AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Siden midten av september har jeg vært 100% vikar for en lærer. Fikk beskjed om å søke på stillingen, men frem til den var ansatt skulle jeg være tilkallingsvikar men likevel jobbe 100% i disse klassene læreren hadde. Trodde jeg skulle få stillingen i januar og sa derfor ikke så mye på det (i frykt for å oppleves som masete). En mer erfaren lærer fikk stillingen, men kunne ikke ta over før februar. Jeg skal derfor være "tilkallingsvikar" i denne klassen til februar. Det har vært en fin erfaring, og jeg er glad for at jeg fikk muligheten. Likevel etter å ha tenkt meg om har jeg egentlig jobbet mye gratis. Får betalt per time jeg underviser. Hver uke er det mellom 1,5-4,5 t med møter som jeg ikke har fått betalt for. Avdelingslederen ønsket at jeg var på møtene, mens vikaransvarlig mente at jeg ikke trengte siden jeg var timelønnet. Føler det satt meg i en vanskelig posisjon. Hvis jeg ikke kom på møtene ville jeg gå glipp av masse info om klassene, og jeg følte heller ikke jeg kunne mase meg til lønn. I tillegg får jeg ikke betalt i ferier og slikt pga det ikke står noen timer i timeplanen min. Jeg var også syk i forrige uke og da mente de jeg bare skulle stryke ut timene jeg egentlig skulle jobbe (jeg skulle være vikar for en annen lærer denne timen). Trodde likevel at jeg hadde rett på sykepenger? Dette føles ekstra urettferdig når jeg har jobbet over en lengre periode enn den læreren som tar over i februar. Kan jeg si noe på dette i ettertid? Anonymkode: 30075...78c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 I neste jobb så får du heller være litt masete enn å bli utnyttet. Alle må kjempe for seg selv. Anonymkode: 2bb1e...f32 1
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Siden midten av september har jeg vært 100% vikar for en lærer. Fikk beskjed om å søke på stillingen, men frem til den var ansatt skulle jeg være tilkallingsvikar men likevel jobbe 100% i disse klassene læreren hadde. Trodde jeg skulle få stillingen i januar og sa derfor ikke så mye på det (i frykt for å oppleves som masete). En mer erfaren lærer fikk stillingen, men kunne ikke ta over før februar. Jeg skal derfor være "tilkallingsvikar" i denne klassen til februar. Anonymkode: 30075...78c Var det noe som fikk deg til å tro det?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Ja, dessverre har du omtrent ingen rettigheter som tilkallingsvikar. Jeg ville snakket med ledelsen om timene du har blitt bedt om å være tilstede og eventuell betaling. Når man er tillkallingsvikar så får man kun betalt for undervisningstimen og det skal allerede være ordnet opplegg for undervisning. Det er ikke ditt ansvar å planlegge undervisning eller være på planleggingsmøter. Anonymkode: db12d...94f 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Her har ledelsen utnyttet deg på det groveste! Hadde kontakten forbundet du er tilknyttet. Anonymkode: 6ba7f...958
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 O.G. skrev (21 minutter siden): Var det noe som fikk deg til å tro det? Hadde en samtale med assisterende rektor før oppstart og hun sa at jeg mest sannsynlig kom til å få stillingen. Alle andre lærerne ble overrasket når jeg ikke fikk den. Grunnen til at jeg ikke fikk den var at den andre læreren som søkte har undervist i skolen i flere år enn det jeg har levd, hehe. Føler ikke det er noe annet jeg kunne gjort annerledes (bortsett fra å kreve betaling for møtene) - TS Anonymkode: 30075...78c
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde en samtale med assisterende rektor før oppstart og hun sa at jeg mest sannsynlig kom til å få stillingen. Alle andre lærerne ble overrasket når jeg ikke fikk den. Grunnen til at jeg ikke fikk den var at den andre læreren som søkte har undervist i skolen i flere år enn det jeg har levd, hehe. Føler ikke det er noe annet jeg kunne gjort annerledes (bortsett fra å kreve betaling for møtene) - TS Anonymkode: 30075...78c Skjønner. ikke gå på disse møtene nå frem til februar, og si hvorfor. Du blir ikke betalt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, dessverre har du omtrent ingen rettigheter som tilkallingsvikar. Jeg ville snakket med ledelsen om timene du har blitt bedt om å være tilstede og eventuell betaling. Når man er tillkallingsvikar så får man kun betalt for undervisningstimen og det skal allerede være ordnet opplegg for undervisning. Det er ikke ditt ansvar å planlegge undervisning eller være på planleggingsmøter. Anonymkode: db12d...94f Jeg har vært tilkallingsvikar på flere skoler tidligere. Det er ikke alltid opplegget er ferdig planlagt, men man skal ha betaling dersom opplegget ikke er det. I disse månedene har jeg fungert som en vanlig lærer/vikar, men det har på papiret stått at jeg har vært tilkallingsvikar. Jeg har satt halvårskarakterer på elevene. Jeg føler jeg burde være til stede på møtene siden jeg faktisk har undervist i de samme klassene i 5 mnd og dermed bør være med å snakke om utfordringer i klassen og lignende. Elevene kjenner meg bedre enn den opprinnelige læreren som er sykemeldt -TS Anonymkode: 30075...78c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 O.G. skrev (2 minutter siden): Skjønner. ikke gå på disse møtene nå frem til februar, og si hvorfor. Du blir ikke betalt. I det siste har jeg droppet møtene, men som nevnt har avdelingsleder ønsket tidligere at jeg skal være til stede. Hvis jeg ikke hadde deltatt på de forrige møtene hadde det gått utover klassene mine. Det er ikke deres feil at jeg ikke får betalt. Anonymkode: 30075...78c
Alvario Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Du skal uansett ha betaling for timene du var satt opp på når du ble syk.
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I det siste har jeg droppet møtene, men som nevnt har avdelingsleder ønsket tidligere at jeg skal være til stede. Hvis jeg ikke hadde deltatt på de forrige møtene hadde det gått utover klassene mine. Det er ikke deres feil at jeg ikke får betalt. Anonymkode: 30075...78c Vel, men du er vikar og da er ikke planlegging og sånt ditt problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå