og at man liker å jobbe tett på mennesker. De regner vel kanskje med at de med utdanning innen helse- og sosial, pedagogikk og juss liker å omgås mennesker, hjelpe dem og kan kommunisere godt. 

Dette er på et lokalkontor.

Skrevet

Hæ trenger man utdanning for å jobbe i NAV? Jeg kunne mer om lover og regler enn det de ansatte jeg møtt på NAV kunne jo. Tror ikke det er lønnsomt å jobbe I NAV for din egen utvikling.   

Anonymkode: e6c4a...74b

• Liker 3
Skrevet

Jobber på et lokalkontor. I våre utlysninger pleier det gjerne å stå at man ønsker noen med bachelor, fortrinnsvis innen helse- og sosial, samfunnsvitenskap, pedagogikk, økonomi, etc.. Har likevel opplevd at enkelte av disse fagretningene prioriteres av ledelsen når det skal kalles inn til intervju.  Ved en ansettelsesprosess ble ikke de med økonomiutdannelse kalt inn til intervju, og de med helse- og sosialfag eller pedagogikk ble foretrukket. Hadde nok mest med å gjøre at man ønsket flere med en slik bakgrunn på kontoret enn det var fra før. Dette for faste stillinger. Nylig ble en med utdanning innen historie ansatt i et vikariat. Vi får ikke like mange søkere på disse stillingene, så hos oss er det lettest å komme inn den veien. Er faktisk den eneste med samfunnsfaglig utdanning i min avdeling. 

Sånn ellers er personlig egnethet det som definitivt legges størst vekt på i våre ansettelsesprosesser. Det er en tung jobb, som har medført en del turnover de siste årene. Uansett bakgrunn er det mye å sette seg inn i som nyansatt, så evnen til å lære raskt, være selvstendig (men samtidig jobbe godt i team),  ha god relasjonskompetanse og gode IT-ferdigheter er nok det som teller mest når alt kommer til alt. Selv om disse tingene hjelper lite hvis man uansett ikke blir kalt inn på intervju og får vist det fram. :P 

Anonymkode: 873d5...d6b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber på et lokalkontor. I våre utlysninger pleier det gjerne å stå at man ønsker noen med bachelor, fortrinnsvis innen helse- og sosial, samfunnsvitenskap, pedagogikk, økonomi, etc.. Har likevel opplevd at enkelte av disse fagretningene prioriteres av ledelsen når det skal kalles inn til intervju.  Ved en ansettelsesprosess ble ikke de med økonomiutdannelse kalt inn til intervju, og de med helse- og sosialfag eller pedagogikk ble foretrukket. Hadde nok mest med å gjøre at man ønsket flere med en slik bakgrunn på kontoret enn det var fra før. Dette for faste stillinger. Nylig ble en med utdanning innen historie ansatt i et vikariat. Vi får ikke like mange søkere på disse stillingene, så hos oss er det lettest å komme inn den veien. Er faktisk den eneste med samfunnsfaglig utdanning i min avdeling. 

Sånn ellers er personlig egnethet det som definitivt legges størst vekt på i våre ansettelsesprosesser. Det er en tung jobb, som har medført en del turnover de siste årene. Uansett bakgrunn er det mye å sette seg inn i som nyansatt, så evnen til å lære raskt, være selvstendig (men samtidig jobbe godt i team),  ha god relasjonskompetanse og gode IT-ferdigheter er nok det som teller mest når alt kommer til alt. Selv om disse tingene hjelper lite hvis man uansett ikke blir kalt inn på intervju og får vist det fram. :P 

Derfor jeg aldri ble kalt inn på intervju etter å ha søkt med master i finans. Men dere har jo også stillinger som er rettet mot økokomer. Synes det er svært krevende å søke jobb hos offentlig…aldri blitt innkallt noen steder

Anonymkode: 51d5a...b54

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Derfor jeg aldri ble kalt inn på intervju etter å ha søkt med master i finans. Men dere har jo også stillinger som er rettet mot økokomer. Synes det er svært krevende å søke jobb hos offentlig…aldri blitt innkallt noen steder

Anonymkode: 51d5a...b54

Det kan være en forklaring, uten at jeg vet hvordan de gjør det på andre lokalkontor. Ja, vi har f.eks. egne stillinger innen gjeldsrådgivning, og det skulle man tro du var godt kvalifisert for. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det er nok lettere å bli innkalt til intervju jo mindre kontoret er. Færre som søker seg til Lurøy enn til Lerkendal. Er samtidig mange som søker på stillinger i det offentlige i flere år før de får en fot innenfor via vikariater, men skjønner at det er en sjanse ikke alle vil eller kan ta. 

Skrevet

Kommer an på hvilket kontor det er. Men det litt som over alt i det offentlige. At antall studiepoeng er viktigere enn kompetansen. Jobber også mange i NAV som snakker så dårlig norsk at det umulig kan fungere skikkelig.

Skrevet
Vaffelhunden skrev (9 timer siden):

Kommer an på hvilket kontor det er. Men det litt som over alt i det offentlige. At antall studiepoeng er viktigere enn kompetansen. Jobber også mange i NAV som snakker så dårlig norsk at det umulig kan fungere skikkelig.

Tviler virkelig. Hvordan har de fått jobb da? 

Anonymkode: 24691...d97

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Tviler virkelig. Hvordan har de fått jobb da? 

Anonymkode: 24691...d97

Han ene jeg traff på hadde en realfaglig mastergrad, men var for dårlig i norsk til å få jobb i privat sektor (antar jeg), og så var morsmålet hans sikkert nyttig for å forholde seg til nyankomne asylsøkere.

Skrevet

Hvem som helst får ikke jobbe der, nei. Jeg søkte en stilling på ett av kontorene i fjor sommer, sammen med 700 andre søkere.. Fikk knapt nok tilsendt avslag, og jeg er en ganske alminnelig jurist. Fikk jobb som byggesaksbehandler istedenfor, og fint er det for der fikk jeg ca 40% høyere lønn. 

Anonymkode: f9324...a13

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem som helst får ikke jobbe der, nei. Jeg søkte en stilling på ett av kontorene i fjor sommer, sammen med 700 andre søkere.. Fikk knapt nok tilsendt avslag, og jeg er en ganske alminnelig jurist. Fikk jobb som byggesaksbehandler istedenfor, og fint er det for der fikk jeg ca 40% høyere lønn. 

Anonymkode: f9324...a13

Hvis du søkte på en av stillingene som krever minimum fullført bachelor så tenkte de vel at du var overkvalifisert. På avdelingen jeg jobbet i var det krav om bachelor. De ansatte noen jurister, men de forsvant fort så snart de fant noe bedre. Ene var hos oss bare en måned. 

Anonymkode: fa217...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...