Gå til innhold

Kan stress påvirke fertilitet? Spørsmål til dere som har vært/er gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser her på forumet at mange kommenterer at man gjerne ikke blir gravid pga stress knyttet til prøvetid. Men stemmer dette egentlig? 

Ønsker å høre hva deres erfaringer er, da spesielt dere som faktisk er/har vært gravid. 

Hvilken PP ble du gravid (kommenter gjerne når du sluttet på prevensjon)? Hvordan var tankene/stressnivået? 

Gjorde du noe spesielt? Temp, eggløsningstester, kjerringråd (tenker litt på om mye kjerringråd ble prøvd osv, så gir det kanskje litt mer stress?)

Jeg kan begynne selv. Ble gravid PP4, men endte i SA uke 5. Jeg testet EL, men tempet ikke. Tenkte en del og stresset da. Sluttet på ppiller første PP.

Er nå gravid igjen (PP6). Testet for EL og tempet. Har hatt mye negative tanker og stress. 

Anonymkode: 3f2bb...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror absolutt mye stress eller stress over tid kan være svært belastende og påvirke kroppen på mange måter. Men jeg tror ikke litt stress ødelegger sjansene. Selv har jeg erfart ekstremt stress over tid som var direkte skadelig, så jeg vet hvor mye det kan tære på både kroppen og psyken. Jeg tok ut p-stav i desember 2020, fikk mensen igjen i januar 2021, men ustabil syklus. Testet mye med eggløsningstester, en mnd. så det ikke ut til at jeg hadde eggløsning i det hele tatt, men andre mnd. hadde jeg det som normalt selv om mensen var helt på jorde. Stresset mye med å prøve å bli gravid. Var i tankene hele tiden, leste mye om hvordan, hva og hvordan øke sjansene... Ble mange måneder uten hell. Etter flere mnd. ble jeg så gravid i august 2021, var lettet å gla, men da begynte stresset for spontanabort eller at noe skulle gå galt. Spontanaborterte så i uke 7.. Fortsatt ikke stabil menstruasjon, men slo ut på eggløsningstestene, prøvde intensivt og ofte. Ble så rådet å vente med å prøve å bli gravid igjen til mensen hadde stabilisert seg etter spontanaborten, men det gjorde jeg ikke. Jeg kjørte på og hadde lest at man var ekstra fruktbar etter man mistet. Graviditetstesten viste negativ. Plutselig hadde jeg klart bli gravid igjen rett etter jeg mistet. Men i perioden mellom spontanaborten og ny graviditet prøvde jeg endre fokus og ikke stresse så mye med det. Jeg hadde på en måte fått bevist at "jeg kan bli gravid", men ønsket om å bli gravid og at alt skulle gå bra stod høyere enn noe. Likevel prøvde jeg bare roe ned på de måtene jeg klarte, og jeg ble jo gravid. Dette kan være tilfeldig, men jeg har stor tro på at stress kan være skadelig for mye og tulle med kroppen. Nå sitter jeg her og er gravid og har passert uke 12. Stresset når meg enda til tider, tanken om at noe skal gå galt eller er galt vekker ofte bekymringen i meg, men jeg prøver å tenke at jeg må eventuelt deale med det når det eventuelt skjer eller blir et tema ❤️ Pr nå prøver jeg leve ok sunt å få frem babyen på en trygg og god måte med det jeg kan gjøre noe selv. 

Anonymkode: 52515...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe rett frem svar på dette, evt. i hvor stor grad (ennå, i alle fall). Det er ikke så lett fenomen å studere. Her er en artikkel som summerer opp noe forskning og historikk: https://www.nytimes.com/2020/04/17/parenting/fertility/conception-stress.html

Så. Kronisk stress er skadelig for helsa, det vet vi. Så at det påvirker fertilitet hos noen er absolutt sannsynlig. 

Anonymkode: 0baf0...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...