Gå til innhold

Falskt positivt svar på PCR etter covid er ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sykt irriterende problem. 
Jeg bor i Sverige og skal reise til Norge i slutten av januar. 
Fikk covid her for 14 dager siden og er ferdig med karantene osv. 

Men for å komme inn i Norge må man ta PCR-test ved innreise. Og problemet er at flere får positivt svar på PCR-test flere uker/til og med måneder etter at man er frisk, det er spor fra sykdommen som henger igjen i kroppen og gir positivt svar. 

Som jeg har forstått det finnes det ingen løsning på dette for meg? Får jeg positivt svar - altså falskt positivt svar - så må jeg vel i karantene og hele pakka når jeg kommer til Norge? 
Vet ikke hvem jeg skal kontakte heller for å få svar på dette. 

Noen som vet noe? Vurderer å ikke reise bare fordi det er så stressende å ikke vite hva som vil skje på grensa. 

Og om du ikke skjønner hva jeg snakker om, les denne først: https://www.nrk.no/trondelag/flere-tester-positivt-for-omikron-ogsa-etter-endt-isolasjon-1.15793849 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan vise til prøvesvaret som er registrert på Sveriges "helseNorge"? Siden det bare er 14 dg siden du fikk det så skjønner de vel at du ikke er smittet på ny allerede?

Skrevet
Issey skrev (2 minutter siden):

Kanskje du kan vise til prøvesvaret som er registrert på Sveriges "helseNorge"? Siden det bare er 14 dg siden du fikk det så skjønner de vel at du ikke er smittet på ny allerede?

ja, jeg tenkte også det. Men er ikke sikkert det går. Så at man kunne få et "tilfriskningsbevis" her i Sverige, men da var det visse spesielle krav på at en sykepleier må ha tatt PCR-testen på deg på et sånn og sånn lokale, men jeg tok den jo selv da jeg hadde symptomer.

Er så frustrerende at de ikke kan lage tydelige regler med info om ALT, eller i hvert fall ha en mail eller telefon man faktisk kan nå og der man kan få klare og sikre svar. Har hatt flere problem mellom landene under pandemien og det er så frustrerende når folk som jobber på norske ambassaden/politiet/grensepolitiet/helsenorge/regjeringen sier forskjellige saker/sier ting som ikke stemmer. Det har skjedd ved flere anledninger at ambassaden sier noe, og så sier helsenorge hæ nei det er feil. Så sitter man der og er like usikker som før man ringte alle. Men ja de er vel bare mennesker de også... 
Kjipt å risikere å bli plassert på et eller annet karantenehotell på veg inn til Norge liksom... 

Bare teit at jeg som er fullvaksinert og atpåtill har hatt corona fortsatt skal ha problem med å få reist til nabolandet

Skrevet

Såg på nyhetene nå at de fjerner kravet om neg test førstkommende fredag :)

Skrevet
Issey skrev (7 timer siden):

Såg på nyhetene nå at de fjerner kravet om neg test førstkommende fredag :)

Er dette innreise til Norge? Jeg vet at de fjerner det ved innreise til Sverige nå i hvert fall. 
For jeg vet det går bra for meg å reise til Sverige, men det er fra Sverige til Norge problemet ligger

• Opprett ny...