Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier at stress gjør at man ikke blir gravid. Når man har prøvd en stund så blir det dessverre mer og mer altoppslukende og man tenker ofte på det hver dag, flere ganger om dagen. Jeg gjør det selv og er redd det gjør at jeg ikke blir gravid 😔 prøver å slappe av og stresse ned med det er ikke alltid så lett, spesielt når månedene går uten at man blir gravid.

Hva gjør du for å stresse ned under prøvingen? 

Anonymkode: f3fce...7fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stress er ikke bra for noe! Men hvor lenge har dere prøvd? ❤️ Veldig mange lykkes ikke før det går oppimot ett år eller har passert ett år. Dette betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt. Ønsker deg masse lykke til! 

"Bare en av fire lykkes i å bli gravide den første måneden de prøver. 60 prosent lykkes i løpet av tre måneder. 80-85 prosent blir gravide innen ett år, mens 90-95 prosent lykkes i å bli gravide i løpet av to år. Resten - fem til ti prosent, regnes for å ha et fruktbarhets- eller fertilitetsproblem." 

Anonymkode: fa37b...c13

Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg var kjempestresset da det hadde gått fem måneder med prøving, men plutselig gikk det :)  De sier også at man ikke skal stresse når man først har blitt gravid, for det fører til spontanabort. Så skal man ikke stresse når man føder, for da gjør det mer vondt. Så skal man ikke stresse når man ammer, for da renner ikke melken til. Så skal man ikke stresse med babyen, for da merker babyen det på deg og blir stressa selv.

Jeg er gørrlei av å høre at man ikke skal stresse og poenget mitt er at det neppe skader så mye som man skal ha det til. Med mindre du stresser til det punktet hvor du har konstant svette og hjertebank, tror jeg nok ikke det er hovedproblemet. 

Det er så sykt kjipt å vente på neste mens og håpe den ikke kommer. Jeg føler med deg ❤️ Vær snill med deg selv og gjør noe du liker i de to ukene mellom eggløsning og mens. Unn deg noe godt å spise, finn en kul serie. Hvis det er en strømmetjeneste du ikke abonnerer på, men kunne tenke deg å abonnere på, så gjør det nå. Spis litt ekstra godteri om det gir deg glede. Bak brød.

Og hvis mensen kommer likevel, kan du tillate deg å gråte en skvett. Så prøver du igjen. Lykke til ❤️ 

Skrevet

Selv prøvde jeg stresse ned på den måten at jeg måtte jobbe mye med meg selv til tross for at ønske om å bli gravid var ALT. Jeg prøvde endre fokuset mitt på at "nå skal det gå", og det å stresse rundt det å prøve bli gravid ved å heller prøve legge vekk tankene et annet sted (selv om de alltid var gjemt i bakhode til enhver tid) å tenke "skjer det så skjer det". Å prøvde legge meg med tanken om at vi er ikke de eneste, det er mange som sliter og jeg kan ikke gi opp før det uansett har gått over ett år. Prøvde finne ro i ting i hverdagen og prøvde kutte vekk ellers stressfaktorer i hverdagen. Vi hadde prøvd intensivt i mange mnd. og jeg las tips og råd og alt hver eneste dag en periode. Når jeg til slutt klarte stresse ned, prøve ha god tid fremfor dårlig tid i alle situasjoner i hverdagen, legge en plan som var mindre stressende, finne roa, så plutselig klaffet det ❤️ Det å stresse ned og roe ned er ENKLERE SAGT ENN GJORT. Men jeg har tro på å gjøre enkle trinn og endre fokuset bitte litt bidrar mye til både kropp og sinn. Jeg tenkte også at om det ikke går innen dette året, så får vi bare oppsøke hjelp, men det viste seg å ikke være nødvendig til tross for all frustrasjon, tårer, bekymring og månedsvis med prøving. 

Anonymkode: fa37b...c13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mange sier at stress gjør at man ikke blir gravid. Når man har prøvd en stund så blir det dessverre mer og mer altoppslukende og man tenker ofte på det hver dag, flere ganger om dagen. Jeg gjør det selv og er redd det gjør at jeg ikke blir gravid 😔 prøver å slappe av og stresse ned med det er ikke alltid så lett, spesielt når månedene går uten at man blir gravid.

Hva gjør du for å stresse ned under prøvingen? 

Hva med å lage en liste over alt du absolutt bør ha på plass før du blir gravid?

- finn og skaff deg de ti beste bøkene om graviditet, fødsel og spedbarnstid

-meld deg på kurs, digitalt eller fysisk, om psykologi for nybegynnere, og sammenstill dette emd moderne barneooppdragelse

-sinn og skaff deg de ti beste bøkene som er utgitt etter 2012 om oppdragelse og barns adferd

-Lytt gjennom de 4-10 beste podcastene om oppdragelse du finner på markedet

-Gå gjennom egen og samboers adferd og list opp 10 svakheter eller feil dere bør arbeide med å luke ut eller bli bedre til. Og øv 1-3 dager i uken på å endre adferd.

-Les deg opp på hva spedbarn og foster bør og ikke bør utsettes for av kjemikalier, og fjern de fra egenpleie og husvask. 

Dette er det absolutt helt grunnleggende -de fleste ønsker naturligvis legge noe mer arbeid i forberedelser, sikkert også du. Men om du starter her så har du arbeid noen måneder, og går ikke rundt og fokuserer på testresultat. 

Anonymkode: ba2b8...0b7

Skrevet

For min del hjalp det å tenke på konsekvensene av graviditeten og jobben. Jeg er lærer og vil gjerne fortsette som kontaktlærer for den klassen jeg har nå, men med mammaperm en gang så regner jeg med at jeg ikke får fortsatt etter permisjon. Det hjalp meg, fordi det var en konsekvens jeg ikke ønsket meg. Nå har jeg endret synet på at det helst skulle skjedd igår og er helt krise til at jeg skal nyte tiden på jobb med elevene mine så lenge som mulig. Vi prøver hardt å få barn, men det er ikke krise lenger om det ikke går, fordi jeg da har andre ting jeg kan glede meg over (en måned til med elevene mine for eksempel). 
ellers så tenker jeg på utfordringene med å reise på turer med venner og være impulsiv. Nyter mye mer den muligheten nå som jeg vet at den blir borte og tenker det samme om at en måned uten graviditet = en måned lenger med mulighet for å gjøre det jeg vil nesten når jeg vil. Det er sikkert barnslig og teit, men jeg måtte bare snu tankegangen totalt for å holde hodet over vann.

Anonymkode: c6c32...c44

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det hjelper å lese det dere skriver og jeg har fått mange gode tips jeg skal prøve. 😊 Det med å snu tankegangen tror jeg også er veldig viktig, det er lett å havne i en ond sirkel med denne prøvingen. Alt man tenker på når man har mensen er når eggløsning er, og alt man tenker på etter eggløsning er om mensen kommer eller ikke.. 

Håper alle disse fine tipsene også kan være til hjelp for andre som sliter med å stresse ned 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...